Söker klätterkurs!

Hejsan

Äntligen har jag bestämt mig för att ta tag i att komma iväg på en kurs i klättring, gärna en hel vecka i september. Jag söker nu efter någon lämplig kurs med plats kvar. Jag har kollat på UCPA och de har ett intressant upplägg för ok pris, men jag kan inte ett ord franska och de kan inte garantera engelsktalande guider.. vågar man chansa?! Någon som har erfarenhet av dem? Finns det annars något liknande som ordnar resor till tex Österrike eller Schweiz? I annat fall finns det något i Sverige?

Någon mer som har samma planer och funderingar och ska iväg på något så hör av er så kanske man kan samordna med transporten.
 
UCPA

hejsan!
Jag tog 2 kurser i somras med UCPA. En klippklättring i sormiou och en alpinkurs i Chamonix. Jag kunde inte ett ord franska före (eller efter) resan. Det gick hur bra som helst.

Eftersom Chamonix är en turiststad kan de klart bättre engelska där. I sormiou fick man kolla hur de andra gjorde, fråga, använda lite teckenspråk, fantasi och humor, så löste sig allt. Dessutom kan de yngre oftast ok engelska.

Jag kan bara rekommendera UCPA. Kanonresor till riktigt bra pris.
 
Tack för tipsen!

Jag får nog tänka om och nöja mig med att ta en kurs i sverige.. fler tips o råd om det??

/Kathrine
 
Kommunikation är viktigt...

så var du skall gå kurs bestäms till viss del av var du tänker klättra. Är det Sverige som gäller så är en kurs på svenska väldans nyttig. Under aktiviteter här på Utsidan hittar du närmsta klätterklubb. Kontakta dem om kurs. På köpet får du alltså kontakt med klätterkompisar i närområdet.
 
vastero; sa:
Om du skulle ändra dig har vi ett koncept som liknar UCPA, men i betydligt mindre skala och med garanterat svensktalande instruktörer. Vi finns på Teneriffa på http://www.chohoo.com

/Johan
Blev lite nyfiken och gick in på hemsidan, och blev en aning fundersam. Fast båda instruktörerna enligt egen utsago var utbildade "klätterinstruktör i sportklättring av Svenska klätterförbundet" finns ingen av dem med i förbundets lista över auktoriserade instruktörer.
 
Det finns väl såvitt jag vet ingen utbildning i sportklättring från förbundet, eller? Såvitt jag vet är man antingen inomhusinstruktör (och ska förvisso kunna exakt samma som för bultad sportklättring med ankare ute, men det heter inomhusinstruktör och man är inget annat heller), eller så är man klippklätterinstruktör (det vill säga man ska kunna lära ut om att lägga säkringar, standplatsbyggen, kamraträddning, aidklättring m.m.).

Däremot vore det riktigt kul om förbundet skulle göra en sportklätterexamen, men det är ju en annan fråga helt och hållet.
 
[/QUOTE]Blev lite nyfiken och gick in på hemsidan, och blev en aning fundersam. Fast båda instruktörerna enligt egen utsago var utbildade "klätterinstruktör i sportklättring av Svenska klätterförbundet" finns ingen av dem med i förbundets lista över auktoriserade instruktörer. [/QUOTE]

Det beror på att det inte finns någon auktorisation för sportklättring, så vi beställde en specialinstruktörskurs från Klätterförbundets instruktörsutbildare. Det är kanske så det ska stå så att det inte blir några missförstånd. Panda, som gav oss kursen pratade dock om att ev. finns planer på att ta fram en auktorisation för sportklättring.

/Johan
 
Jag har just efterfrågat en sådan examen, eftersom många som går ledklätterkurs inomhus har siktet inställt på sportklättring och inte specifikt att leda inomhus. Har också kontaktat just Panda i ärendet, så jag hoppas att det kommer något.

PS Oj, nu har vi spårat ur från ämnet och kanske bör diskussionen om just detta fortsätta i en egen tråd, om den ska fortsätta...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Darek12 Söker klätterförare online förutom 27 crags Klättring allmänt 1
MountainMama Söker via ferrata-kompis några dagar i september Klättring allmänt 0
magwo Söker replagskamrat till Nissedal slutet av juli Klättring allmänt 0
Flugan_81 Söker klätterkompisar Klättring allmänt 0
Villfugl Söker klätterkompisar Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
cake Söker klätterförare över tatrabergen Klättring allmänt 12
Bromma KFUM Bromma KFUM (i sthlm) söker klätterledare Klättring allmänt 0
Mike C Söker specifika tips på leder och klippor runt Sthlm. Klättring allmänt 16
Rehn Söker klätterplats sedd på tv Klättring allmänt 11
KristianMattiasson Söker klättrare i skövde? Klättring allmänt 1
Denkan Nyflyttad till Hbg söker klätterkamrat, tips på bouldering i Hbg? Klättring allmänt 0
Himmalaya Söker kompis till klättring i västerås Klättring allmänt 0
Vittra Söker tips på klättring i Asien Klättring allmänt 1
realout Nybörjare söker klätterkompis i Gbg. Klättring allmänt 1
xover Söker föraren:Sportklättring:Västervik, Linköping och Klättring allmänt 4
puttepatrik77 söker tränings råd! Klättring allmänt 4
tarjis söker klätterkompisar i jkpg Klättring allmänt 2
Bödvar Klättergym i Hbg söker medlemmar !! Klättring allmänt 2
Klätter kommpis söker (tjejer) !! Klättring allmänt 1
Söker instruktör Klättring allmänt 0
Söker alpinklippklätter- och resekompis Klättring allmänt 0
Söker klätter kompis på tjörn under sommaren Klättring allmänt 0
Söker klätterklubb i Stockholm Klättring allmänt 2
LouiseE Klätterkurs i Göteborg Klättring allmänt 5
Höga berg Klätterkurs Frankrike? Klättring allmänt 1
logik vill gå klätterkurs Klättring allmänt 1
Ensåncesar klätterkurs i tradd Klättring allmänt 22
md7dani Klätterkurs i Göteborg Klättring allmänt 1
saraholvid Klätterkurs med UCPA i Sormiou Klättring allmänt 2
Linda-lo Längre klätterkurs? Klättring allmänt 8
Vättlefjäll Klätterkurs? Klättring allmänt 4
Milosz Hur mycket ska en klätterkurs kosta? Klättring allmänt 9
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
hnylander Klätterkurs i Stockholm Klättring allmänt 6
Hanna_J Angående klätterkurs Klättring allmänt 7
Linda-lo Klätterkurs för nybörjare, tips? Klättring allmänt 3
krabba74 Klätterkurs Klättring allmänt 2
larslindblad klätterkurs Skåne Klättring allmänt 3
fredholm_mikael Klätterkurs med UCPA Klättring allmänt 12
v96andjo Jag vill gå klätterkurs... Klättring allmänt 2
catrin Klätterkurs i sydeuropa?? Klättring allmänt 0
cjonsson Klätterkurs i maj?? Klättring allmänt 2
thelleberg innomhus klätterkurs avklarad! Klättring allmänt 7
lindis13 klätterkurs Klättring allmänt 0
Klätterkurs i juli? Klättring allmänt 1
Klätterkurs Klättring allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.