Sovsäckshjälp sökes

Jag står inför att skaffa mig en egen sovsäck efter att ha lånat min sambos många år gamla. Eftersom jag inte har ägt (och ännu mindre köpt) någon egen sovsäck försöker jag skaffa mig information. Det är en djungel för den som inte är invigd!

Jag tänkte därför chansa på att det finns lite hjälpsamma människor här på forumet som kan tänkas svara på mina frågor.

1. Vad menas egentligen med komforttemperatur?
2. Jag kommer att använda säcken utomhus (i tält under vandring i fjällen) främst under sommaren, och innomhus under andra delar av året. Ska jag då satsa på en dun- eller syntetsäck?
3. Jag är ganska frusen av mig. Vilka temperaturgränser bör jag hålla mig till med tanke på användingsområdet ovan?
4. Är det någon speciell säck som rekommenderas? (Här är jag medveten om jag att kan få många olika svar, men det är ändå kul att höra vad ni anser.

Tack på förhand!
/Jakan
 
Jakan; sa:
1. Vad menas egentligen med komforttemperatur?
2. Jag kommer att använda säcken utomhus (i tält under vandring i fjällen) främst under sommaren, och innomhus under andra delar av året. Ska jag då satsa på en dun- eller syntetsäck?
3. Jag är ganska frusen av mig. Vilka temperaturgränser bör jag hålla mig till med tanke på användingsområdet ovan?
4. Är det någon speciell säck som rekommenderas? (Här är jag medveten om jag att kan få många olika svar, men det är ändå kul att höra vad ni anser.

Tack på förhand!
/Jakan

1.Komforttemperaturen är en siffra som tillverkaren anser vara en rimlig gräns då de flesta sover gott i säcken. Olika tillverkare har olika nivåer av "glädjesiffror" på dessa angivelser, t.ex. har jag många gånger hört folk klaga på att Haglöfs har haft lite väl optimistiska angivningar. Denna siffra bör man inte lita blint på, om du vet med dig att du är frusen av dig så får du ta i lite extra med siffrorna.

2. Dun eller syntet? Den ständiga frågan. Själv har jag en dunsäck, med ett hyfsat vattentätt yttertyg, den använder jag mer eller mindre året runt (komforttemp. -12). Hade jag köpt sovsäck idag hade jag nog satsat på två olika säckar, en för sommar och en för vinter, då den jag har nu känns litegrann som att den aldrig är helt fel, men heller aldig helt rätt, framförallt är den åt helsike för varm på sommaren. Hade jag haft två säckar så skulle jag nog satsa på en syntetsäck på sommaren och en dunsäck på vintern, eftersom vinterturen sällan är lika blöta som sommarturer, och det är främst vid blött väder som syntet är fördelaktigt. Så i ditt fall skulle jag nog köpa en syntetsäck, om inte annat så för priset.

3. Temp.gräns? Eftersom du säger att du är ganska frusen av dig så skulle jag tippa att mellan -5 och -10 är ganska lagom. Somrarna i fjällen kan ju bli kallare än man tror och det är alltid dumt att frysa och därmed sova dåligt; hellre lite för varmt än lite för kallt!

4. Om jag ska rekommendera någon säck så får det nog bli Ajungilak Kompakt, har för mig att den har komforttemp. -7. Den är både riktigt bra kvalitetsmässigt, hyfsat lätt, samt inte orimligt dyr. Annars har jag positiva erfarenheter av min egen säck Mountain Equipment Glacier, -12 och jag skulle tro att ME:s syntetsäckar också håller hög kvalitet. Haglöfs är ju alltid ett alternativ, som ju har ett tilltalande pris, utan att tappa alltför mycket i kvalitet.

/Harald!
 
komfort temp

Hej

det som menas med komfortemp Tex: du har en säck med komfort -5 och extreme -10 då menas det att det är behagligt att sova mellan -5 och -10 det menas med komfort. val av sovsäck är inte det lättaste för två personer med identiska sovsäckar kan uppleva en natt på helt olika sätt. Själv tycker jag att Haglöfs outback 10 är kanon bra. fyllningen är syntet fodret hollofil2 från Dupont. Den blir varm mycket fort!

http://195.149.159.74/haglofs/index2.asp
 
Re: komfort temp

crilleus; sa:
Hej

det som menas med komfortemp Tex: du har en säck med komfort -5 och extreme -10 då menas det att det är behagligt att sova mellan -5 och -10 det menas med komfort.

Mja. Jag vill nog få det till att komforttemperaturen är den glädjesiffra tillverkaren anger som lägsta komfortabla temperatur, vid extremtemp är det oftast inte kul alls att sova.
En säck som bara är komfortabel mellan -5 och -10 skulle ju knappast vara värd pengarna.
Om du söker en säck att använda på sommaren så skulle jag inte köpa varmare än ungefär komfort -5, trist att alltid behöva ligga med säcken som täcke.
Den kommer att funka sommar och höst även på fjället om du inte är alltför frusen.

Komforttemperatur kan man kanske inte lite på men det är ännu märkligare med extremteperaturen.
Vaddå extrem, är det när det är så kallt att man dör?
När det är obehagligt? Hur obehagligt?

Hursomhelst är det dom siffror vi har att titta på, jämför gärna fyllnadsvikt om det anges och fillpower om det är frågan om en dunsäck, högre tal är bättre men dyrare.



JL
 
Några svar och några frågor...

