Sovsäcksöverdrag


Någon som testat detta sovsäcksöverdrag?

Ska du sova nära eld och risk för glödsprät så föredrar jag att ha nylon på undersidan men bomull på ovansidan då bomull är lite mindre eldfängt. Detta överdrag verkar vara helt i plast, men i gengäld klara 3m vattenpelare, så lite duggregn borde det klara, men jag skulle inte räkna det som en tältersättare i ösregn. De säger ändå att ovansidan är fuktgenomsläpplig, undrar om det är olika plastmatriel i över- och underdel?

Har inte testat denna, så jag vet inte.

Rent generellt är det bra att skydda sin sovsäck både utvändigt mot smuts, glöd och annat samt innifrån från vad din kropp avger (fukt, fett osv) och tvätta skyddlagren istället för hela säcken. Säcken ska man vädra ofta men inte tvätta i onödan.

/Patrik, som har en gammal påse i bomull på ovansidan och nylon undertill. Inte för bruk under bar himmel vid risk för nederbörd.
 
Har prövat flera olika och som vanligt överdrivs temperaturhöjningen och vatentätheten. Alltid tak över sovplatsen, lite högre än omgivningen och plan. 3 generella regler. Skall du sova över marken isolera dig under rejält. (A-frame och hamock)
Varmare sovsäck gav bästa sömnen.

go tur
 
Jag testade det så sent som igår. Under tak men fick lite snö på mig. Sovsäcken var plaskblöt efter ett par timmar så jag krängde av mig den. Jag kommer nog försöka hitta något annat som andas, vilket inte detta gör.
 
På Caravan delux enkel syntetsäck var det med ett sovsäcksöverdrag vattentätt under och poplintyg på ovansidan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.