Solo ledklättring - mera frågor

Hallo,

Nu har jag varit ut o testkört lite på några 2 repors leder i Häggsta och har några frågor.

Jag kör med en icke modifierad gri-gri (Markus, du har så rätt, jag ser ingen anledning till modifiering) och har läst lite olika på olika websidor. Vissa säger att man kan falla hur som helst (tänker på upp o ner) och den nyper, medans andra säger att kommer förmodligen inte att nypa. Själv kan jag inte ser hur den inte skulle nypa, kanske om man har en rejält spänd bröstsele? Vad säger ni andra?

Jag körde med rep i ryggsäcken. Mitt största problem var själva utmatningen av repet. Jag fick se själv till att dra ut från säcken ibland innan svårare passager eftersom det kunde ibland kinka till så att jag inte fick ut något rep och låste gri-grin. Det optimala vore ju att det bara ramlade ur säken vid behov så att man inte behöver tänka så mycket på det. Går det, eller är det bara att stå ut? Något man kan tänka på, typ val av säck, sätt att stuva ned repet i säcken? Över eller under axeln? Har ni några smarta tips?

När jag klättrar upp för andra gången så använder jag en petzl rescuescender eftersom den löper upp för repet själv. Gri-grin kräver väll manuelt matande? Använder ni gri-grin när ni skall upp igen eller byter ni til något annat?

När ni är på väg upp igen, vad gör ni med repet? Jag lät den ligga med en knut på ändan, men knuten kan nog fastna när repet skall dras upp igen. Blåser det så kan det säkert ställa till lite, men att stuva ned den i säcken medans man klättrar verkar jobbigt, vad gör ni här?
 
MicColli; sa:
När jag klättrar upp för andra gången så använder jag en petzl rescuescender eftersom den löper upp för repet själv. Gri-grin kräver väll manuelt matande? Använder ni gri-grin när ni skall upp igen eller byter ni til något annat?

Jag hade nog kört med en vanlig jumar här, och "juggat" mig uppför repet med jumaren och grigrin.
Replängden har man ju redan klättrat, så jumaren går nog snabbare
 
När jag har klättrat repsolo har jag oftast haft repet kvar på standplatsen där repet matas ifrån en repsäck. Tycker det är enklare än att ha repet i ryggan.

Jag tycker också att det funkar OK att använda en icke-modifierad gri-gri så länge man inte klättrar hårdare leder än att man kan mata ut manuellt när det behövs. Har även ramlat i gri-grin utan att repet skadats. Vid längre fall kan man ju dock fundera på hur repet mår efteråt.

Har alltid använd jumars för att klättra repan andra gången.
 
När jag har klättrat repsolo har jag oftast haft repet kvar på standplatsen där repet matas ifrån en repsäck.
Jag har inte testat det ännu men jag kan se ett problem framför mig... Om jag klättrar mer än halva repets längd så börjar jag dra upp ändan på repet. Är det inte risk att tyngden av repet som gått genom gri-grin drar genom repet? Istället för manuelt utmatning så måste man hela tiden aktivt förhindra att det bildas massor av slack? Sen har jag en knut på ändan av repet som backup mot att den glider genom gri-grin när jag närmar mig slutet av repet, det känns som det finns risk för att den fastnar, specielt om det blåser lite.

Jag tycker också att det funkar OK att använda en icke-modifierad gri-gri så länge man inte klättrar hårdare leder än att man kan mata ut manuellt när det behövs.
Med repet i säcken så var det säcken som ställde till det för mig. När repet löpte ut ur säcken så slank den genom gri-grin utan problem. En avfilad flärp hade inte gjort någon skillnad, men det kanske det blir om man klättrar med repet i standen, inte i ryggan. Nästa gång ska jag pröva med repet i standen och så se hur det känns.
 
MicColli; sa:
... Om jag klättrar mer än halva repets längd så börjar jag dra upp ändan på repet. Är det inte risk att tyngden av repet som gått genom gri-grin drar genom repet?

Inte om eliminerar repets tyngd genom att avlasta med prusikknutar i småsnören som man kopplar in i mellansäkringarnas karbiner. Verkligt tunna snören är bäst för det ändamålet.
 
Det är bra att göra som mellpat skriver genom att avlasta repet då och då.

