stålkant?

Har du tänkt att åka i kuperad terräng/fjäll skall du definitivt ha stålkanter -- och då heldragna sådana.
 
Senast ändrad:
Enig, og hvis du er ekstra smart så kjøper du Åsnes sine av de typene som har mulighet for halvfeller. Det er fantastisk å bruke på vinteren, særlig på våren når det begynner å bli isete.

En del folk som kjører mye med hunder frarår stålkanter, og jeg har faktisk hørt om noen som klarte å skjære opp foten på en hund med stålkanten. Selv har jeg kjørt hund i ca 20 år og alltid hatt stålkant, uten et eneste uhell. Sørg i alle fall for at stålkanten er litt sløvet hvis du skal ut med trekkhunder.

/Otto
 
Jag instämmer också, stålkanter is the shit (jeg svaerger till stålkanter?). Så fort det blir skare och den minsta lutning upp- eller nedför eller på snedden, så kommer du att förbanna ditt val om du har okantade skidor.

Däremot lyckades jag skära upp nosen på min hund första gången vi åkte med mina stålkantade skidor! Men, han var bara valp då, och han lärde sig den nyttiga läxan att man inte kan flamsa hur som helst med ett par skidor. Och så blev han väldigt tillgiven efteråt, ungefär som att det kändes ännu tryggare med "flockledaren" efter att han skadat sig!
 
Jag kan bara instämma att stålkanter är bra. Om du ändå ska köpa så är det lika bra att betala det där lilla extra, för även om man inte tänker åka i fjällterräng nu, så kanske det blir aktuellt senare. Sedan tycker jag att du ska lyssna på Ottos råd om att köpa Åsnes med kickerskins.

Mvh /Joel
 
Jag har stålkanter och trivs bra med det. Däremot har jag åkt med personer som har klarat av riktigt hårda skråpartier utan vare sig stålkanter eller speciellt stödjande kängor.

Min teori är att det kostar (pengar och vikt) rätt mycket att gå upp i skidbredd; ju bredare skida desto mer behövs stålkanter och kraftigare kängor. Om man kan nöja sig med en smalare, och mindre bärande, skida så skulle jag nog fundera på skidor utan stålkant.

Krister: Vad menar du med turåkning? Det ordet kan betyda väldigt olika saker för olika personer.
 
Jag har stålkanter och trivs bra med det. Däremot har jag åkt med personer som har klarat av riktigt hårda skråpartier utan vare sig stålkanter eller speciellt stödjande kängor.

Min teori är att det kostar (pengar och vikt) rätt mycket att gå upp i skidbredd; ju bredare skida desto mer behövs stålkanter och kraftigare kängor. Om man kan nöja sig med en smalare, och mindre bärande, skida så skulle jag nog fundera på skidor utan stålkant.

Krister: Vad menar du med turåkning? Det ordet kan betyda väldigt olika saker för olika personer.

Håller med. Det beror på vad du menar med turåkning. Vanliga löparskidor är klart underskattade. Går fort och lätt. Nog skall det vara bra brant och isigt om jag skulle föredra tyngre och stålkantade lagg.
 
Även jag ställer mig till stålkantsgänget.

Är sugen på Åsnes skidor föberedda för skinn. Funkar det fint Otto? Påverkar det glidet?
 
Även jag ställer mig till stålkantsgänget.

Är sugen på Åsnes skidor föberedda för skinn. Funkar det fint Otto? Påverkar det glidet?

Jo det kan lugge litt, men ikke så mye som med helfeller. Det er helt pyton, jeg er utslitt eter noen få kilometer.

Sist vinter gikk jeg i alle fall tre hele dager med bare halvfellene. Kona hadde ikke dette, og vi slet med bakgli og ising på hennes ski, mens mine var helt problemfrie. Dessuten brukte vi mye tid på å smøre klister og ta det vekk, så det var et herk.

Halvfellene er best på isete føre, gjerne når det er kornet våt sne også. Helt konge da. Anbefales!!
 
Håller med. Det beror på vad du menar med turåkning. Vanliga löparskidor är klart underskattade. Går fort och lätt. Nog skall det vara bra brant och isigt om jag skulle föredra tyngre och stålkantade lagg.
Jo, vanliga löparskidor är underskattade i så mån att man inte alls behöver ett par turskidor för att kunna åka i fjällen vintertid. Om man håller sig längs platta partier och/eller det inte är isigt och/eller man har lätt ryggsäck så man kan styra bättre, så är det lugnt. Stålkantade skidor är ju tråkigare om man vill åka fort och lätt, då är ju löparskidor att föredra.

Ska man ut på isiga fjällsluttningar så är löpskidor ingen hit. De är för smala, för höga (beroende på modell), för långa och går inte att "kanta fast". Jag har åkt ett helt liv på löparskidor men först på senare år provat turisar, och på rätt före är de oslagbara.
 
Håller med

om att löparskidor är underskattade för turåkning. Exempelvis skating på skare kan vara underbart med lätt utrustning.

Skidor skall man ha många olika par av. Liksom pjäxor, stavar, ryggsäckar och bindingar.

Nån skrev att en riktig norrman har ca 40 par skidor i sin arsenal.

Trådstartaren måste berätta lite mer om terräng, packning, skidvana etc. för att få vettiga svar.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.