Sörmlandsleden Läggesta-Malmköping

Har någon gått denna sträcka på dryga 6 mil? Kommer 2 övernattningar räcka? eller blir tempot för högt för 2 st cityslickers?

//Micke
 
Det går utmärkt!
I lumpen gick vi den delen på 2 övernattningar senare har jag gjort det samma åt andra hållet, dvs från Malmköping men med både 2 och 3 övernattningar.
 
Den sträckan, Läggesta -Malmköping är underbar fin!
Var beredd på att det är tufft och tungt med all packning, tält som man ska bära på. Efter Kolsvagruvan mot Malmköping, strax efter Kalkbro är det riktigt tufft uppförsbacke.

Förra året hade vi tur att vi tog med oss extra mycket vatten. För vattenhålet var inte så trevlig, död padda i den.

I Malmköping har de pizzeria ( Kan vara gött efter en utflykt som Läggesta - Malmköping.)
och buss tillbaka till Strängnäs, eller Eskilstuna där det går tåg direkt till Stockholm.
 
För den som önskar förlänga sträckan till troligtvis 4-5 eller rentutav 6 övernattningar beroende på vandringstakt är det möjligt att starta i Malmköping eller omvänt och gå till-
Gnesta: etapp 13:1 till etapp 20 totalt c:a 87 km
Mölnbo: etapp 12:1 till etapp 20 totalt c:a 92 km
Järna: etapp 11 till etapp 20 totalt 99 km
 
Har i veckan vandrat på tre ställen i ÅkerStyckebruk.

Lilla Fornborgsrundan som är på 4km, start och mål vid skottvångs gruva.
Stora Forngorgsrundan är på 9km (super fin!), start och mål vid Skottvångs gruva. Man passerar ett jätte stort ställe vid vattnet där det finns ett par vindskydd.

En jag och hunden gick i fredags var: Marvikleden. Den börjar nere vid Åkerstyckebruk bruket, och går upp längst med Marvikarna (sjön) Det är tufft, det går uppför väldigt mycket. Går ihop med sörmlandsledens 9km Fornborgsrundan. Utkikstornet är en hitt om man har barn med sig.
Finns vindskydd och ställen att elda på flera ställen på stigen.

Finns på flera ställen kartor utställda som visar tydligt vart man är :) Mkt bra av Sörmlandsleden tycker jag :D


Bra karta och beskrivning.
http://www.akershembygd.se/vandringslederna/vandringslederna.htm
 
Läggesta - Malmköping i slutet av maj 2016

Lånar den här tråden och postar en länk till en rapport på min blogg med lite bilder och en betraktelse från en tur längs den här sträckan som jag och en kompis gjorde förra veckoslutet.

Dessutom, lustigt nog, har en annan vandrare bloggat helt nyligen om sin upplevelse av precis samma sträcka. Där finns också lite fina bilder från etapperna. Klickar här för att kolla in dom.
 
Lånar den här tråden och postar en länk till en rapport på min blogg med lite bilder och en betraktelse från en tur längs den här sträckan som jag och en kompis gjorde förra veckoslutet.

Dessutom, lustigt nog, har en annan vandrare bloggat helt nyligen om sin upplevelse av precis samma sträcka. Där finns också lite fina bilder från etapperna. Klickar här för att kolla in dom.

Ja det var lustigt! Vi övernattade till och med samtidigt vid Ösjön, på varsin sida (jag är den andre vandraren). :)

För att svara på frågeställningen i tråden (om än sent) så instämmer jag i att sträckan är klart görbar med två övernattningar. Jag anlände i Läggesta med tåg ca kl 18 på fredagen och hann med bussen från Malmköping ca kl 11 på söndagen (buss till Flen, byte till tåg mot Stockholm). Jag "fuskade" dock en bit och gick längs med skogsbilvägen nedanför utsiktstornet Stenhuggarmon, fram till Bredsjön (se karta) och kortade ned vandringen med ett antal km. Ett tips kan vara att börja gå från Malmköping, och ifall man får bråttom sista sträckan in mot Läggesta kan man gå denna bit längs skogsbilvägen. Jag uppmuntrar alla att ge sig ut på den här sträckan, otroligt fint.
 
tänkte slänga in en fråga här när vi ändå pratar om sörmlandsleden.