Testa med att ha med delar av det fritt hängande repet avknutet i åttor för att stoppa ett eventuellt fall där repet börjar glida igenom grigrin (eller vad man nu använder). Det stoppar också möjligheten att repet av misstag glider ur repbromsen. Den tekniken är ganska bökig men funkar ok vid artificiell klättring.

Om jag repsolade regelbundet skulle jag skaffa en Silent Partner från Wren Industries. Manualen till Silent Partner är bra om man vill lära sig mer om rep-solo...

http://www.wrenindustries.com/silentmanual.pdf
 
Hej, Michael. Kul att det gått bra för dig!

Angående repet i ryggan så förstår jag inte riktigt problemet. Till att börja med, stuva ner repet SNYGGT (ena änden först och hela repet igenom, inte bara pula ner det hur som helst, annars blir det trassel, döh!). När du sen klättrar, se till att ryggan är ordentligt öppen. Alltså typ HELT öppen. Det lilla fri-rep-solo jag gjort har jag haft en repsäck över ena axeln, av det här slaget:

http://www.fishproducts.com/pics/bwnn/shoulder_carry.jpg

(Den jag har använt är en gammal A5 säck, och har en väldigt basic konstruktion). Genom att använda en repsäck som hänger över EN axel kommer öppningen automatiskt UNDER armen på ena sidan. Alltså, om man hänger säcken över höger axel hamnar säckens öppning under höger arm. En sådan säck skulle kunna vara väldigt lätt att sy själv. En fördel med att repet kommer ut UNDER armen, istället för över axeln, är att det är lättare att se, och kanske även att komma åt. Jag tror överlag att det är smidigare. Men kanske att det mest är en smaksak. Klättrar man med repet i en ryggsäck kanske det är en annan sak.

Om replängden är någorlunda rak så kan man fira ner på ledrepet och plocka säkringarna på väg ner (förutom eventuella directionals om det behövs). När man sedan kommer ner till nedre standplatsen och rensar den så är man ju redan kopplad till repet med grigrin (med vilken man firat), så jag ser ingen anledning att koppla av den och sätta på någon annan pryl - det är slöseri med tid, och ytterliga ett tillfälle då man kan tappa denna livsviktiga pryl. Om du vill repklättra, släng på en jugg och en stege ovanför grigrin och kör. Om du däremot vill klättra replängden igen (vilket man kanske vill om det är mycket sva, eftersom det är lättare att klättra än att repklättra) är det bara att klättra, och manuellt ta hem med grigrin.

Att lämna änden dinglandes med en knut låter, tycker jag, som en utomordentligt dålig idé. Likaså har du rätt i att det suger att mata ner repet i repsäcken medan du återklättrar replängden. Jag kan tänka mig två lösningar. 1: lämna repet UTAN knut. Använder du grigri eller juggar för att återklättra replängden spelar ingen roll, ha alltid ett dubbelt halvslag i selen som backup. Ca var tionde meter stannar du, knyter upp backupen och knyter en ny tight. På detta sätt hamnar du på övre stand med hela repet hängandes från övre standplatsen utan knutar (mycket mindre risk att det fastnar när du drar upp det alltså). 2: Att knyta backups ca var tionde meter med dubbelåttor eller överhandknutar, och INTE lösa upp den/de förra knutarna när du knyter en ny. På detta sätt kommer du till övre stand med repet i en klase loopar hängandes från selen. Nackdel: det är tungt, och kan lätt fastna. Fast å andra sidan, OM någon loop fastnar när du klättrar behöver du aldrig fira mer än fem meter för att ta loss det. Jag skulle nog köra på alt. 1. Det beror på hur tungt det är, hur trött man är och hur brant det är.

Jag tror man ska ha bra fantasi för få för sig att en grigri inte låser i vissa riktningar. Har man den iklippt i belay-loopen i selen kommer den automatiskt låsa åt rätt håll, oavsett hur man faller. Även om man använder en modifierad grigri och bröstsele ska det inte vara några som helst problem. Men en backup är ju aldrig fel. (Lär dig knyta dubbelt halvslag med en hand).

Överlag tror jag att hela detta trassel är upp till varje klättrare. Vissa gillar att ha repet i ryggsäck, andra repsäck, vissa vill ha repet på stand, andra på ryggen. Vissa vill repklättra, andra återklättra repländen. Diskussion är bra, och att lyssna på andras erfarenheter ger mycket, men i slutändan är det upp till en själv. Tacka vet jag aidsolo! Där är trassel själva poängen!

Kör hårt! Hörs.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...