SPD -> fötterna borta, vad göra?

Har precis skaffat SPDskor o -pedaler till MTB. Är nöjd med allt utom det att fötterna domnar bort efter bara ett par minuters cykling.

Kan man göra något åt detta eller kommer fötterna att vänja sig vid den hårda sulan?

Ska man t ex lägga in någon mjukare sula, kanske hålfotsinlägg?

/Eva
 
Rundtramp hjälper en del

Om man tränar in lite rundtrampningsteknik blir det bättre tycker jag. När belastningen på foten varierar får blodcirkulationen en chans. Man hjälper till att lyfta upp den uppåtgående pedalen, och när pedalen vänder framåt trycker man ordentligt framåt med foten.
Några rena dragrörelser gör inte jag, men det kanske finns andra som gör? Någon som vet någon bra instruktion i hur man "egentligen" ska göra?

...och så kan det vara värt att kolla att inte skon sitter för hårt.
 
Jag har varit med om att fötterna har krampat när jag kört spinning och dragit åt pedalremmarna för hårt över fötterna. Har aldrig fått bortdomnade fötter pga spd.

Som före gående talare (skrivare?) var inne på, hur hårt har du dragit åt skorna?

Vad är det för typ av spd-sko, dvs hur extrema är de?

/Håkan
 
Jag känner igen problemet. Jag upplevde samma sak när jag var ny med SPD-pedaler och cykelskor. Nu är det inget problem längre. Skon formar sig efter foten och problemet försvinner.
 
Domningar

Jag har samma problem. Prova att flytta metallclipset under skon några mm. Har du tur missar du den nerv som ger dig problem.


Robin
 
Har lättat på skorna men utan resultat, det finns t o m viftplats för tårna. Skorna (Shimano) är nog inte speciellt extrema, men inte turistvarianten heller.

Hoppas det ger sig med bättre teknik (när rundtramper infinner sig) och mer inåkta skor...

Tack för tipsen!
 
EvaA; sa:
Kan man göra något åt detta eller kommer fötterna att vänja sig vid den hårda sulan?

Låter konstigt. Vissa skor kan man spänna extemt som slalompjäxor. Men du säger ju att du har gått om plats i dem. Har aldrig hört om någon som haft dylika problem. Det är klart att man kan få ont i fötterna efter en hel dag eller flera dagars hård cykling. Men efter några minuter det låter helskumt. Kan vara en god idé att prata med dem som sålde skorna till dig. Bästa skorna är f ö SIDI. Hårda som nya. Ingådda, eller snarare inkörda, är de ursköna.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Byt strumpor

Testa olika tjocklekar på strumpor i kombination med att du testar dig fram med att spänna skon olika hårt _över fotvalvet_.

Fötterna är ganska känsliga på ovansidan av foten och vissa får problem med blodcirkulationen därför att man dragit åt spännena så att man stängt av blodkärl. Man behöver inte dra särskilt hårt för att stänga av blodkärlen på ovansidan av foten.

/Mattias
 
håller med

Som en föregående skrev. Prova att flytta klotsarna först. Känn efter att skorna sitter bra. Det kan vara de och inte själva cyklandet som är orsaken. Jag ahr uppleft att eftersom spd ger belastning längre fram på foten kan fler känsliga saker komma i kläm och det handlar om att hitta en plats där det inte ligger så mycket blodkärl o dyl som kan komma i kläm.
Thomas.
 
En iaktagelse

JAg har kört med SPD-pedaler i tre säsonger och bytte häromdagen till nya skor, under de två första dagarna domnade fötterna efter ca 50 minuter. Då drog jag mig till minnes att så var det när jag började med SPD också.

Men när skor och fot börjat anpassa sig till varandra efter några turer så försvann domningarna
 
Jag får samma problem med skridskor och slalompjäxor varje sässong, men det försvinner efter ett par turer. Liksom cykelskor har skridskor och pjäxor en hård sula som minskar blodgenomströmningen i fötterna (=musklerna jobbar mindre).

Spänn inte skorna för hårt. Jag brukar spänna upp vristen när jag spänner på mig mina skor, just för att blodflödet inte skall hämmas av för hårt "knutna" skor.

///Erik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.