Spinningcykel; vilka är bra?

Mina erfarenheter

Hej!
Jag har själv använt spinning som komplement till min cykelträning sedan flera år. Jag har erfarenhet av spinningcyklar från tre tillverkare: Schwinn, Bodybike och Pulse. Just nu tränar jag på en Schwinncykel. Den är klart tyngst av de tre cyklar jag provat. En nackdel är att det saknas steglös inställning av sadel och styre. Dessutom kan man inte förlänga styrstammen. På cyklarna från Pulse och Bodybike går detta. Däremot upplever jag Pulse- och Bodybikecyklarna som ganska 'veka'. Att spinna på en Schwinncykel ger mig den känsla som kommer närmast att sitta på en 'riktig' MTB. Schwinncykeln har också ett väldigt tungt drivhjul (bra iofs, men har man väl fått snurr på det så går det nästan av sig själv...) Tar man i för mycket när man kör stående backe på Pulse- och Bodybikecyklarna känns de instabila. Det är i alla fall mina erfarenheter. Skulle jag köpa en cykel att träna spinning på för privat bruk skulle det nog bli en Schwinncykel.

Mvh,

Petra
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.