Söker overaller i kamouflage

Hej jag skulle veta hum na får tag i overaller i M90 kamouflage, har letat och frågat men inte hittat skulle va glad om jag kunde få lite hjälp

Tack
 
En tanke!

Hej!

Detta är inget svar på frågan. Jag kan dock inte undanhålla en tanke eller värdering kring uniformen och kamouflaget i vårt uniformssytem 90.

Utan att bli extrem eller dogmatisk, så har jag svårt att se det förnuftiga i att var och varannan ränner runt i modell 90-kamouflage. Jag tycker att det är osmakligt när ett uniformssystem som skall symbolisera organiserade svenska värderingar och intressen, blir en del av friluftsindustrin och modet.

För att en symbol, oaktat om det är det röda korset eller en uniform, skall äga och bibehålla ett värde, så måste symbolen skötas och vårdas.

För många människor så innebär militärer och uniformer i allmänhet ett koncentrat av våld och ondska. Därmed så blir det ännu viktigare att ta hand om de symboler Sverige som stat och nation har med anknytning till bland annat det militära. I det perspektivet finner jag det urbota dumt när barn, ungdomar, friluftsfolk, modemänniskor och rena dissidenter använder modell 90.

När gemene man möter en uniform 90, så skall budskapet vara glasklart. Det skall innebära trygghet - någon att ta rygg på eller vända sig till när det går snett. I uniform 90 skall det finnas ansvar, tanke, handling och ett första förband i benfickan. Man skall inte behöva fundera över om det är en nazist, sportfiskare, vapenfetischist eller ett offer för modet man möter. Oaktat om mötet sker på tunnelbanan eller ute i terränglådan.

...som sagt. Inte ett svar - men en tanke.

Med all respekt,
Claes T
Löjtnant, K4, Arvidsjaur
 
Oj då!

Hoppsan-hoppsan!

En bra väv är en bra väv är en bra väv............
Visst, m90 förknippas med trygghet, ansvar osv men först och främst förknippas det med Försvarsmakten. Men förknippas med Försvarsmakten görs även m59. Tror inte det hade blivit samma reaktion om m59 varit på tapeten. Faktum kvarstår dock, - m90-plaggen är bra friluftskläder, och så länge de går att köpa privat så kommer det att "missbrukas" (!).

Men till viss del håller jag med. Sen kan man ju undra vad man ska ha en overall i m90-väv till.......låter lite konstigt.

Jaja, nu är jag trött ock svamlar. Ska nu sova och fundera på om jag retat upp någon. Gonatt!
 
Huvudbry

Efter mitt aningen hätska inlägg, i denna tillsynes korta debatt, är jag benägen att mer och mer hålla med Claes i tankegångarna.
En tanke; Släpp mönstret till 90-brallan fri och låt den sys upp i enfärgat, trendigt skogsgrönt kanske ;), bra mycket snyggare än 90-kamouflage.

Till overallen rekommenderar jag att sy upp den själv i exempelvis BÄVERNYLON ;)
 
Re: Huvudbry

cosmosthlm; sa:
Efter mitt aningen hätska inlägg, i denna tillsynes korta debatt, är jag benägen att mer och mer hålla med Claes i tankegångarna.
En tanke; Släpp mönstret till 90-brallan fri och låt den sys upp i enfärgat, trendigt skogsgrönt kanske ;), bra mycket snyggare än 90-kamouflage.

Ett gäng scouter som irriterat sig på militärkläder, främst M90 och andra spräckliga kamouflage, på scouter skaffade fram mönstret och väven till M90-byxan. De ville ha en hyggligt billig kvalitetsfriluftsbyxa i diskret färg. Byxan finns nu att köpa från scoutvaror, http://www.scoutvaror.nu. Tyvärr satte de även dit en stor svenska scoutrådet-loggo på ena benfickan. Men kan man leva med den så finns alltså en civil M90-byxa att köpa. Jag kan inte garantera att byxan i alla detaljer är exakt M90, bland annat använder de inte militärens eminenta storlekssystem.

cosmosthlm; sa:
Till overallen rekommenderar jag att sy upp den själv i exempelvis BÄVERNYLON ;)

Angående overalen, var behovet att den skulle vara tålig och vattenavstötande/snabbtorkande kan Taiga, http://www.taiga.se, kanske vara något. De gör arbetskläder för tuffa miljöer. De har en overal i goretexlaminerad cordura, förmodligen en av de tuffaste materialkombinationer som finns. Den är dock blå.
 
Re: Re: Huvudbry

peno01; sa:
Ett gäng scouter som irriterat sig på militärkläder, främst M90 och andra spräckliga kamouflage, på scouter skaffade fram mönstret och väven till M90-byxan. De ville ha en hyggligt billig kvalitetsfriluftsbyxa i diskret färg. Byxan finns nu att köpa från scoutvaror, http://www.scoutvaror.nu. Tyvärr satte de även dit en stor svenska scoutrådet-loggo på ena benfickan. Men kan man leva med den så finns alltså en civil M90-byxa att köpa. Jag kan inte garantera att byxan i alla detaljer är exakt M90, bland annat använder de inte militärens eminenta storlekssystem.

