"Sömlösa" knähöga ullstrumpor?

Plötsligt går de bara inte att få tag på...
Kriterier:
  • Inga (märkbara) sömmar över tårna!
  • Ull eller ullblandning
  • Knähöga
  • De tunna slätstickade, de tjocka slätstickade och/eller ullfrotté inåt (ribbstickat funkar ej)
  • Jämntjockt stickade (inga konstiga tunnare "zoner" över vissa fotdelar som i en del skidstrumpor)
Jag letar efter både tunna liners och tjocka ytterstrumpor enligt ovan. Storlek 37, så tips om herrmodeller utan dam/juniormotsvarighet är inte till mycket hjälp.
Alla tips välkomna!
 
Själv tycker jag att både Smartwool och Twilfit har knästrumpor som kan svara upp mot dina kriterier. Men sen är ju det där med "märkbara" sömmar väldigt individuellt, dock är jag väldigt kräsen så passar dom för mig så kanske de funkar för dig med :)

/Anna
 
Segers liners funkar bra för mig. De har visserligen en söm över tårna, men jag (som vanligtvis är rätt kitslig på sånt) stör mig inte på den. Dyra som jag vet inte vad dock.
 
Tack för tipsen! Ja, jag är en öm-tåing! Anledningen är att mina fötter ser ut som på bilden och därmed inte är kompatibla med några reellt existerande vandrarskor ;). Jag har faktiskt använt Smartwools liners, men även då fått vrida till strumpfoten lite för att inte sömslutet skall hamna i ett olyckligt läge på lilltån. Seger och Smartwools tjocka går inte alls, men jag skall testa Twilfit.
 

Bilagor

  • naturfötter2.jpg
    naturfötter2.jpg
    72.2 KB · Visningar: 556
http://www.seger.se/produkter.html?...x_mdb_pi1[lvl3]=Sense&tx_mdb_pi1[sortlevel]=3

Den brukar jag ha. Inga konstiga zoner som jag lagt märke till iaf.

För tjocksockor, borde inte vanliga raggisar funka för den specen? Knähöga kan väl visserligen vara svåra att få tag i. "Resår"-stickningen uppe på benet är kanske dock ett problem?
Tack, skall botanisera bland Segers strumpor igen - verkar ha hänt lite där.
Raggisar går inte alls (testat). Knähögt måste det vara för att jag går med 3/4-byxor + gaiters, samt (inte minst) för att allt annat än knähögt förr eller senare åker ner i kängorna. Problemet är inte resårstickningen, utan måttförhållandet mellan omkretsen på mina vader och mina anklar... ;)

Sammanfattningsvis måste alla punkterna i listan vara uppfyllda för att ömfotingen skall bli nöjd ;)
 
Woolpower har en slätstickad, knähög liner (samt även knähöga 400 och 600grams modeller). Den har i och för sig tåsöm, integrerad kallar de den men jag tycker ändå att de ser smidiga ut.
 
Tack, skall botanisera bland Segers strumpor igen - verkar ha hänt lite där.
Raggisar går inte alls (testat). Knähögt måste det vara för att jag går med 3/4-byxor + gaiters, samt (inte minst) för att allt annat än knähögt förr eller senare åker ner i kängorna. Problemet är inte resårstickningen, utan måttförhållandet mellan omkretsen på mina vader och mina anklar... ;)

Sammanfattningsvis måste alla punkterna i listan vara uppfyllda för att ömfotingen skall bli nöjd ;)
Heh, förstår dig. Har visserligen "korta" raggisar, men de måste vara väldigt precis i storleken, annars åker de ner, och det är det värsta jag vet.
Du har inte nån trevlig släkting som kan sticka raggisar åt dig enligt spec, alternativt gör det själv?
 
Du har inte nån trevlig släkting som kan sticka raggisar åt dig enligt spec, alternativt gör det själv?
Haha, nej - jag har skolkat från alla syslöjdlektioner i skolan, barnen brås på mamman och sambon kan möligen sy i en knapp ;). Jag är desutom som sagt alldeles för ömfotad för ribbstickat.
Men tack för alla tips och kom gärna med fler!
 
Lundhags har haft helt släta liners. De tjockare har blivit mer "tekniska" och jag vet inte om de har några utan "zoner" kvar.
 
Mina fötter trivs bra med dessa. Inner och ytter stumpa.
Finns bla på xxl.
Chevalier Liner Coolmax och Chevalier Bootsock heavy .
Med vänlig hälsning Dan
 
Det här är kanske ett dumt svar, men har du kollat de vanliga strumpavdelningarna på Lindex, Åhléns mfl? Deras yllestrumpbyxor är i alla fall både tunna och sömlösa, och en fröjd att ha i exempelvis slalompjäxor. Jag vet inte riktigt hur de har det med knähöga yllestrumpor, men det skadar ju inte att kolla.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mashimaro Var köpa tunna ullstrumpor till rimligt pris? Kläder 28
pejo Ullstrumpor av Gus textil ? Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.