Sovsäckar för oss lite större

God dagens!
Någon som känner till om det finns sovsäckar av modell större som passar oss som är lite större till måttet? Vore ju skönt om man när man vaknar inte fastnat i säcken :)
Förslag på modeller?
mvh
Andreas
 
Western Mountaineering gör fina sovsäckar och de har ocksà rymligare modeller. Skulle det behövas finns ocksà en 'sleeping bag expander' man drar fast i blixlàset som tillbehör.
Finns bland annat pà www.getout.se

/C
 
vad ska du ha för nått?
många minus.
e du för-fördelad i höjd, bredd eller både och?

WM Adler kör jag själv med :) har massor av fördelar

getout kan fixa dig en sån om du ber dem snällt. med en sk sommarkopplare :) kan man ligga två brevid varandra (i) samma säck, eller ha det extremt spatiöst på sommarn.
citat om summercouplern "unzip the bag around the foot and mate it to our Summer Coupler. Now you can roll across a couple of time zones without leaving your bag!"

BZ/
 
Senast ändrad:
hej

Hej!
Kanske skall specifiera mig lite mer :)
Det är en vår-sommar-höst säck jag är ute efter, men kommer främst att användas på sommaren. Skulle tro att det räcker att den fixar 0-gradigt eller ett par minus.
Är 1.83 lång men skulle vilja ha nån decimeter extra runt axlar, bröst än en "vanlig" säck.
mvh
andreas
 
Alder

Hej!
Kanske skall specifiera mig lite mer :)
Det är en vår-sommar-höst säck jag är ute efter, men kommer främst att användas på sommaren. Skulle tro att det räcker att den fixar 0-gradigt eller ett par minus.
Är 1.83 lång men skulle vilja ha nån decimeter extra runt axlar, bröst än en "vanlig" säck.
mvh
andreas

-4grader. den är en dröm! semirektangulär så jag som snurrar ett par varv per natt och har lite rundör... hrmmm... ligger superbra i den (190cm lång men inte lika bred). om det är varmt om sommaren så kan man ha den som täcke, eller kombinerat med summercouplern, ligga två brevid varandra utan att det blir trångt.

kostar skjortan och femti, men är värt varenda spänn.

Det e bar å köp
BZ/
 
Senast ändrad:
Det är ju verkligen inte ett problem om man beställer från roberts.pl :)
Bara att speca vad man har för önskemål så fixar dom det mesta!

Och dessutom så är säckarna fantastiskt fina, jag ska beställa sommarsäck innan sommaren förhoppningsvis.
 
-4grader. den är en dröm! semirektangulär så jag som snurrar ett par varv per natt och har lite rundör... hrmmm... ligger superbra i den (190cm lång men inte lika bred). om det är varmt om sommaren så kan man ha den som täcke, eller kombinerat med summercouplern, ligga två brevid varandra utan att det blir trångt.

kostar skjortan och femti, men är värt varenda spänn.

Det e bar å köp
BZ/


Hej!
Vad kostar den?
mvh andreas
 
Jag är lång och grov, så en vanllig säck funkar absolut inte för mig.
Jag har 2 stycken som jag varmt kan rekommendera, Mountain Equipment Marathon 300 XL och en Marmoth Sawtooth Long & X-wide.
Båda funkar kanon, på hojen åker ME's Marathonsäck med eftersom den är smidigast.
 
hej!

har du kollat på dessa säckar. de har två uppsättningar dragkedjor på längden. den ena kan öppnas/stängas för att öka/minsak omfånget på säcken. generellt väl tilltagna på längden också. jag har deras expedition och autumnsäck, bra med utrymme. billiga också! och fin kvalitet, de levererar bla till engelska försvaret. låter som att deras autumn skulle kunna passa dig?

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=SNUGSOFTIEAUTUMN

/M
 
Ajungilak-extender

Jag är lite över medellängd som kvinna (171 cm) med breda axlar och höfter (+ att jag går lite upp och ner i vikt, för tillfället mest upp...) och gillar inte smala sovsäckar. När det började komma särskilda tjejmodeller för några år sen tyckte jag först det verkade jättebra med t.ex. varmare stoppning runt fötterna. Men de tjejsäckar jag tittat på verkar mest designade för små nätta tjejer utan "medfödda axelvaddar", de är ofta vidare runt höfterna men smalare runt axlarna än motsvarande killsäckar. Så det blev en besvikelse för min del.

Men nu har jag några olika Ajungilaksäckar och två olika Ajungilak-extendrar. En äldre fullängds sommarextender (passar mina Kompakt Summer och Kompakt Spring, båda i traditionell herr/unisexmodell), och en ny extender som passar min Kompakt 3-season med ligglängd 180 cm. Extendern är köpt på Getout, säcken via Utsidans prylmarknad. Tresäsongssäcken med extender är perfekt för mej som kan vara frusen även under svensk sommarnätter.

Tidigare har det funnits både sommar- och vinterextender till ajungilaksäckar, nu finns det en "allround" på t.ex. Getout. Enligt dem passar den till säckar med ligglängd 180 cm. Men jag kollade tillverkarens hemsida och Kompakt-säckarna har 180 cm dragkedja även på 195- och 215 cm-säckarna. (Andra modeller har lite olika dragkedjelängder.)
http://www.getout.se/item.asp?item=17291
http://www.mammut.ch/en/productDetail/241000850_v_195/Ajungilak+Kompakt+3-Season.html?cid=801319

Följaktligen skulle jag alltså rekommendera en Ajungilak Kompakt 3-season + en extender!

På tillverkarens hemsida finns även en extender som gör säcken lagom för två pers:) Eller om man vill få plats med magen efter en gourmetmiddag lagad på stormköket! Kanske Getout kan ta in den om man frågar. Jag har sätt ihop två säckar när jag tältat med småbarn, men det här är verkar vara ett mysigt alternativ!
http://www.mammut.ch/en/productDetail/249000380_v_3000_/Ajungilak+Rendezvous.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Esko747 Sovsäckar och felaktiga data Bo och sova 9
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3
vattenringar Sovsäckar för par Bo och sova 11
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
Fröken Löf Sovsäckar för (frusna) kvinnor Bo och sova 4
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
trbngr Robens sovsäckar Bo och sova 8
såg SAVOTO sovsäckar Bo och sova 0
baffinguarapo Temperatur sovsäckar Bo och sova 9
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
avslutad150402 Exped sovsäckar Bo och sova 1
tsebring Roberts.pl vikt på sovsäckar Bo och sova 9
eurotrash Hemliga sovsäckar Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.