Sovsäck: -10°, 1000 g, 2000:-, 195 cm

Eftersom den ME Helium 600 som avhandlats tidigare vare sig fanns i lager eller var lång nog åt mig, undrar jag ju ödmjukt om det är nån som har lite koll på en säck med rubricerade egenskaper.

Försök komma så nära som möjligt; jag har just nu ingen inbördes prioritet mellan egenskaperna, men det vore förstås trevligt om den klarar några grader till, är lite lättare, billigare och längre...
 
Alpkit har "rört om i grytan i UK".
http://www.alpkit.com/products/alpinedream.php

En ME Helium 600 uppfyller väl egentligen bara ett av dina krav så det är nog svårt att hitta något alternativ som uppfyller alla tre... ;)
Priset lär nog raka iväg när de får in säcken med tanke på att ME Helium 600 verkar kosta 180 pund i UK...
[Ändrat av haskell 2005-09-12 kl 23:04]
 
Nja, den finns på Highsport för 2295 så det är nog troligt att addnature klarar utsatt pris.
Därmed är det främst kroppslängden som är ett problem. 1 grad fel vore ju annars nära nog. Med rätt längd skulle den förstås var typ ett hekto tyngre.

Frågan är hur lång "din" säck är? Yttermåttet diffar på en cm jämfört med ME.
 
Om man nöjer sig med den billigaste av säckarna du länkade blir priset hemma inkl allt under 1 300:-.
Det är rätt OK...

Fast risken är att den är för kort.
 
Vi är flera Robert's-ägare här, och jag tror att vi alla är nöjda.

En Voyager Super light 400 (eller 500) skulle kunna funka. 173 euro + några hundra spänn i frakt. Då bestämmer du själv måtten och färgen (och dunkvaliteten om du vill).
Super light är konstruerad ungefär som en ME Dewline - utan dragkedja - men om det är en frysgradssäck du är ute efter så är det nog bara en fördel. En sommarsäck vill jag i alla fall personligen ha en dragkedja på.

Vill du ha en med dragkedja är det en Voyager som gäller.
 
En marmot helium uppfyllar alla dina krav utom då priset förståss. Jag har den gamla varianten som väger ca 50g mer än dagens men jag är ändå supernöjd med den. Pyntade strax över 3000 för den. Har hunnit använda den mer än 10 nätter och är nöjd. Upplever den som på gränsen till för varm då det är över 0. Valde mellan en dewline och denna men tyckte inte riktigt att ME's säckar verkade lika varma som deras siffror hävdade. Detta har nu också bekräftats med de nya mätmetoderna (EN 13537). Marmot helium motsvarar en ME helium 800. Det skiljer ca 400g i vikt mellan dem! Tyckte det var värt de extra kronorna. Tittade även på TNF's Hot tamale (ersatt av ny och bättre modell) men den var tyngst, störst och dyrast av alternativen. Deras nya verkar bättre men är inte lika varm som marmoten.
 
Nu gäller det bara att bestämma sig.

Jag har fått förslag på en Robertssäck för lite styvt 2000 inkl frakt, med 500 g fint dun, lite extra lång, halvlång dragkedja, och en vikt på knappa 1000 g.

Detta kan jag jämföra med en Alpkit för mindre pengar, ett par hekto tyngre, men kanske också aningen kort för mig. Vikten känns inte som ett problem, det som skiljer är dragkedjelängden och troligen lite tyngre och tåligare Tactel istället för Pertex Quantum, den vikten har s a s vissa finesser med sig trots allt.

I båda fallen är kostnaden överkomlig, och säckarna blir rimligen ett enormt lyft från mina nuvarande. Räknar ju dessutom med att om jag paddlar mitt i vintern kan jag ta med gamla yttersäcken och kombinera med den nya säcken, vilket ger en mer oöm kombi och antagligen flera grader lägre komforttemp.

Nån som har erfarenhet av Aplkits AlpineDream?



[Ändrat av Mezzner 2005-09-16 kl 09:47]
 
Jo, de tyckte väl att det borde kunna gå bra.
Fast yttermåttet är ju å andra sidan samma som i säckar som är avsedda för lite kortare personer.
Sen beror det förstås en hel del på hur lösningen med öppningen ser ut.
 
Transfererade idag betalning för en skräddarsydd Voyager Ultralight (kort dragkedja) med 800 cuin och Pertex Quantum.

Återkommer med rescension efter ett antal tältnätter...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
100826 Biltemas 10-sovsäck! Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.