Stalo-Alkavagge

Hej
Är det någon som har en lämplig resväg mellan Stalo och bron över Miellädno (Alkavagge)? Gillar koordinater:) Om någon dessutom vet var man kan korsa Alggajåkåh för att ta sig vidare in genom Niejdairehpvagge hamnar jag nog i lyckokoma.
Jag har just kommit hem från en "spa"vandring mellan Vaisaluokta och Änonjalme via Kutjaure och Kisuris. Milen formligen flöt förbi under fötterna och sommarbrännan fick sig en liten boost. Underbart! Nu ser jag bara fram emot 7 dagar i tält i Sarek med start på söndag.
 
Hrm...

Jag har varit in och tittat i Google Earth och nu funderar jag på om det överhuvudtaget går att vada Alggajåhkå, iofs så har jag aldrig sett så lite vatten i Vojatätno någonsin och den har jag sett åtminstone 7ggr den här tiden på året. dvs mellan sista veckan i aug och första veckan i sept. Så det kanske går...hoppas jag
 
Hej,

Vägbeskrivning
Jag tror det finns flera beskrivningar på Utsidan sedan tidigare av din tänkta färdväg.
Min beskrivning blir kortfattat så här:
- Från Staloluoktastugorna ca 1,5 km österut längs den gamla leden, bitvis snårigt samt brant och ibland svårt att se vart stigen går.
- Därefter mer lättgånget, dock en kort brant ca 2 km efter stigförgreningen, kan kräv hjälp av händerna.
- Dessa sträckor kan kanske vara lite besvärliga om dimman är tät (svårt att se vägval) och det är blött/halt.
- Därefter relativt lättgånget om sikten är bra fram till Renvaktarstugan V om Alajavrre, lite upp och ner + sten samt jokkar mm.
- Norra sidan om Alajavrre är lättgången, lite upp och ner på mesta dels gräsmark.
- Östar änden av Alajavrre mer stenigt.
- Gick norr om Lulep Rissajavrre och sedan snett ned mot båtarna, vilka syndes som en vit fläck när vi kom lite närmare/lägre ned. Relativt lättgånget, en del upp och ner över åsar och mindre blötmarker.

Alggajåkåh
Har inte vadat Alggajåkåh själv men mött/pratat med de som gjort det. Bör vara möjligt men beror naturligtvis på vattenläget/personliga egenskaper mm. Finns säkert beskrivtet någonstans här på Utsidan.

Mvh,
RN
 
Hej,
jag har gått den väg som Fowwe beskriver i det här blogginlägget (Majjen har en liknande beskrivning men jag hittade inte det inlägget): http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/genom-padjelanta-och-sarek-2011-dag.htm. Tyckte att det var en trevlig sträcka med Alajavrre och otillgänglighetspunkten.

Vad gäller Alggajåhkå har jag vadat den åtminstone två gånger mitt för Niejdairehpvagge (kan vara tre) och aldrig stött på några egentliga problem: Visserligen inte med några överdrivna vattenflöden, men jag har svårt att tro att det skulle vara omöjligt då heller. Och skulle det bli svårt är det väl i princip bara att traska på upp mot passpunkten och gå över när flödet minskat tillräckligt. Men det kan ju förstås kosta en del tid. Finns f.ö. en riktigt fin tältplats vid vattenfallet på norra sidan av Niejdairehpvagge.
 
Ja men då hade jag ju....

Tack för hjälpen!
När jag studerat kartan så har jag tänkt att vägen du beskriver verkar lämplig, men av erfarenhet kan man ju bara konstatera att verkligehten ser inte alltid ut som på kartan:) och att det därför är superskönt att få vägen beskriven av ngn som redan gått där. Nu känner jag mig förberedd. Tack o tack igen.
Som sagt så har jag aldrig sett Vojatätno så pyttig ( ! ) inte ens det året då jag vandrade genom Pastavagge utan att få vatten över skaften på kängorna. Jag hoppas regnet håller sig borta från området de närmsta dagarna.
 
Fantastiskt

Låter helt underbart Lars. Jag hade inte vågat hoppas på ett lämpligt vadställe så nära passet. Var nästan beredd på att gå en mil eller så extra. Jag har aldrig gått i den här delen av Sarek så det ska bli jättespännade.
 
För närvarande är det allmänt låga vattenstånd efter en period av finväder. Har (får några år sen) passerat över jokken i Alkavagge utan att ens fundera på det som ett vad.Vi gick sen upp i Neiteripvagge.
 
Men OJ vilken blogg!

Precis vad vi behöver. Vilken skribent den där Fovwe är! Tack för tipset om att läsa hans alldeles förträffliga blogg. Jag fick ett annat tips i söndags av Lars, stugvärden i Gisuris, som jag också ska följa. Att gå den gamla präststigen på tillbaka vägen mot Kvikkjokk. Är det ngn annan som gått den? Jag har fått den utritad på min karta så nu gäller det bara att hitta igen den.
 
Jag fick ett annat tips i söndags av Lars, stugvärden i Gisuris, som jag också ska följa. Att gå den gamla präststigen på tillbaka vägen mot Kvikkjokk. Är det ngn annan som gått den? Jag har fått den utritad på min karta så nu gäller det bara att hitta igen den.

Delvis. Men det rör sig till största delen inte om en faktisk stig som sådan, utan man får navigera själv. :)
 
Annan variant!

Här är länk till vandringsberättelse från min vandring 2003, inluderande Stalo-Algavagge, men utan att gå via bron (som var i raserat skick då). Jag använde båten vid kapellet. Men med tanke på hur pass grunt det var i Algajaures ände innan utloppet till Miellädno så borde man kunna vada där i sjön.

http://fjallen.nygardh.net/sarek03/index.html

Lycka till!
///Claes

Kommer du neråt nedre delen av rapadalen kanske vi ses. Jag landar där på tisdag kväll (vid Nammásj) och rör oss uppströms med målet framförallt inställt på Låddebákte.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.