Spriten brinner och Gasbrännaren glöder. Åtgång?

Planerar fjällvandring i tält nästa vecka. 3 vuxna personer. All mat lagas på Trangia med t-sprit och/eller gas som bränsle. Planerad tur på 5-6 dagar. Vad kan man i runda svängar räkna med för åtgång på t-sprit el gas. Finns det några tumregler? mängd per person och dygn? eller hur länge räcker 1 liter Tenol?

Tacksam för svar och rimliga riktlinjer.
 
En ofta frågad fråga - om du söker bland gamla trådar ska du hitta många mätvärden..

I alla fall, en gammal tumregel är en liter sprit per person och vecka. Enligt min mening får man då elda som bara den för att göra slut på allt.

För gas - halva förbrukningen; typ en 450g-flaska per person och vecka. Men då har man marginal..

Jag brukar (eller brukade - i sommar använde jag gas) räkna med 70 gram sprit per dag för min personliga förbrukning, men då snålade jag rätt mycket.
 
Ganska olika..

En burk 220g per pers/vecka brukar räcka bra för mig sommar och tidig höst.Om jag använder sprit, ungefär det dubbla..
Men det kan nog vara ganska individuellt hur mycket man förbrukar,såg någon här som använde en stor burk/vecka..
 
Köeket gör skillnad!

Var med några vänner i paddjelanta för några år sedan. De hade ett öppet gaskök och deras gaskonsumtion var mer än dubbelt så hög som min trianga brännare. Jag gissar att en större del av energin gick till spillo.

Mvh

Martin - Triangafan :)
 
Många trådar blir det...

Det finns många trådar om detta.

På min senaste 17-dagarstur så gick det år knappt 2st 220-gramstuber med gas och då hade jag ändå 6-minuterspasta. Jag håller dock ner koktiderna och kokar i princip aldrig någonting mer än 3 minuter.
Frukostarna bestod av gröt, luncherna var Knorr Spaghetteria och middagarna hade en bas av pasta, couscous, nudlar eller potatismos.
Köket var ett MSR PocketRocket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
efred Problem med spriten Kök och brännare 11
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
Nyingen Gasbrännaren slutar inte brinna Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.