Sportdryck på brus

För några år sen hade Friggs sportdryck på brustabletter. Dessa ver ideala till toppturer på fjällvandringen för:

1. De var lätta att dosera
2. De var billiga (1 tub för 20kr)
3. Det smakade hyfsat

Problemet är att de (enligt Friggs) inte tillverkas längre (det var väl bara jag som köpte). Skall man köpa annan sportdryck (typ Maxim) så kostar den 20 kr/dos.

Är det nån som har något smart alternativ till (dyr) sportdryck på pulver?

/Kristofer
 
Saft är gott och billigt!

Vill du ha sportdryck i tablettform finns bland annat Enervit GT (http://www.enervit.se/).

/Klas
 
tingdahl; sa:
Problemet är att de (enligt Friggs) inte tillverkas längre (det var väl bara jag som köpte). Skall man köpa annan sportdryck (typ Maxim) så kostar den 20 kr/dos.

Är det nån som har något smart alternativ till (dyr) sportdryck på pulver?

/Kristofer

Vad innehöll brustabletterna ? Kan inte vara så mycket energi i alla fall.

Billig sportdryck, druvsocker eller maltos i vatten. Svag saft är också ganska bra.
 
Innehåll

Jag tror de innehöll snabba kolhydrater (t.ex. druvsocker) samt lite mineraler. Jag gissar att en tablett var ungefär som två dextrosol-bitar i styrka.
 
Re: Innehåll

tingdahl; sa:
Jag tror de innehöll snabba kolhydrater (t.ex. druvsocker) samt lite mineraler. Jag gissar att en tablett var ungefär som två dextrosol-bitar i styrka.

Problemet med tabletter är att man bör tillföra kroppen ca 70 gram kolhydrater/timme när man "är igång", vilket motsvarar ca 100 gram dextrusolpulver. Man kan helt enkelt inte få in tillräckligt med kolhydrater i en tablett för att det skall vara praktiskt.

Ett billigt alternativ till komersiella energiprodukter är att försöka få tag på maltodextrin i en bryggeributik. Smaksätt gärna med presssad citron.
 
Dosera sportdryck

Hej

Ett tips ang. sportdryck i pulverform är att köpa en storpack. Maxim har en 2 kg förpackning vilken skall räcka till ca 35 portitioner om 60 gram vilka blandas med 750 ml vätska. Detta ger ett pris på drygt 10 kr per portition. Jag blandar ofta en svagare blandning, drygt halva koncentrationen, då räcker den längre, blir billigare och är snällare mot magen.

Portitonera upp i små plastpåsar som du sedan knyter ihop. Då har du praktiska portitionsförpackningar som tar liten plats i packningen. Jag brukar själv göra så inför långlopp på MTB och skidor. Vid vätskekontrollerna ber man bara om vätska, kall eller varm, sedan öpnnar man påsen med bulver och häller i.

Maxim funkar bra för mig, är god och lätt att blanda. Vitargo är svårare att blanda ut och inte så god.

mvh
Jan-Eric
 
Se upp!

Vad ni än gör - akta er för den sportdryck som har namnet "Night and day". Kommer inte ihåg vilket märke och vet inte heller om produkten finns kvar. Den består av en vit och en svart påse sportdryckspulver. Vi hade med den till Sarek 2000 och när en av oss varit magsjuk försökte vi få i henne denna dryck efteråt och hon klagade högljutt. Vi trodde att hennes avsaknad av aptit var problemet, men när vi senare provade själva förstod vi. Det smakade skit. Vi mådde illa en lång stund efteråt!
 
Re: Re: Innehåll

XPAT; sa:
Smaksätt gärna med presssad citron.

Precis vad jag brukar göra, trots att det sänker GI...men vill man vara "renlärig" kanske man kan ska ta citronsaft (fast det kanske också sänker pH?) istället:)

Kalle G
 
Re: Re: Re: Innehåll

Kalle G; sa:
XPAT; sa:
Smaksätt gärna med presssad citron.

Precis vad jag brukar göra, trots att det sänker GI...men vill man vara "renlärig" kanske man kan ska ta citronsaft (fast det kanske också sänker pH?) istället:)

Kalle G

Hmmm, jo men pressad citron är ju citronsaft...

