sömmar som inte får gå upp

Hej,
nån som kan tipsa om hur man kan sy en söm så "säkert" som möjligt?...

Det är en rak söm med två bitar bävernylon som kommer utsättas för ganska mkt slitage och påfrestningar. Är det lönt att seamseala sömmen?

Svårt att svara på om man inte sett tygstyckena såklart men det kanske finns någon universallösning...
 
Titta på jeanssömmar, sy ihop, vik in och sy ihop igen.
För ytterliggare förstärkning, sy in band diagonalt mot sömmen, dragförstärkning.
 
Många sömmar

Sy med kraftig tråd, hög trådspänning och små stygn. Jag förstärker ofta mina sömmar genom att sy en extra söm 1-2 mm innanför den första.

Att "sticka ner" sömmen är också en bra metod. När man har sytt huvudsömmen (gärna enligt ovan) viker man sömsmånen åt ena hållet och syr en söm till genom 3 lager tyg. Om man drar isär den första sömmen lite lagom medan man syr den andra kan man få någorlunda jämn belastning mellan sömmarna.

MVH

Peter Ask
 
Tät sicksack

Gör som Peter föreslår ovan men sy den sista sömmen med mycket tät sicksack-söm. Ca 2mm stygnbredd och kortast möjliga stygnlängd. Ingenting för långa sömmar, men för korta stycken som är extra utsatta funkar detta utmärkt.
/Thomas J
 
Sicksacksöm...

...kan med fördel kladdas in med liquisole.
Inte så snyggt, men mycket bra mot nötning av
själva sömmen. Har det på benet på mina g-tex
brallor, har hållt bra hittils (2 år).
 
liquisole

hmm det var nåt sånt jag tänkt mig också. jag har skrivit ett annat topic (finns lite längre ner) som behandlar liquisole och seamsealer- kommentarer mottages fortfarande med tacksamhet.

erik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.