sovsäck vandring aug, vikt <500g

Funderar på att införskaffa denna modellen. Uppskattar förslag till billigare modeller, då jag tycker priset är för högt för min budget. Men kan inte hitta liknande modeller som väger under 500g.

http://www.outnorth.se/western-mountaineering/highlite

Temperaturer enligt EN 13537:
T comf: +5ºC
T lim: +-0ºC
T ext: -15ºC

Synd man inte kan välja färg, hade gärna köpt en blå/gul..

Är det okej för vandring i fjällen i augusti, temperatur mässigt?

Hade gärna köpt från Roberts/utomlands men jag behöver sovsäcken inom en vecka.

Har ni några andra tips från butiker inom Sverige?

Tack :)
 
Det är något mystiskt med temperaturklassningarna på denna säck. Hur välgjord den än är och hur hög dunkvalitet den än är fylld med, framstår de inte som rimliga med 225 g fyllning (i storlek 183 cm).

Referens med samma limit- och extremtemp, samt en grad lägre komforttemp:
Cumulus LiteLine 300
Komfort 4 °C
Limit 0 °C
Ekstremum -15 °C
Dun 850 cuin

Fyllningsvikten här är 300 g, dvs 1,33 gånger WM-säcken. Visserligen är Cumulussäcken någon centimeter bredare, men det kan långtifrån förklara hela skillnaden.
 
Det är något mystiskt med temperaturklassningarna på denna säck. Hur välgjord den än är och hur hög dunkvalitet den än är fylld med, framstår de inte som rimliga med 225 g fyllning (i storlek 183 cm).

Referens med samma limit- och extremtemp, samt en grad lägre komforttemp:
Cumulus LiteLine 300
Komfort 4 °C
Limit 0 °C
Ekstremum -15 °C
Dun 850 cuin

Fyllningsvikten här är 300 g, dvs 1,33 gånger WM-säcken. Visserligen är Cumulussäcken någon centimeter bredare, men det kan långtifrån förklara hela skillnaden.


Tack för länken. Billig säck jämfört med WM.


Cumulus ser lovande ut.
http://www.packalatt.se/sovsackar-c-116/criterion-quantum-200-p-91
Komfort 0C, 530g
2900kr



Recension av highlight, https://youtu.be/s4dwdQh9Ll8

Mannen på ytube säger den är kall mellan varje söm/springa

Ska googla mer om cumulus, tack så mycket :)
 
Högre fria lägen bland bergen kan det bli vinter en natt eller två.
Precis som Johanna vill jag att du skall sova och inte frysa. Men jag vågar inte rekommendera dig en komf 0 graders säck. Alltför många nätter i FMs 0 graders dunsäck lärde mig att köra med en -5---8 grads säck. Det blev en enorm förbättring av utsövda nätter. Givetvis finns de inga -5 och 500g säckar men i min bok är nattsömnen värd en hel del.

go tur
 
Kan inte annat än hålla med - men somliga _måste_ prova själva först och frysa arslet av sig innan man öppnar plånboken för lite bättre grejor och accepterar lite mer vikt (på rätt saker)...


Det finns saker man kan snåla in på och vikt att spara - men att göra det på sovsäcken är nog en av de mindre lyckade ställena...
 
Börjar man vara i Augusti känns de som man bör ha en säck som klarar ett par minusgrader..(iaf i norr). Efter att ha frusit många nätter i redan i slutet på juli gick jag på en marmor sawtooth, -9.
Jag tycker det är värt dom där extra gramen och den lilla volym det tar för att få sova gott och slippa frysa.
 
Det kan va så att just den modellen har dunet på ovansidan. Vet att någon av WMs lättare säckar har dunet på ovansidan, men kommer ej ihåg vilken. Skulle d va så betyder d att den inte duger till medvändare.
Kolla oxå så den inte har genomsydda sömmar, sk stitch-through. Det ger en gratis köld-brygga man hellre är utan.
 
Highlite har betydligt mindre dun på undersidan än på översidan vilket märks om man vrider säcken under natten. Sömmarna är genomsydda på undersidan men inte på översidan vilket förstärker effekten. Detta gäller åtminstone min säck från 2010 som jag använt mycket och tycker är en utmärkt sommarsäck. Ner till strax under nollan fungerar den bra för mig med förstärkningskläder på. Förväntar jag mig minusgrader så plockar jag däremot gärna fram en något varmare säck.
 
Jag har gött en +1 graders sovsäck några år nu och tycker det funkar bra. Blir det kallt klär jag på mig extra lager i sovsäcken. Beror mycket på hur varm man är som person. Spelar nog en del roll om man är ute och ensamvandrar jämfört med om man har 2-3 andra personer i tältet också, är en jäkla skillnad att ligga med tältduk på sidan jämfört med en annan person.
Cumulus är bra säckar! Har 2 st själv!
 
Om säcken som paerl skriver har mindre stoppning och genomstickad på undersidan kan det förklara EN-klassningen med den ganska låga dunvikten (se Joannas funderingar). För mig som inte ligger på rygg och sover skulle en säck med denna konstruktion inte fungera. Inte heller halvlång dragkedja är speciellt praktiskt om man vill effektivt kunna reglera värmen i säcken.

Själv har jag två dunsäckar som jag alternerar mellan beroende på förväntad utetemperatur. Marmot Pinnacle (TLimit -12,2C) och Marmot Hydrogen (TLimit -1,2C). Just nu funderar jag på vilken säck jag skall välja inför 2v vandringen i Sarek om en knapp vecka, men det lutar åt Hydrogen för att spara vikt. Jag är frusen på småtimmarna men vet av erfarenhet att jag sover komfortabelt i ner till några plusgrader utan förstärkning i Hydrogen säcken).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
serenade vad ska man ha för sovsäck på vandring Bo och sova 5
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...