Hmmm, den där byxan som Scoutvaror tog fram tyckte jag verkade kalas, beställde ett par, provade dem hemma och skickade tillbaks dem... Anledning? För klen väv (tunn, inte alls lika rejäl som på 90-byxorna), ingen stängning på vanliga fickorna och kardborre på ena benfickan (dock dragkedja på den andra om jag minns rätt) och en för mig fruktansvärt dålig passform (dock finns det andra som de onekligen passar)
Någon som vet var man kan få tag på marinens marinblå motsvarighet till 90-byxorna???

Lycka till i kläddjungeln!

/ Nicke
 
Å ena sidan, å andra sidan.

Jag förstår och håller med om att uniformen som symbol inte ska missbrukas.

Jag håller med om att det inte är bra om man möter personer klädda i fältuniform som inte är anställda i eller på annat sätt organiserade av försvarsmakten. Min spontana reaktion i sådana situationer är att jag har att göra med mycket aningslösa människor.

Å andra sidan funderar jag inte om jag möter en vanlig fjällvandrare som bär byxa 90, det framstår för mig som självklart att det är en civil iklädd ett par bra och funktionella byxor inhandlade på överskott.

Enligt min åsikt innebär inte användandet av enstaka persedlar att förtroende för den symbol som uniformen i sin helhet utgör urholkas.

Tyvärr har jag inte hittat några civila alternativ som når upp till 90-byxans funktionalitet och kvalitet. Jag skulle bli glad om det fanns eftersom jag egentligen inte uppskattar kamoflagemönster på kläderna. Kamoflagemönstret medför faktiskt att jag använder mina 90-byxor i mindre utsträckning än de egentligen förtjänar.

Har själv funderat på den nya Nansen-byxan - den skulle kunna ersätta mina 90-byxor och jag skulle kunna flytta över damaskerna (varför finns inga civila byxor med damasker och dragkedja längst ner).

Sedan är det förvisso också så att vissa militärer använder civil utrustning, t ex Voile snöspadar, Hillebergs tält och Norrönas ryggsäckar. Det finns militära alternativ framställda efter FMV: s specifikationer men dessa framstår som sämre och ratas därför. Kanske en spegelbild av byxa-90 problematiken.

Vänligen,

Johan
 
Re: En tanke!

Tovetjaern; sa:
[---]

Utan att bli extrem eller dogmatisk, så har jag svårt att se det förnuftiga i att var och varannan ränner runt i modell 90-kamouflage. Jag tycker att det är osmakligt när ett uniformssystem som skall symbolisera organiserade svenska värderingar och intressen, blir en del av friluftsindustrin och modet.

För att en symbol, oaktat om det är det röda korset eller en uniform, skall äga och bibehålla ett värde, så måste symbolen skötas och vårdas.

För många människor så innebär militärer och uniformer i allmänhet ett koncentrat av våld och ondska. Därmed så blir det ännu viktigare att ta hand om de symboler Sverige som stat och nation har med anknytning till bland annat det militära. I det perspektivet finner jag det urbota dumt när barn, ungdomar, friluftsfolk, modemänniskor och rena dissidenter använder modell 90.

När gemene man möter en uniform 90, så skall budskapet vara glasklart. Det skall innebära trygghet - någon att ta rygg på eller vända sig till när det går snett. I uniform 90 skall det finnas ansvar, tanke, handling och ett första förband i benfickan. Man skall inte behöva fundera över om det är en nazist, sportfiskare, vapenfetischist eller ett offer för modet man möter. Oaktat om mötet sker på tunnelbanan eller ute i terränglådan.

[---]

Hej Claes! (och övriga som delar denna uppfattning)

Jag håller med om det mesta i denna argumentation. Dock skulle jag vilja fråga Claes / övriga:

- Hur ser du / ni på att din arbetsgivare tillika allas vår Försvarsmakt prånglar ut mängder med materiel inklusive uniformer till allmänheten genom olika överskottsförsäljningskanaler? Påverkar inte det resonemanget en aning? Jag menar; om Försvaret självt vore intresserade av att deras symboler inte ska missbrukas skulle det väl finnas strikta regler om vilka som får använda dem?

Ödmjuka hälsningar, :)
# Magnus
 
M90

Jag delar Claes åsikt angående den militära uniformen precis som andra uniformer, det kanske har med min bakgrund att göra? Jag tycker kanske inte att det är uniformens betydelse i sig som är huvudproblemet utan problemet ligger mer i den allmänna känslan för flaggan, militären samt övriga myndigheter. Vi har en tradition att tycka illa om ordningsmakten i stort, vi gillar inte att någon annan bestämmer över oss...