Själv kör jag med Vitargo, anledningarna är flera. En av dem är att jag tror mycket på produkten. En annan är att produkten är Svensk och utvecklad i Sverige. Men visst är det tråkigt att priserna är så höga, tillverkningskostnaden är dock mycket hög så priset är motiverat. Jag "fuskar" också ibland, men då ordentligt och köper Druvsocker och blandar med vatten och pressad citron.
Hur som helst så är såvitt jag vet Maltodextrin samma sak som Maxim och priset är mycket, mycket lägre om man köper det själv. Vitargo däremot går ju inte att ersätta då Vitargo i sej själv är en kolhydrat.
 
Re: Re: Re: Re: Innehåll

XPAT; sa:
Kalle G; sa:
XPAT; sa:
Smaksätt gärna med presssad citron.

Precis vad jag brukar göra, trots att det sänker GI...men vill man vara "renlärig" kanske man kan ska ta citronsaft (fast det kanske också sänker pH?) istället:)

Kalle G

Hmmm, jo men pressad citron är ju citronsaft...

Driver du med mig Magnus:) ? Eftersom jag anger "citronsaft" som alt till "pressad citron" är det förstås inte saften från pressad citron jag menar, utan "saft med citronsmak" istf "saft med jordgubbssmak" e.dyl. Dvs kan man få citronsmaken utan att påverka pH? (Fast egentligen tror jag inte pH sjunker så mycket av några ynka droppar citron, så det här är förstås bara en oväsentlig detalj för petimetrar, förlåt petimätrar ska det vara)

Mvh Kalle G
 
Re: Re: Re: Re: Re: Innehåll

Kalle G; sa:
(Fast egentligen tror jag inte pH sjunker så mycket av några ynka droppar citron, så det här är förstås bara en oväsentlig detalj för petimetrar, förlåt petimätrar ska det vara)

Mvh Kalle G

Sorry Magnus, det låter ju som ett j-a påhopp; det var inte meningen:)

Mvh Kalle
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Innehåll

Kalle G; sa:
Kalle G; sa:
(Fast egentligen tror jag inte pH sjunker så mycket av några ynka droppar citron, så det här är förstås bara en oväsentlig detalj för petimetrar, förlåt petimätrar ska det vara)

Mvh Kalle G

Sorry Magnus, det låter ju som ett j-a påhopp; det var inte meningen:)

Mvh Kalle

Jo du, jag var precis på väg till Liljeholmsbron för att ta livet av mej i en desperat snabbpsykos efter detta elakartade påhopp! ;)

P.s. Kan en psykos vara desperat?
[Ändrat av XPAT 2003-06-27 kl 15:34]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kalleka Recept på sportdryck? Friluftsmat 1
dannyboj Sportdryck, maltodextrin mm. Friluftsmat 7
fredrikw Göra egen sportdryck Friluftsmat 2
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
danisko Storlek på Excalibur mattork Friluftsmat 4
Anders V Budgett-muurikka på Lidl Friluftsmat 5
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
joanna Jakten på Seltons kikärtsmjöl Friluftsmat 17
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
KLAGER Många glömmer att träna på friluftsmatsätning Friluftsmat 7
KGoransson O-ring på gasflaskan? Friluftsmat 5
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Caminista En typisk maträtt på min fjälltur Friluftsmat 2
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Elvah Bästa mjuka brödet på fjällvandring? Friluftsmat 62
GuloBorealis Lyxmat på fjället Friluftsmat 16
Davva2 Vattenförvaring på vinterturer Friluftsmat 11
Davva2 Lyxmat på vinterturer Friluftsmat 23
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
tomasjo Jakten på Knorr Spaghetteria Friluftsmat 64
lyckegard Vegetariska rätter att tillaga på gaskök Friluftsmat 9
article Angående matlagningen på flerdagars vandring Friluftsmat 14
avslutad160426 Förslag på "Vild" 3-rätters i helgen Friluftsmat 8
I.Morgan Stekar på fjället Friluftsmat 12
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.