Några frågor som kan vara till hjälp för stt välja:

a) Är du en ivändare eller en medvändare, dvs. vänder du dig i säcken eller följer säcken med när du vänder på dig? Om du är medvändare så bör du nog undvika säckar där man försökt snåla in på fyllningen på undersidan, medan det kan vara en fördel om du är en ivändare eftersom du får en lättare säck...

b) Hur lång är du? En säck bör inte vara för stor eftersom det bl.a. blir mer luft att värma upp i säcken. Å andra sidan så får den absolut inte vara för liten heller. En del större märken har säckar i 3-4 storlekar, åtminstone för deras bästsäljande modeller. Utnyttja detta om du är (relativt) kort. En bonuseffekt blir att du får en lättare och ofta även billigare sovsäck. :)

c) Hur "optimal" är den sovsäck du använt hittills? Utgå från den och fundera över vad du vill förbättra.

Några allmänna tips:

- Prova ett antal sovsäckar i butiken! Om du inte får göra det så kanske du ska byta butik... ;)
- Gå till en butik med stort urval och undersök "alla" detaljer som t.ex. värmekrage, dragskor, dragkedjor, loft etc.

Vad gäller de ursprungliga frågorna, så...

1. Komforttemperaturen är den lägsta temperatur vid vilken tillverkaren anser att en normalperson kan sova komfortabelt i säcken. Vad som anses komfortabelt varierar... :-/ Ta hänsyn till fyllningsmängd (och lofthöjd om du har möjlighet att undersöka denna) när du jämför säckar. Ofta så säger sådana uppgifter minst lika mycket... :) Notera att temperaturangivelser för säckar vilka USA-marknaden är viktiga ofta är något "försiktigare" än för andra säckar.

2. Syntetmaterialen närmar sig dunet mer och mer vad gäller isoleringsförmåga. Bra dunsäckar är bl.a. något lättare, något mer komprimerbara och mer långlivade än syntetsäckar. Syntetsäckar tål bl.a. väta bättre och är billigare än dunsäckar. Skillnaderna krymper dock även här tack vara nya vävar som t.ex. gör att dunsäckarna tål mer väta. Till syvende och sist handlar det om vad man prioriterar. Båda alternativen funkar egentligen utmärkt för dina tänkta (angivna) användningsområden.

3. För sommarfjäll så bör man ha en tresäsongerssäck med komforttemperatur (något lägre extremtemperatur) någonstans mellan -10 och -5 grader. Jämför med den säck du använt hittills. Med rätt kläder (underställ), bra liggunderlag och en lagom stor sovsäck så räcker det långt!

4. Det finns massor med bra säckar och även om Sverige är en liten marknad så hittar relativt många hit iallafall. Några förslag på sovsäckar som finns i Sverige kommer här:

Dunsovsäckar: Marmot Sawtooth, Marmot Helium, Mountain Equipment Lightline, Mountain Equipment Glacier 500/750 , Mountain Equipment Dreamcatcher 500/750, Valandré LaFayette, Valandré Blue 600. Andra alternativ kan t.ex. vara The North Face Blue Kazoo, Mountain Hardwear Galaxy/Galaxy SL samt Någon Vaudesäck. Mer svårfunna märken som t.ex Rab, Western Mountaineering, Macpac och Feathered Friends förtjänar också att nämnas.

Syntetsovsäckar: Marmot, Mountain Equipment, The North Face och Mountain Hardwear är några tillverkare som har fina syntetsäckar. The North Face Cat's Meow är en klassisk syntetsäck och Mountain Equipments syntetserier - Sleepwalker, Skywalker och Firewalker - ser mycket fina ut och kompisen som fick en sådan i 30-årspresent är mycket nöjd. :) Av nordiska märken så anser jag att Ajungilak är klart bäst.
De bästa syntetfyllningarna anses vara Polarguard Delta, Polarguard 3D och Thermolite Extreme.

Till sist:
Om du söker bland trådarna och recensionerna här så hittar du nog mycket annat matnyttigt.

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pialia Sovsäckshjälp! Bo och sova 6
Glännman Sovsäckshjälp, hjälp mellan två modeller Bo och sova 15
nosquire Erfarenheter av Marmot tält? (och sovsäckshjälp!) Bo och sova 0
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
Karolina P Info om äldre Saitaris sökes Bo och sova 6
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
SonnyS Köpråd sökes! Tält i 2000kr-klassen. Bo och sova 6
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Viktorious Lättare 3-manna tält 4-säsongs sökes Bo och sova 14
Hamplan Tips inför quilt/sovsäck köp sökes Bo och sova 10
Teknikern Extremsovsäck sökes. Bo och sova 34
mål skåne: plats sökes för uppställning av kåta, nära lund/malmö Bo och sova 0
macgunde 2-3 personers kupoltält sökes Bo och sova 48
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
jacke81 Tvättlapp på Marmot hydrogen sökes Bo och sova 4
Tennknapp Sökes lång sovsäck Bo och sova 4
SUPERENDURO lätt 2-mans tunneltält med raka gavlar sökes. Bo och sova 5
_coffe_ Nytt tält, tips sökes?! Bo och sova 10
Lejonen Tältplats sökes! Bo och sova 10
Nitsson Ultralätt sovsäck sökes Bo och sova 19
William vilde Lätt sovsäck sökes. Bo och sova 4
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
tält med ståhöjd sökes Bo och sova 4
Anders.Appelqvist Haglöfs Geinius? Negativa omdömen sökes! Bo och sova 4
AndersB21 Bra och prisvärt liggunderlag sökes Bo och sova 9
pergust Lätt/Liten/Billig/Varm Sovsäck sökes Bo och sova 3
Dataprogram sökes! Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.