Spöpulare/byggare??

Jag har ett Daiwa 7/9 9' Black Widow som jag tänkt bygga om till ett kort tvåhandsspö. Hur bär jag mig åt för att lossa det gamla handtaget utan att sabba spöet?
Anledningen till att jag vill bygga om är att det är för styvt och klumpigt att kasta med som enhands.
Så istället för att slänga bort det så kan man laborera lite.
Någon som kan ge lite tips om hur jag demonterar det?

/Bengt
 
Rullfäste/handtag

Om limmet är epoxy, kan du lossa rullfästet, genom att spola fästet under riktigt varmt kranvatten och sedan knacka bort det.

Korkhandtaget är ju inte termiskt ledande, så där får du vackert skära bort korken och sedan försöka skrapa bort limmet.

Ingen lätt historia och det gäller att ha tungan rätt i munnen.
Har du slöjdvana, är det inte så svårt.

Vad gäller polyuretanlimmet som också är populärt i detta sammanhang, har jag ingen kunskap.
Troligtvis samma procedur.
 
Lossa rullfäste.

Prova att doppa ned spöt/rullfästet i kokande vatten så släpper nog limmet efter en stund.

Ett annat alternativ kan vara varmluftspistol.

Polyuretanlim går ej att lossa så vitt jag vet.

/ Erik
 
Vatten?

Ja flera har sagt mig nu att det går att lossa med vatten så jag skall testa det.
Tack ska ni ha pöjkar
/Benke
 
Akta ditt spö...

stoppa inte ner det i kokande vatten, som Erik sa.

Spöt är ju även detta, en epoxyprodukt.

Eller kanske man kan ändra aktionen på detta vis (spagettispö)?:)

/Björn
 
Spagettispön.

Vad jag menade var att stoppa ned rullfästet (som sitter på spöt) i kokande vatten och inte hela spöt. Det skulle kräva en stor gryta :). Det epoxilimmade rullfästet lossnar nog innan spöt tagit skada.

Sedan tror jag inte limmet (resinet) som används vid tillverkning av kolfiber/grafit klingor tar skada av kokande vatten, eftersom limmet härdas i en ugn under tryck vid klingtillverkning.

För den som är intresserad finns lite att läsa på: (sökord: rod, prepreg, resin)
http://www.algonet.se/~sjostran/1008.htm
http://www.harrisonrods.co.uk/production.htm
http://www.insidesportfishing.com/Encyclopedia/Articles/1103.asp?CLID=1

/Erik
 
Nope!

Det funkade inget vidare med varmt vatten!
Nu använde jag inte kokande utan ganska varmt 70C kanske.
Sen lät jag det stå i ungefär 15 timmar men det satt som berget ändå.
Kanske skall det ligga i kokande vatten i flera timmar för att det skall funka. Jag får testa det när jag har tid över.
Mvh /Benke
 
Vi glömde...

att säga, att du skall klappa på direkt (medan det är varmt) med en ex skruvmejsel mot kanten (av rullfästet) och stora hammaren.

En kompis håller i klingan med båda händerna (fritt i luften) medan du sköter hammaren, med ett par distinkta slag (brukar räcka), men var försiktig så att du inte hugger i själva klingan.

Inte så dramatiskt som det låter.

Men som sagt, det kan ju vara annat lim, där denna metod inte funkar.

/Björn
 
Hmm...

det går att ta bort rullfästen om du har tillgång till en bandsåg, men då ska du vara väldigt försiktig när du kapar.

Själva kap-proceduren kan liknas vid att skala en banan, du sågar lös tunna bitar lite åt gången. Detta förutsätter att du har fått lös alla metalldetaljer såvida de inte är i aluminium som kan kapas under förutsättning att du byter sågband på bandsågen efter "operationen";)...

/Anders B
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.