Staloluokta-Alkavare

Tänkte den här gången påbörja (eller avsluta) Sarekvandringen i Staloluokta. Vilken är den smidigaste vägen mellan Staloluokta och Alkavare kapell? Skall man hålla norr Unna Liemak, norr Alajavrre och norr Nuortap Rissavarre? Vadar man Miellätno eller tar man bron? Finns det det några andra tips så den här biten blir relativt snabbvandrad?

Är det tillåtet att fiska i den här delen av Padjelanta?

Tacksam för svar.
 
Re:

Någon bro över Miellätno finns inte längre (eller rättare sagt resterna av den finns kvar).

Normalt brukar det finnas båtar som man kan ro över Alkajaure istället (i höjd med kapellet).

/
L
 
Det är på gång att bygga en ny bro (det anslogs pengar förra året, letar man lite här hittar man nog den tråden..) så det kan vara värt att kolla med länsstyrelsen innan man åker (se http://www.fjallen.nu för telefonnummer).

Annars kan man ta båtarna - ingen garanti för att de finns - och är det lågt vatten är det nästan bättre att vada eftersom båtarna fastnar i gyttjan. Vada kan man göra precis vid sjöns utlopp. Förra året i augusti var det knädjupt och inte särskilt svårt.

Skall man hålla norr Unna Liemak, norr Alajavrre och norr Nuortap Rissavarre?
Så gick vi förra året och det var inga problem.
 
Jaha, såg just en annan tråd där det står att bron inte finns (den 18 juni), fast det var väl egentligen inte så överraskande.

Så det skulle vara om de bygger den i sommar..
 
Raka spåret!

Jag gick från Stalo till Alkavare i höstas. Största delen är det en autostarada. Man följer sjön Alajaure på en fin grusstrand :). Se min rutt på kartan nedan:

karta1.jpg


Vacker natur, inte allt för svårgått i övrigt heller.
Båtarna finns vid Alkajaures nordvästra ände, inte så långt från utloppet, och alldeles nedanför kapellet.
Bron fanns kvar i höstas men var i ett uruselt skick. Ett gäng Tjecker jag träffade hade tagit sig över där men det är antagligen inget att rekomendera. Och om den nu är borttagen i vår (se tidigare inlägg) så skulle jag nog satsa på båtarna.
Det var mycket grunt där vi rodde/stakade oss över med båtarna så i värsta fall går det säkert att vada sjön i nordvästra delen.

Om man ska till båtarna är det närmast att gå söder om Nuortap Rissavarre

Läs mer om min vandring på http://fjallen.nygardh.net/ under rubriken Sarek 2003 och få fler tips till din vandring!
Lycka till med vandringen ///Claes ;)
 
akecarl; sa:
Tänkte den här gången påbörja (eller avsluta) Sarekvandringen i Staloluokta. Vilken är den smidigaste vägen mellan Staloluokta och Alkavare kapell? Skall man hålla norr Unna Liemak, norr Alajavrre och norr Nuortap Rissavarre? Vadar man Miellätno eller tar man bron? Finns det det några andra tips så den här biten blir relativt snabbvandrad?

Är det tillåtet att fiska i den här delen av Padjelanta?

Tacksam för svar.
Över Alkajaure ror man lätt. Vid säsong finns det en båt på vardera sidan. På kapell sidan ligger (skall) den på stranden. På motsatta sidan ligger den i en liten vik (skall). Men en del får för sig att lägga båtarna längre från utloppet. Man kan vada inte direkt i utloppet utan en bit in i sjön. Man går på bankar i sjön.
Bron är som flera säger dålig men beslut är tagit att den och flera andra broar skall renoveras.
Vilken väg?`
Jag har personligen gått norr Allajure men jag känner flera som gått söder om sjön också.
Går du norr om sjön så kommer du till en renvaktarstuga i västra delen. Här är ett renstaket som går ner till samevistet. Jag lyckades inte hitta något "hål" att krypa igenom, utan fick gå längs staketet till en bäck här finns det en ordentligt genomgång mitt i bäcken.
Sedan är det bara att gå kompass mot gamla Padjelantaleden.
Lycka till
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
nicko_ Staloluokta-Jiegnavagge-Luohttolahko-Niejdarihpvagge-Alggavagge-Basstavaggi Fjällvandring 4
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
Barbamamma Dela HELIKOPTER 11 Sep från Ritsem till Staloluokta Fjällvandring 0
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7
Danoise Fiske kring Staloluokta Fjällvandring 3
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
veni Staloluokta till Sårjåsjaure Fjällvandring 3
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
danordgren Genom Alggavagge från Staloluokta Fjällvandring 12
uldall Helikoptertransport till/från Staloluokta? Fjällvandring 10
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
JenDahl "Kvikkjokk - Staloluokta för nybörjare" åsikter? Fjällvandring 9
Pappan Tips längs Staloluokta - Njåtjos - Kvikkjokk Fjällvandring 12
Cocido Hitta gamla stigen från Staloluokta mot Alkavagge Fjällvandring 1
Nordpilen Staloluokta-Sulitjelma Fjällvandring 1
brigas Tidsåtgång vandring Staloluokta-Alkajaur Fjällvandring 1
DanneB Nordkalottleden, Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 9
catswed Vandring Staloluokta - Sjöarna - Ritsem Fjällvandring 3
Bamba Turval Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
eramlao Sarek - tidsuppskattning för Staloluokta - Kvikkjokk? Fjällvandring 2
patriklantto Försäljning i Staloluokta Fjällvandring 2
il C Pieskehaure-Staloluokta Fjällvandring 6
Foamfollower Kostnad för flyg till Staloluokta m.m. Fjällvandring 1
Kiosk i Staloluokta Fjällvandring 1
Henning K Kyrkhelg Alkavare 30./31. juli Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
Bùhu Alkavare Kapell Sarek Fjällvandring 2
Picea Enklaste, snabbaste vägen till Alkavare kapell? Fjällvandring 24
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
Picea Gudstjänst i Alkavare kapell Fjällvandring 3
smux Färdväg Alkavare kapell till Låddejåkkastugan? Fjällvandring 7
Walters Staloloukta-Alkavare Fjällvandring 3
THSTOP SAREK Alkavare Fjällvandring 6
Stalo Alkavare kapell till Kuoppervagge? Fjällvandring 4
eriktholen Bro vid Alkavare Kapell? Fjällvandring 12
Sahlin Sarek, komma över Miellädno nordväst om Alkavare Fjällvandring 10
muminfar Saltoloukta-Alkavare-Saltoloukta Fjällvandring 3
madir Bröllop i Alkavare kapell Fjällvandring 6
arnell Alkavare kapell - Akkastugorna Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.