Spd-inställning

Hejsan.

Har nyligen köpt ett par Spd pedaler och skor för att komma igång med cyklandet. Men efter köpet är jag osäker på hur clipsen ska sitta under skon för bästa resultat. Finns det några regler eller tips som underlättar inställningen? Något man ska tänka på för att slippa slitage och skador?

//Joakim
 
klossarna ska sitta så att foten hålls rak, dvs varken pekar ut med hälen eller innåt.
Klossen ska sitta under den främre trampdynan strax innan tåna börjar.

Tänk också på att låssa på skruven på std pedalen så att du kan komma loss lätt och enkelt.
 
slitage

Tänk på att inte rycka upp pedalerna när du cyklar eftersom det kan slita.. inget råd som jag dock själv alltid följer :). Se till att du sitter fast ordentligt. Ibland kan man få välja lite mellan att det sitter lite löst, vilket gör att man tappar lite kraft, och att det är lite svårare att komma loss. Kanske kan vara en ide att ha lite lösare i början.
Thomas.
 
joakimmen; sa:
Finns det några regler eller tips som underlättar inställningen? Något man ska tänka på för att slippa slitage och skador?

Pröva dig fram! Skruva fast klossarna hårt på skorna och tänk på att ha riktligt med fett på skruvarna, annars blir de kallsvetsade till skon.

Vi använder alltid multi-releas-klossar (SH-55). Somliga ogillar dem. Men som gammal slalomåkare tycker jag det är självklart att man ska kunna komma ur blixtsnabbt. Annorlunda uttryckt, med sådana kan man vara inklippad även i mycket teknisk terrärg.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.