Sömtätning

Hej!

Jag har köpt ett nytt tält (Tarptent notch) som behöver sömtätas. Köpte en färdigblandad mix med medföljande pensel (Gear aid silicone tent sealant).

Då jag är perfektionist men dessvärre har tummen mitt i handen undrar jag hur mixen ska appliceras på sömmen.

Ska jag klämma ut en rand på sömmen likt tandkräm sen pensla i efterhand eller klämma ur en klick på ett litet fat och doppa penseln i det och sen pensla? Spelar det nån roll?

Om någon har nåt tips skulle det lätta min vånda inför kommande projekt :)
 
Blanda ut tubens innehåll med "ren bensin" (eller blå Alkylat) så att det får konsistens ungefär som filmjölk och pensla med en smal pensel. Då suger trådarna i sömmen åt sig blandningen och när alkylat dunstat har du en perfekt tätad söm. Vill du kan du göra en mall för att inte kladda på sidan om sömmen.
 
Blanda ut med lösningsmedel.
Använd den inte direkt* ur tuben, det blir lätt fult och inte så funktionellt.
Väven kommer få en något mörkare och blankare yta där du har tätat, så försök sikta rätt. Torka bort överflödet. Silikonet ska in i sömmen.


*Uppe i hörnen där stavfästena är rekommenderar tarptent att man penslar ickespädd silikon direkt på sömmen. Det ligger mycket i spänn där, så sömmen dras isär.

 
Blanda ut med lösningsmedel.
Använd den inte direkt* ur tuben, det blir lätt fult och inte så funktionellt.
Väven kommer få en något mörkare och blankare yta där du har tätat, så försök sikta rätt. Torka bort överflödet. Silikonet ska in i sömmen.


*Uppe i hörnen där stavfästena är rekommenderar tarptent att man penslar ickespädd silikon direkt på sömmen. Det ligger mycket i spänn där, så sömmen dras isär.

Sorry, jag kanske är trög men menar du att jag ska köpa ren silikon till stavfästena eller att jag inte ska blanda ut innehållet i tuben jag köpte?
Är osäker på om det är ren silikon eller nån färdig blandning.
 
Sorry, jag kanske är trög men menar du att jag ska köpa ren silikon till stavfästena eller att jag inte ska blanda ut innehållet i tuben jag köpte?
Är osäker på om det är ren silikon eller nån färdig blandning.
Eller så är det jag som är otydlig =)

Det är ren silikon i din tub. Tjock som vanlig silikon på stor-spruta som du har till tätning i våtrum o.s.v.
Det blir som ett tjockt lager när du använder den outspädd, vilket de rekommenderar till stavfästena som utsätts för stora påfrestningar. (Det är alltså sömmen som går i en cirkel genom duken och den svarta tjocka väven där du placerar staven.)

Försök dock inte använda den outspädd på resten. Det kommer förmodligen inte bli bra =)
 
Inget fel på anvisningarna i princip, men är du perfektionist så titta hellre på Tarptents klipp än Backpackinglights, särskilt när du väljer redskap och förfarande. Välj fr a en mindre hopplös pensel än den lilla plastiga, stela, sprättiga saken med noll uppsugningsförmåga. Killen är ju rätt slarvig i sig, men en bra pensel hade hjälpt honom att applicera lösningen jämnare och minska på slabbandet och droppandet.

Ta hellre din, din kompis eller någons barns avlagda olje- eller akrylmålarpensel - den ska vara rätt kort, platt, lagom spänstig men absolut inte lika stel som den i filmklippet, och med god buffringsförmåga - bäst i svinborst, näst bäst i syntet. Typ dessa (bara exempel - svinborst blir lite dyrare, men något avlagt duger som sagt).

Spänn upp/ut tälttyget riktigt hårt. Skopa INTE upp lika mycket åt gången på penseln, som killen i filmen. Känns lösningen för "rinnig" så vänta en stund - den tjocknar rätt kvickt. Rör i några droppar mer lösningsmedel åt gången, om den är för trögflytande för jämn applicering.
Testa några tag på något vid sidan om - du får snabbt känslan för vilken konsistens, och hur mycket lösning i penseln, som ger ett jämnt flöde utan dropp.

Joanna (lätt yrkesskadad :) )
 
Inget fel på anvisningarna i princip, men är du perfektionist så titta hellre på Tarptents klipp än Backpackinglights, särskilt när du väljer redskap och förfarande. Välj fr a en mindre hopplös pensel än den lilla plastiga, stela, sprättiga saken med noll uppsugningsförmåga. Killen är ju rätt slarvig i sig, men en bra pensel hade hjälpt honom att applicera lösningen jämnare och minska på slabbandet och droppandet.

Ta hellre din, din kompis eller någons barns avlagda olje- eller akrylmålarpensel - den ska vara rätt kort, platt, lagom spänstig men absolut inte lika stel som den i filmklippet, och med god buffringsförmåga - bäst i svinborst, näst bäst i syntet. Typ dessa (bara exempel - svinborst blir lite dyrare, men något avlagt duger som sagt).

Spänn upp/ut tälttyget riktigt hårt. Skopa INTE upp lika mycket åt gången på penseln, som killen i filmen. Känns lösningen för "rinnig" så vänta en stund - den tjocknar rätt kvickt. Rör i några droppar mer lösningsmedel åt gången, om den är för trögflytande för jämn applicering.
Testa några tag på något vid sidan om - du får snabbt känslan för vilken konsistens, och hur mycket lösning i penseln, som ger ett jämnt flöde utan dropp.

Joanna (lätt yrkesskadad :) )
Tackar! Det var ett svar som heter duga. Jobbar du med friluftsutrustning?

Vet du om lacknafta funkar som lösningsmedel? I olika klipp på Youtube använder de "mineral spirit" vilket verkar vara lacknafta.
 
Blanda ut med lösningsmedel.
Använd den inte direkt* ur tuben, det blir lätt fult och inte så funktionellt.
Väven kommer få en något mörkare och blankare yta där du har tätat, så försök sikta rätt. Torka bort överflödet. Silikonet ska in i sömmen.


*Uppe i hörnen där stavfästena är rekommenderar tarptent att man penslar ickespädd silikon direkt på sömmen. Det ligger mycket i spänn där, så sömmen dras isär.

Vet du om det det funkar att späda ut med lacknafta? Har förstått många använder "mineral spirit" vilket verkar lacknafta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
esarina Sömtätning i regn Gör det själv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.