SON navdynamo

Jag håller på att montera en son navdynamo på min cykel, eller rättare sagt montera själv laddgrejen till dynamon.

Jag har köpt en sån här grej, http://www.conrad.se/?article=860270, en laddregulator från Kemo.

Enkelt tänkte jag, det här ska väl tom en trött elektronik ingengör klara av. Men, jag förstår inte vad de två stiften på dynamon är för nånting. Och jag kan inte läsa mig till det i beskrivningen heller. Och batterierna i min multimeter är inte riktigt som de borde. Nån som vet o orkar berätta?
 
Hej!
Som Thure säger är dom två stiftarna anslutningen till dynamon (som jag förstår det). Vad du behöver göra är att ansluta dessa kontakter med 2 st flatstiftshylsor,som finns i 4,8mm bredd,
vet dock ej om det finns dubbla kontakter som passar.
Det följde inte med någon anslutningsdon till dynamon när du köpte navet? på bilden ser stiftarna ut att sitta nära varandra och flatstiftshylsorna bygger lite och det får ju naturligtvis
inte bli "kortis" , det är därför jag undrar om det följde med någon anslutning. Jag skulle ha dragit upp 2 st kablar till styrhuvudet från dom 2 stiftarna varav den ena monterar jag i
ramen(Jord) och den andra monterar jag ihop med kabeln från laddningsregulatorn som är märkt "dynamo". Kabeln som är märkt "frame" kopplar jag ihop med jord sedan den sista
kabeln kopplar jag till lampan. Med omkopplaren kan jag sen välja om lampan ska lysa och/eller att jag får ut angiven spänning på USB kontakten.
Innan du sen börjar använda sakerna så kolla med multimetern att du får ut rätt spänning så om det skulle vara fel inte någonting går sönder.

Lycka till.

Tomas
 
Kommer ihåg hur man gjorde som liten grabb när lyset inte funkade på cykeln, man kollade att kablarna satt fast och så försökte man gnugga fram lite bättre kontakt vid jordanslutningen sedan så snurrade man på hjulet för att se om GLÖD lampan gjorde skäl för namnet. Och det tycker jag att Hanna ska göra med sin multimeter se om hon får något utslag, då ser hon om kretsen är hel, alla som har mekat med bilens elsystem vet hur svårt det kan vara att hitta ett jordfel. I det fallet är det lite bättre på jobbet när man har kabel fram till ex ljuskällan.
Det här tror jag att Hanna fixar galant !

Tomas
 
hdet tycker jag att Hanna ska göra med sin multimeter se om hon får något utslag, då ser hon om kretsen är hel
Till en sådan mätning funkar en multimeter utmärkt

alla som har mekat med bilens elsystem vet hur svårt det kan vara att hitta ett jordfel. I det fallet är det lite bättre på jobbet när man har kabel fram till ex ljuskällan.
Håller jag också helt och hållet med om, att undvika ström genom styrlagerkulorna är bra på alla vis.

Det här tror jag att Hanna fixar galant !
Även i detta instämmer jag
 
Så där ja. Nu återstår bara en fråga. Hur mäter jag vad som kommer ut ur USB-kontakten på laddregulatorn. Har testat med en gammal mobiltelefon o den verkar laddas korrekt m jag har ännu inte kopplat in min nya telefon.

I övrigt har jag kopplat in allting o tror att det funkar.

Tack för glada pårop!
 
Mät!

Hur mäter jag vad som kommer ut ur USB-kontakten på laddregulatorn.
Mät med multimetern. USB-standarden är väl 5V/500mA? Men med Kemo-laddaren 300mA.

Har testat med en gammal mobiltelefon o den verkar laddas korrekt m jag har ännu inte kopplat in min nya telefon.
Eftersom det verkar funka skull jag nöja mig med att mäta spänningen medan telefonen laddas.
Vill du ha full kontroll på laddtider så får du väl även mäta laddströmmen.
 
Jo, men det finns ju så många prylar att mäta på där inne i kontakten. Jag vill inte vålda in mätprobarna på multimetern o kortsluta nåt så att det pajar.

Var menar du att jag ska mäta spänningen över när telefonen laddas? Då finns det ju ingen kontakt att mäta på.

Oj, oj, det här med elektronik i prakten är inte min starka sida, vart tog all matte vägen? :) För övrigt har jag också lärt mig att min enkla multimeter funkar bättre över tiden om man stänger av den efter användande (men nu funkar den fint igen efter en kort men intensiv 9V-batteri jakt)

Nu har jag inte kopplat ihop nånting med ramen (jord) utan jag kopplade sladden på regulatorn som var märkt frame till ett utav stiften på dynamon. Det betyder kanske att jag inte fick nån referens potential i min krets. Får testa att koppla denna punkt även till ramen antar jag. Eller var säger ni?

