Solskyddskläder i varmt väder

  • Trådstartare y.ekelin@cats.se (Yngve Ekelin)
  • Start datum

y.ekelin@cats.se (Yngve Ekelin)

Gäst
Hej. Jag söker efter kläder att använda som solskydd vid varmt väder. Byxor, tröja/skjorta, hatt. Kläderna bör tåla och ge skydd i saltvatten (snorkling) och alltså torka hyfsat fort. Vad använder ni? Fabrikat?


Tacksam för alla svar.


/Yngve
 

Rudolf.Rydstedt@svenska.gu.se (Rudolf Rydstedt)

Gäst
Billig bomull räcker långt

Mina australiensiska syskonbarn formligen lever i vatten. De brukar använda samma samma t-shirts, skjortor/blusar och halvlånga shorts både i och ovanför vattnet. När det verkligen är varmt kan de blöta ner sig och kläderna medvetet för att sedan låta dem torka på kroppen och då är de inte ett dugg intresserade av att de ska torka snabbt. Det behagligaste är alltså rätt tunna och ljusa bomullskläder, men ta inte för tunna och ljusa eftersom sådana inte skyddar speciellt bra mot solen. Och glöm inte REJÄLA mängder solskyddsfaktor 30 om du skall vara i solen länge. Du måste ha våtdräkt för att kläderna skall ge tillräckligt skydd på egen hand.
Torktiderna är sällan något problem i varmt klimat. Jag har t.ex. varit med om att jag har tvättat bomullskläderna jag har haft på mig, gått och duschat och tagit på mig samma kläder torra efteråt. Men i bland kan torktiden naturligtvis vara viktig. Då är moderna nylonkläder bäst. Själv har jag goda erfarenheter av The North Faces shorts och långbyxor (texware eller vad dom kallas), fast jag har aldrig använt nylon vid över 35 grader.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.