Jag kommer på mig själv att ställa samma frågor som Claes tog upp när jag ser någon i uniform.. Ere en skinnskalle eller kanske någon annan dåre med läggning för uniformer. Jag skulle personligen själv oavsett hur bra och billig en uniform är visa mig civilt i en militär uniform, detta trots att jag tycker att det är relativt snygga kläder.
 
Vi närmar oss en gränsdragning...

mgullo; sa:
[...]
vår Försvarsmakt prånglar ut mängder med materiel inklusive uniformer till allmänheten genom olika överskottsförsäljningskanaler? Påverkar inte det resonemanget en aning? Jag menar; om Försvaret självt vore intresserade av att deras symboler inte ska missbrukas skulle det väl finnas strikta regler om vilka som får använda dem?
[...]

Hej Magnus "mgullo" och Johan "joru" m fl!

Jo. Citatet ovan beskriver alldeles uppenbart ett problem. Åtminstone i förhållande till min personliga uppfattning om just uniformen och dess budskap eller värde som symbol.

När det gäller övrig materiel med (eventuellt) symbolvärde: utbildnings-tecken, baskrar, knivar etc, så har det visserligen gått inflation inom myndigheten, men stöter man på dessa utanför det militära så har jag inte sett det som ett problem på samma sätt. Olika utbildningstecken på rygg-säck eller friluftsjacka markerar möjligen gemenskap. Och basker är det ju ingen klok människa som bär! :) Knivar i sig är inget problem. Det är först när folk springer omkring med små svärtade Asterix-svärd i byxbältet iförd uniform, som jag ser problemet.

Uniformen har, precis som nationsflaggor etc, en annan laddning. Och jag skulle önska att den laddningen, i vårt land, var positiv i största möjliga utsträckning. Därmed inte sagt att alla måste gilla försvaret eller att pacifister har fel.

När det kommer till försäljning av "bruksmateriel" som cyklar, spadar, hinkar, fältkök, reservdelssatser etc, så uppfattar jag inte det hela som ett förtroendeproblem. Det militära kollektivets rykte och anseende har mer att göra med vapen och uniform, än tält, yxor och traktorer.

Jag ser inte heller något större problem med att militären i sin tur använder civil materiel. Oaktat om det nu är Råttefellas eller Volie snö-spadar, eller Haglöfs, Berghaus, SACCI eller Norröna ryggsäckar. Dels är detta ett sätt att formellt eller informellt testa ny materiel, dels är det ett sätt att uppgiftsanpassa förbandens och enheternas utrustning. (Resone-mang om militära alternativ framtagna av FMV ger jag mig inte in på. Inte heller de civila tillverkarnas roll inom försvarsindustrin och eventuell delaktighet i krigshandlingar!)

...skrivet i all hast och rödaste rappet, så hoppas jag att detta nyanserar min tidigare tanke.

Vänligen,
Claes

PS. Nu är jag definitivt off topic. Ursäkta. DS.

[Ändrat av Tovetjaern 2002-05-31 kl 10:40]
 
Re: Vi närmar oss en gränsdragning...

Tovetjaern; sa:
mgullo; sa:
[...]
vår Försvarsmakt prånglar ut mängder med materiel inklusive uniformer till allmänheten genom olika överskottsförsäljningskanaler? Påverkar inte det resonemanget en aning? Jag menar; om Försvaret självt vore intresserade av att deras symboler inte ska missbrukas skulle det väl finnas strikta regler om vilka som får använda dem?
[...]

Hej Magnus "mgullo" och Johan "joru" m fl!

Jo. Citatet ovan beskriver alldeles uppenbart ett problem. Åtminstone i förhållande till min personliga uppfattning om just uniformen och dess budskap eller värde som symbol.


[Ändrat av Tovetjaern 2002-05-31 kl 10:40]

Hej Claes,

med uniform, menar du hela jacka+byxa+ ev huvudbonad eller, för att hårddra det, menar du helt enkelt plagg som ger association till M90 genom t ex mönster?

Lite petimeteraktigt att fråga, jag vet det, men jag är nyfiken på hur du drar gränsen mellan civilt och militärt avseende kläderna.

Jag själv upplever att uniform är ett system av kläder som bärs enhetligt. Därför tycker jag att det ser det illa ut när militärer går "halvklädda" med diverse civila persedlar som gör att man blir osäker på vilka man har att göra med egentligen (syftar inte på Norrönas ryggsäckar eller Hillebergs tält här). På samma sätt upplever jag det när jag ser civila i uniformsjacka och byxor, gränserna mellan civil och militär upplöses på ett olyckligt sätt.

Men bara ett par brallor på en fjällvandrare. Hmmmm?

Där tycker jag inte att gränsdragningen ger några problem, även om jag som jag tidigare sagt personligen skulle föredra en icke-kamofärgad byxa.

Vänligen,

Johan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.