Det var några flatstiftskontakter o lite krympslag med. Nu slarvade jag bort de nån stans så det fick bli några andra kontakter o lite eltejp istället. Får se om jag hinner får tag på krympslag nånstans istället.

Idag ska jag lämna in hjulet på riktning (jag fick aldrig riktigt till det själv) så det blir ett par dagar utan dynamon.
 
Krympslang är ju att föredra för kontakterna sitter ganska utsatta för väder å vind, en krympslang för vardera flatstift och sedan en över dom två flatstiften gemensamt,
tejpen har en förmåga att släppa in fukt efter ett tag med allt det innebär.
Hade jag dragit ett "elsystem" så skulle jag ha tagit fram lödpennan och lött kontakterna och sedan på med krympslang och det gör jag även med (i ditt fall)
skarvarna mellan kabeln från dynamon och omkopplaren för usb kontakten, det minskar risken för strul med elen, Jag ser inga problem med att koppla båda
kablarna direkt till omkopplaren som du gjort men den ena kabeln till lampan, har du lyse?, måste du koppla till "frame" kopplingen och sen den andra till light sladden från omkopplaren
men det antar jag att du förstår.
Fördelen med att använda ramen som jord är att man bara behöver dra en kabel men samtidigt kan det bli en felkälla om/när kontakten försvinner.
Är det så viktigt om hur länge du måste ha telefonen ansluten till usb kabeln? det duger väl att du får den laddad!
Jag använder bara batterilyse till mina cyklar för dom gamla dynamosen(heter det så?) som man satte mot hjulet gjorde ett rejält motstånd men är navdynamon bättre i det fallet?

Tomas
 
Jo, men det finns ju så många prylar att mäta på där inne i kontakten. Jag vill inte vålda in mätprobarna på multimetern o kortsluta nåt så att det pajar.

Var menar du att jag ska mäta spänningen över när telefonen laddas? Då finns det ju ingen kontakt att mäta på.

Skaffa en mätkontakt.
Om det är viktigt för dig att veta vilken spänning, och ström, Kemo-laddaren lämnar bör du ju mäta den när den används.

Men annars har du ju redan testat att laddningen av din gamla telefon fungerar, du kan inte nöja dig med det?



Jag använder bara batterilyse till mina cyklar för dom gamla dynamosen(heter det så?) som man satte mot hjulet gjorde ett rejält motstånd men är navdynamon bättre i det fallet?
Navdynamos är bättre, men jag använder dem inte heller.
Ffa för att navdynamolamporna är för ljussvaga, även edelux-lampan.
Min nuvarande favoritlampa är den batteridrivna Philips Led Bike Light (LBL), som jag har skrivit om här:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=532053

Men förhoppningsvis kommer även jag att kunna driva den med en navdynamo inom kort:
A new dynamo LED driver to get more power from the dynamo

"it's possible to extract a lot of power from a standard dynamo using simple resonance circuits."
...
" I got an email early December from someone who had already implemented a system that does exactly what I wanted to do."
...
What it can do
"It can drive LEDs at 10W, it can supply power for USB devices."


Från
http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/verlichting/dynamo_led_driver/index_en.html
Läs mer och se bilderna/filmerna i länken.
 
Ah, vad irriterande. Det hela funkade ju kanonfint med min gamla mobiltelefon. Dynamon snurrade på o laddlampan på mobiltelefonen lyste. Och jag var nöjd o glad m det. Men så kopplar jag in min nya telefon (den gamla var med om en olycka o har badat så den funkar inte riktigt som den borde längre) o den verkar inte laddas alls. Och jag förstår inte riktigt hur det funkar det här med usb-laddning.

Problembeskrivning:
* Den gamla mobiltelefonen laddas från laddregulator kopplad till navdymanon.
* Den nya telefonen laddas om den kopplas till datorn via usb.
* Den nya telefonen laddas INTE om den kopplas till laddregulatorn.

Jag har inte kunnat mäta på kontakten för jag förstår inte vart jag ska mäta. Det är ju 5 stift inuti usb-kontakten. Ska jag mäta dc-spänning mellan stift1-jord (dvs metallan runt pinnarna), stift2-jord, stift3-jord, stift4-jord o stift5-jord? Eller måste jag mäta när telefonen är inkopplad?

Borde jag då, på nån utav stiften hitta nån spänning?

Mät med multimetern. USB-standarden är väl 5V/500mA? Men med Kemo-laddaren 300mA..

Antar att det är det här som är själva problemet.

Är det så att den nya telefonen har en högra tröskelladdström? Och är det isf helt kört?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.