jag funderar på att vandra från gnesta till den sträcka där de två sjöarna dunkern och misteln möter varandra, alltså lite efter järna gård och sedan vika upp mot fastmyra. hur är det med vatten och hur lång tid tar det ungefär? jag är van vandrare och har lätt packning och vandrar snabbt. framför allt vattnet, jag har hört att det kan vara lite problematiskt längst sörmlandsleden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutat medlemskap1105 Sörmlandsleden Läggesta - Malmköping, hur ser det ut? Vandringsleder 4
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
LoaferTherapy Sörmlandsleden nybörjare Vandringsleder 6
Ut i skogen Sörmlandsleden - övernattning kring Tullgarn? Vandringsleder 8
starmac Tältplats runt Södertälje (Sörmlandsleden) Vandringsleder 11
Ldf Sörmlandsleden med barn, en etapp i taget.. Vandringsleder 8
Carro16 Sörmlandsleden från Gnesta till Malmköping Vandringsleder 2
Kogoyo Sörmlandsleden från Eskilstuna eller andra startpunkter Vandringsleder 17
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
fekki Sörmlandsleden just nu Vandringsleder 6
Ändreas Sörmlandsleden nu i helgen Vandringsleder 20
xtrem Sörmlandsleden? Vandringsleder 1
iknor Sällskap på Sörmlandsleden? Vandringsleder 0
Gunnar81 Mycket vildmarkskänsla på Sörmlandsleden (etapp 11-15) Vandringsleder 2
fekki Mygg i september på sörmlandsleden Vandringsleder 4
FarmerJoe Sörmlandsleden Handen till Tyresta By Vandringsleder 9
Coachmike Roslagsleden eller Sörmlandsleden i nov? Vandringsleder 4
skallagrimson Sörmlandsleden nära Stockholm Vandringsleder 5
CamillaMelbeus Boende Sörmlandsleden Vandringsleder 3
myrddraal sörmlandsleden vindskydd/raststuga Vandringsleder 6
karinfg Tältplatser längs Sörmlandsleden Vandringsleder 4
Miang Newbie på Sörmlandsleden Vandringsleder 6
spix sörmlandsleden Vandringsleder 1
Gunnar81 Fin etapp på Sörmlandsleden: Etapp 6 mellan Paradiset och Lida Vandringsleder 1
UnderEnTarp Sörmlandsleden, etapp 15 till 24! Vandringsleder 15
freddeu Bästa helgetapperna på Sörmlandsleden Vandringsleder 6
ljungman Sörmlandsleden 1-5/8 Vandringsleder 5
Christoffer Hedman Sörmlandsleden sträcka 60-56 Vandringsleder 5
Still Alive Nedskräpning längs med Sörmlandsleden Vandringsleder 13
GuteS Vandringsguide Sörmlandsleden Vandringsleder 3
helmutlotti Sörmlandsleden: Semikollektivt max 20km Vandringsleder 5
V. Väderhatt Två bitar av Sörmlandsleden mot Nynäs: Är dom vackra att gå? Vilken är roligast? Vandringsleder 2
UnderEnTarp Sörmlandsleden ett par dagar i juni! Vandringsleder 6
kenny_lex Alternativa vid Sörmlandsleden? Vandringsleder 1
GuteS Sörmlandsleden Nyköping-Nävekvarn Vandringsleder 1
helmutlotti Sörmlandsleden: inbrott i bil vid stora Alsjön Vandringsleder 11
Reithner Är detta en vettig planering? (Sörmlandsleden) Vandringsleder 23
grodanbolle Sörmlandsleden Vandringsleder 0
granfront Sörmlandsleden Vandringsleder 3
andy-l Sörmlandsleden - Skottvångs gruva? Vandringsleder 3
Joakim Ambrosson Sörmlandsleden Vandringsleder 1
fredrik73 Inför ensamvandring på Sörmlandsleden Vandringsleder 42
Branten Etapp 15 på Sörmlandsleden - skärmskydd? Vandringsleder 3
BKD Etapptips Sörmlandsleden Vandringsleder 2
sockersmulan sörmlandsleden Vandringsleder 6
tfs_johan Grillplats sörmlandsleden etapp 1 Vandringsleder 2
hugbe Sörmlandsleden etapp 27-31 Vandringsleder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.