Solo?

Hejsan! Jag undrar bara om nån har koll på vad som räknas som solo expedition, och vad det fins för "regler"
-Christofer
 
Det beror väl på vad du vill göra. För berg har jag inte sett någon allmänt vedertagen definition. Det är nog aldrig snack om annat om du drar repen själv, går upp spåren själv, bär allt själv och så vidare. Sedan går folks åsikter isär har jag sett. En del kallar det solo om de bär allt själva och går ensamma, men använder det som finns i övrigt. Och det går väl det också, men alla är inte överens på den punkten.

Du får nog säga exakt vad du vill göra och se vad folk tycker det är. Det varierar nog ganska mycket från område till område. Eller så gör du det bara och kallar det solo och ser vad folk säger. :)
 
:)

Jag menar typ vid en expedition på 7000m.
Kan det vara solo om man klättrar med nån annan?
Som Kropp hadde Ang Rita på everest men han klättrade solo eller?
Om man klättrar 2 men är helt oberoende av varandra?
 
Om man är två, planenligt, och klättrar sida vid sida men utan att hjälpas åt så tycker jag nog att det ändå är tveksamt om det är solo.

Om du vill vara säker på att det ska "räknas som solo" så klättrar du helt enkelt utan denne kamrat.

Minns inte detaljerna i när det gäller Kropp, men möjligen hade han följeslagare för att de dokumenterade och peppade på behörigt avstånd. Dock var väl Ang Rita med vid en del avgörande tillfällen?

I det fallet är väl huvudsaken att Kropp redovisat vad han haft för målsättning, och sedan redovisat hur det hela har gått till. Det har han ju gjort på ett relativt föredömligt sätt. Sedan överlät han säkert glatt till läsaren att kalla det vad han nu ville.

Gör som du känner för, och beträffande skrytet så är väl det viktigaste att du är korrekt i dina beskrivningar av prestationen i efterhand.
 
Jag skulle börja med att fundera på varför det känns viktigt att sätta en etikett på din expedition? Spelar det nån roll? För vem gör du det här?

Men för att ge min syn på saken. När man gör saker på egen hand (för det är väl det som menas när man säger solo) är en av de viktigaste faktorerna att ta hänsyn till utsattheten och det psykologiska tryck som ensamheten ger. Därför tycker inte jag att man kan göra något solo i glatt sällskap med andra. T ex kan en hel skolklass i så fall solovandra tillsammans.

Den enda som kan göra något solo tillsammans med andra är nog gurun Yngwie :)

mvh

Anders
[Ändrat av andersmossing 2005-12-08 kl 14:05]
 
:)

Jag vill absolut inte smutsa ner Kropps klättring, jag har all respekt för Göran.
Jag vill inte heller kalla min expedition solo, när jag inte klättrar solo enligt mej, jag tycker solo är när man klättrar helt ensam utan hjälp av andra.
Förhoppningsvis slipper jag det:)
Jah undrade bara vad ni har för syn på saken, det brukar alltid vara olika åsikter, som om alpin style tex..
men nu vet jag att dom flesta tycker som jag:)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...