söker prisvärd skidbyxa

Hej

Tänkte köpa ett par skalbyxor att ha till utförsåkning och vanlig pulkaåkning med barnen.

Vilken prisnivå lägger man sig på för att få nåt prisvärt och bra men slippa skräp och slippa bli ruinerad? Var inne på narurkompaniet och blev rekommenderad ett par för 5 tusen.

Tips på prisvärt märke och modell? Kan tänka mig kring 2-3 tusen om det behövs.

Är fodrade eller tunna att föredra? Gärna snygga!
 
Sök på reor. Add nature, out north, xxl, stadium outlet om ni har det där du bor. Pulka ställer rätt höga krav på vattentätt. Man brukar räkna 5000 mmvp som vattentätt. Om jag skulle sitta i en pulka med snö med mina barn skulle jag minst dubbla det.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Jag hade ett par Burton-skidbrallor i min snowboardiga ungdom som var helt fantastiska när det kom till vattentäthet och värme. Man kunde i princip sitta i en skidbacke strax över nollan i duggregnet med dem hela dagen och gå hem torr...

Var femton år sedan, för all del, så gud vet hur deras kvalité utvecklats, men skidbyxor från dem får du för under 2000 spänn.
 
Bumpar denna tråden då köpet ej blev av förra vintern.

Jag behöver nu alltså ett par byxor som skall användas för utförsåkning, pulkaåkning med barn, isfiske, långfrädsskridskor, gärna segling om det är lämpligt.

Vad ska man satsa på? 3-lagers goretex? Det är ju en djungel och det skiljer löjligt mkt i pris.
 
Beror på vad du är ute efter, köp ett par dobsom/five seasons/north peak/point zero-brallor för <500 spänn + ett par galonbrallor så är du garanterat torr men inte trendig. Köp ett par gore tex från peak performance och du är garanterat trendig och fattig men inte garanterat torr.

Seriöst, du behöver *inte* byxor för 5 papp för att åka pulka.
 
Personligen tycker jag att goretex är för tätt och varmt för nästa alla dina aktivitetsförslag.

Vad prioriterar du av slitstyrka smidighet vikt passform färg?

Mammut har många trevliga modeller i Schoellermaterial t ex basejump som är bra kompromisser på ovanstående.

Thure
 
Själv svettas jag inte så mycket om benen så gore-tex funkar utmärkt. Som jag skrev tidigare i tråden. Sök på reor på webbshopar. Sportpursuit är bra om man orkar vänta på leverans.

Några exempel

https://www.sportpursuit.com/catalog/product/view/id/847027

https://www.sportpursuit.com/catalog/product/view/id/900983

https://www.sportpursuit.com/catalog/product/view/id/760130

Finns förstås mycket mer. Man ser på varje plagg när kampanjen avslutas och först efter det skickas plagget. Rekommenderar också att googla plaggen så du vet att de inte finns billigare på annan plats plus att få full koll på egenskaperna som ibland är lite torftigt beskrivna.
 
@Smogz
Fast om man inte behöver ånggenomsläppet så finns det ju inget skäl att köpa ett goretexplagg alls? Då kan man ju lika gärna köpa ett tätare, billigare och oftast slitstarkare plagg? Det är ju liksom inte okänt med goretexplagg för löjliga summor som delaminerar efter en säsong eller två.

Dessutom är tillverkningen av goretex tydligen rätt miljöfientligt, så imho bör man undvika det materialet om man inte "behöver" det.

@TS
Titta på Stadiums Everest-täckbrallor! Det var några år sedan jag köpte ett par, så jag lämnar osagt hur de är i år, men tidigare har man fått bra grejjer till ett bra pris där.

Mitt tidigare tips funkar också rätt bra, då får du ett par täckjacksbrallor som lämpar sig rätt bra för att cykla till jobbet/promenera hunden, och med ett par galonisar är du garanterat torr (utifrån iaf).
 
Du får gärna gå ut bland folk i galonbrallor, jag gör det inte. Kalla mig fåfäng.

Ånggenomsläppet finns ju trots allt på gore-tex byxor även om det är sämre än på icke-membranbyxor.

Och de byxor jag länkade till är i samma prisklass som everest-byxor.

Fördelen med Galon är ju iofs att man inte behöver någon pulka. Har du själv galonbyxor Ayrin? vid vilka tillfällen använder du dom?
 
Det händer att jag använder galonbyxor till att åka pulka med barnet. Tycker man inte förlorar så mycket mer värdighet pga galonisarna i just det läget :D.

Dessutom har de varit med när vi farit till stugan, trevligt med byxor som är täta när man sitter i båten och fiskar i regnvädret (mina är dock sydda med ett vädringsnät längst upp, så det täcks av jackan, men ändå medger hyfsat luftutbyte). Har haft dem på vandringar och skogspromenader också, för den delen.

Hur ställer du dig till hållbarheten hos goretex? Både hos enskilda plagg och miljömässigt för produktionen? Jag är uppriktigt talat inte säker på hur bra/dålig denna är, men tycker det är rätt många trådstarter i stil med "min nya goretexjacka för X tusen delaminerade!".
 
Min erfarenhet av membrankläder, 4 jackor tre byxor sen -91 är att delaminering inte är något problem. Och där det är problem täcker garantin upp i de allra flesta fall. Gällande miljövänligteten så har jag läst nånstans att Gore tex helt fasat ut flourkarboner i sin produktion (eller till 80% 2013, så antagligen mer nu, men där kan jag ta fel), men det finns alternativ, tex sympatex som är miljövänligare) Fjällräven med flera fasar ut alla flourkarboner ur sin produktion.

Jag tror de flesta vuxna undviker galon i situationer där man riskerar stöta på andra människor, ex.vis pulkbacke och slalombacke.
 
Tack för svaren och tipsen.

Jag slipper gärna lägga 6 tusen på ett par byxor (men jag gör det om det behövs). Flera av mina dyra membranplagg har gått sönder eller är helt enkelt inte vattentäta, så jag har blivit lite avskräckt. Jag vill ha ett HÅLLBART plagg.

Dock vill jag gärna kunna sitta i snön eller ligga på isen och fiska utan att bli blöt.

Är det nåt fel på t.ex. dessa? 700kr , hängslen, fodrade och vattentäta enl spec.? https://www.xxl.se/tenson-maloney-pant-skidbyxa-herr/p/1122083_2_style

Vad tror panelen att jag går miste om genom att köpa dessa istället för senaste haglöfs för 6000kr?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.