SÖS Överlevnadskurs

Kanske för att inlägget känns mer eller mindre saxat från denna länk http://www.utsidan.se/calendar/view.htm?ID=4407&cals=1 "fysiologi, näringslära, vattnets betydelse, vilda växter som föda och medicin, jakt och fiske"

Men visst, har man 4-5.000 kr (beroende på transportkostnad, SÖS tar 3.500 per deltagar - minst 6 och max 16 vilket ger dem mellan 21.000 och 56.000 per vecka) som ligger och bränner i fickan med inget annat vettigt att lägga dem på så kan det vara en bra introduktionskurs.

Har diskuterat de enligt mig mycket höga priserna med SÖSare på andra forum och jag vet ungefär vad de lägger priserna på men ifrågasätter fortfarande om det behövs.
 
Jag kan bara säga att personligen kännde jag att kursen var mycket prisvärd och jag är glad att jag fått kontakt med SÖS. Anledningen till att jag inte är allt för uttömmande i min beskrivning av min vecka på grundutbildningen är att överaskningsmomentet har en stor funktion i kursen.

Ha en fin dag
Vänligen
 
Aptitretare behöver mer kött på benen.......
Men tunna kurser har vi sett i massor, t o m på flera veckor....
Men det är inte lätt att skriva lagom så de ovetande får sväva kvar i det tillståndet och vi som prövat på den längre Ö-utbildningen kommer alltid att sakna något....
 
Kanske för att inlägget känns mer eller mindre saxat från denna länk http://www.utsidan.se/calendar/view.htm?ID=4407&cals=1 "fysiologi, näringslära, vattnets betydelse, vilda växter som föda och medicin, jakt och fiske"

Men visst, har man 4-5.000 kr (beroende på transportkostnad, SÖS tar 3.500 per deltagar - minst 6 och max 16 vilket ger dem mellan 21.000 och 56.000 per vecka) som ligger och bränner i fickan med inget annat vettigt att lägga dem på så kan det vara en bra introduktionskurs.

Har diskuterat de enligt mig mycket höga priserna med SÖSare på andra forum och jag vet ungefär vad de lägger priserna på men ifrågasätter fortfarande om det behövs.

Finns det någon annan veckolång kurs i detta ämne som är mer prisvärd och håller hög kvalitet?

/mattias
 
Är inte SÖS en ideell förening? Då antar jag att instruktörerna arbetar ideellt, så vad går pengarna till??
 
FMs kurser

håller varierande standard, förmodar att Försvarsutbildarnas nuvarande är baserade mera på idealister än firmans....
Genom FM och egna kontakter kom jag tidigt i kontakt med ett antal olika kurser inom Ö-svängen och hade turen att få engagerade och kunniga ledare som kunde förmedla.
Till priset av egen tid är Futbs kurser ett fynd!
 
Är inte SÖS en ideell förening? Då antar jag att instruktörerna arbetar ideellt, så vad går pengarna till??
rese ersättninngar
arvode 900 kr till instruktörer 4 st
ersättning för mat till instruktörer
mat till deltagarna
utbildningsmateriel bland annat dokumentaation till deltagare, vattenrednings utrustning
utrustning som deltagarna får kompasser, knivar medmera
logi och dusch sista natten
markhyror
utrustning för kontroll av deltagare, ketonstickor, blodsockerstickor, destilleratvatten och papp muggar för kontroll av urindensitet (vätskebrist)
i år så har vi även inhandlat utrustning för att kontrollera temperaturer ( termometrar som loggar temperaturen under dygnet) i bivacker vi vill veta vilka som är bäst och inte bara tro, kostnad 1300 kr, nu har vi fått värden på vika som har varit bäst vid den väderleken som vi hade under grundkursen

vinst för årets kurs med 9 deltagare är 3226 kr som används för överlevnadssälskapets utgifter under året.
 
Den som tror

att man blr fet på fixa kurser får gärna bevisa det själv.......
Men med små medel utan bidrag fixa till kurser kräver mer av ledarna och organisatörerna än av deltagarna......
Heder åt idialisterna!
 
Försvarsutbildarna har mycket prisvärda utbildningar, med tanke på att de är gratis ;-)


Försvarsutbildarna har två centrala utbildningar i överlevnad en urban och en i skogsmiljö. Den senare går ute på Väddö. Om jag inte mins fel innefattar den även flykt och undandragande. Fokus ligger helt på militär överlevnad kanske inte vad alla civila vill gå men visst det är ju en väldigt billig kurs.

Jag har dock inte inte gått någon. Det jag vet är att de går efter Arméns Överlevnadshandbok (som är en bra bok) men det finns ganska, eller snarare mycket mer viktig information man kan lära ut förutom det i boken. Sen saknar den hur man tillkallar hjälp med ex nödsignaler.

SÖS har en väldigt bred och lång erfarenhet av överlevnadskurser och många av dem har det som ett genuint fritidsintresse med mycket praktiskt experimenterande där man provar vad som funkar bra. Och jag kan väl säga att mer än en gång har vi inte varit överens med böckerna.

/mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.