Sony A100 och liknande

Jag har en fråga angående köp av dslr. Jag funderar på att köpa en dylika makapär i produktskiktet precis över instegskamerorna. Typ Sony A100, Pentax k10d och Olympus e510.

Frågan gäller om dessa kameror "räcker till" för mina hobbybehov. Jag har fotat en hel del men är endast en glad amatör utan proffsambitioner. Jag har två konica-minolta objektiv som passar till Sony a100. Vad är det som kommer begränsa mig om jag köper en kamera av ovanstående kaliber? Kamerahuset eller objektivet? Vad ska jag lägga pengarna på? Jag har läst på flera ställen att olympus kitobjektiv är av bra kvalitet. Någon med erfarenheter? Finns det någon typ av tröskel där kamerahusen bara blir marginellt bättre om man pungar ut med extra pengar?

Tacksam för svar

/Björn Nilsson
 
Sony släpper nu snart alfa 200, 300 och 350.
Alla är betydligt bättre än alfa100.
Om du vill hålla igen kostnaderna lite så leta reda på en beg Konica-Minolta D7D tills vidare.
Maken till trevlig kamera är svårt att hitta och bildkvaliteten är lika bra som a100, om än med några färre pixlar.

Även Pentax släpper nya modeller nu snart.

För kamerahjälp så finns ju den lätt obskyra www.fotosidan.se ;-)
Kolla i forumet för Sony eller Pentax.
 
Vad är det som är dåligt med Sony A100?

Och vad är det som är så mycket bättre med dess efterföljare, A200 och 300?
 
Framförallt lyckade man inte hantera bruset pâ ett bra sätt i a100. Mer pixlar än föregângarna, men sämre signalbehandling.
I de nya modellerna är detta betydligt, iallafall enligt testerna hittills.
Autofokusen är snabbar och säkrare pâ de nya, likasâ exponeringen.
Sedan är det j en del nya funktioner som inte alls fanns innan. Live view, vinklingsbar display osv.
 
Då får jag väl leta vidare...

...efter min idealkamera. Jag har också hört talas om a-100:s höga brusnivåer och långsamma autofokus. Synd på en annars så trevlig kamera.

Jagh får utreda vidare huruvida det blir en pentax k10d (som förmodligen kommer att sjunka i pris nu när k20d släpps) eller en Olympus.

Tack för hjälpen!
 
Håller med att bruset är påtagligt på högre ISO 800 och mer. Men å andra sidan är det inte för ofta man använder högre ISO. Med den senaste firmware skall bruset vara bättre.

Jag har kört med kameran i ett år nu och den funkar riktigt bra! Kan fås till bra pris nu när det kommer nya modeller.

Mvh
Paul
 
Eller så gör du som 80% av alla andra D-SLR ägare och väljer en Canon eller Nikon, typ 400D eller D80. Då har du ett ordentligt utbyggt system.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.