Spade?

Är det någon som har åsikter om spadar? Dvs vilket märke som kan betecknas som bra resp. dåligt. Vilka modeller är bra? Jag tänkte köpa en spade och värdesätter vikt eftersom jag vill ha med den ut på fjället när jag gör lite längre turer på vintern, dvs så man enkelt och smidigt kan gräva bivack osv. Ett plus vore ju om den även duger till att ha när man åker slalom.

Hur är det med plast/resp metallblad? Skillnad i hållfasthet antar jag men duger plastvarianten?

Jag såg ett par notiser under testerna men det var inte mycket...

//Marcus
 
Bra fragor.

Dessa fragor intresserar mig ocksa. Tänkte köpa mig en spade främst för att kolla snöskikten med när jag gar pa tur, men ocksa till att bygga hopp med...

hälsn.

/stefan
 
Jag vet inte heller-...

men jag vet vad jag ska göra när jag hittar den rätta. I aluminium förståss.
Jag ska då såga och borra ut sågspår i ena sidan på spaden och använda den som snösåg. 2in1.
Dan.
PS... vikten blir också då mindre :)
 
blir det inte problem med att kanterna är böjda/uppvikta när du ska göra snösåg av bladet???

/Andreas
 
Jeg tror det går bra.

Jag kan säkert bända upp ena kanten så att den blir rak. Men jag är inte säker änn. Måste hitta rätt spade först, sedan fram med verktygen.

Dan
 
Spade.

Titta i forumet för skidalpinism, under rubriken "tips ang spade" finns en mycket bra diskussion angående några specifika märken.

/Mårten
 
Fast den uppböjda delen i sidan är väl till för att göra spaden stabil och att inte snö ska glida av. Plattar man till kanten borde spaden bli mycket lätt att böja bladet på = inte bra..... Dessutom lär du väl få platta till på båda sidor om det ska gå bra att såga med den, eller? Då lär spaden bli dels skör samt ganska dålig som just spade tror jag....

Som du märeker är jag lite skeptisk, men jag ser fram emot att höra hur det funkar!

Några exempel på aluminium spadar som du kanske skulle kolla in är, Black Diamond; Bob Cat, lynx och lynx teleskop, dessa nämns i tråden som tipsades om ovan. Dessutom har ju rottefella sin klassiker som är lite mindre men ändå trevlig.....

Dock är de alla lite dyra att exprimentera med, kanske du kunde testa på en fiskars först?

/Andreas
 
Vet-int!

Spaden: Jag tror ni har rätt...

Hemsidan: Jag lägger nog tillbaka den...

Kanske skulle det bli ett livsmotto eller???

Dan i väntan på snö, jag blir galen!!!
 
Jag tycker den ska in bland livsmotton helt klart!
Säger endel om ens ambitioner....den fiske intresserad kan köra med:
"Jag vill bestiga månens högsta berg utan syrgas och trollingfiska i stillhetenshav"

/Andreas
 
Njaa...

nu ska vi väl inte dra in trollingfiske i diskussionen, trollingfiske och Utsidans policy rimmar illa:

"Kriterierna för de friluftsaktiviteter som beskrivs på Utsidan är att de skall gå att bedriva med egen kraft, eventuellt med bistånd av gravitation, väder och vind."

För min egen del så tycker jag att trollingfiske suger...

/Anders B
 
Ok vi skippar det.... Trolling fiskar inte heller direkt....."dragrodd med motor" någon enstaka gång på sommaren efter gädda. Fisket har liksom fallit bort från de stora intressena... Flugfiske skulle nog kunna tända lågan igen... :)
Men vi satsar väl på "pimpelfiske i stillhetenshav".

Var det spade det handlade om förresten ;-)????

/Andreas
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.