Söker bra,ny bilkarta i bokform

Hej
Ska ut på och bila i Sverige och vill ha tips på en bra och uppdaterad bilkarta, som täcker hela landet.
Önskar även tips på var man får tag i denna, gärna till bra pris.
(Har GPS men vill ha en klassisk bilkarta)

Min fråga gäller fram till ca 15 juli.
Tack på förhand/ SNI
[Ändrat av Stefan i Kiruna 2006-07-06 kl 10:18]
 
Fritidsförvaltare; sa:
KAK:s bilatlas, innehåller förutom bra kartor även förteckning över sevärdheter etc.

Personligen gillar jag M's röda kartbok bättre än KAK, tycker att KAK har dålig skala. Men, nu är det väl med kartor som religion o fisar, det är bara den egna man står ut med...

Vill dock minnas att KAK har bra register över sevärdheter.

Tips, åk till en riktig bokhandel, så att du kan känna o jämföra, webshops slarvar väldigt ofta med att tala om vilka skalor kartorna är i, eller så anger dom bara högsta skalan, trots att bara fem sidor kartor har denna skalan.

Obs! Min personliga åsikt...
/Mikael
 
Fredrik S; sa:
Jag föredrar M:s röda kartbok. Se upp så du inte köper en gammal upplaga bara.

Jag kör också med Ms. Utan att ha jämfört så noga med andra kan jag ibland uppleva att överlappningen mellan olika sidor kan vara väl liten vilket gör att överblickandet kan bli lite dåligt. Kanske beror på att jag nu kör kartorna för södra Sverige med stor uppförstoring och bor lite olyckligt på kartbladet. Upplever ibland också att de är löite snåla med vägnumreringen. Man får ibland leta efter vägnummrena. En tredje kritik kan vara att det är svårt att se storleken på småvägar. Är det grus eller asfalt etc. Mest ett cykelrelaterat problem och sannolikt är det det samma för alla kartböcker. För finnavigering behövs kartor med särtryck, men det är mest i jobbet när man ska in på de riktiga småvägarna. Då är det 1:100 000 eller helst 1:50000 som gäller.

Totalintrycket är dock att den är helt ok. Nu senast köpte jag den bara för att den råkade vara på rea när jag skulle ha en karta och jag haft den tidigare. Första gången jag köpte den var det för att den var bäst för pengarna, vid den tidpunkten och av utbudet från de affärerna jag då besökte.

/A
 
Jag har Folias vägatlas för Europa och den är inget vidare, rörig bladindelning, dâligt överlapp mm.
Kan ju bero pâ att den täcker hela Europa, har inte kollat deras version för bara Sverige.
 
Lantmäteriets

Jag har provat olika kartböcker och har synpunkter. Visserligen har jag inte uppdaterat på ett par år, men jag tror att mina synpunkter fortfarande gäller.

M:s kartbok har bra kartor, med det mycket viktiga undantaget att man använder en gulgrön färg för att markera öppen mark. Det är visserligen helt enligt modern kartstandard, men när man sitter i bilen och har dåligt ljus går det inte att se skillnad mellan skog och äng. Jag tycker att det är en mycket viktig aspekt, för åtminstone jag väljer hellre en lågot längre väg som går i öppna landskap. Att se skillnaden mellan skog och äng är också det enklaste och snabbaste sättet att orientera sig på när man är ute och kör.

Själv använder jag Lantmäteriets Stora Sverigeatlas, som åtminstone i min ett par år gamla utgåva använder vit färg för öppen mark, Annars är det exakt samma karta som i M:s kartbok.

En annan fördel tycker jag att formatet är. Lantmäteriets atlas har kartsidor som är ca 28 x 38 cm stora, d v s dubbelt så stora som hos de flesta konkurrenterna. Det ger klart bättre överblick. Ett uppslag blir alltså omkring 38 x 56 cm stort.

Åtminstone i min utgåva från 2003 använder man RT90 som rutnät, vilket passar förträffligt ihop med en GPS.

En annan kul grej med kartboken är att man får med särtryck ur gröna kartan kring ett femtiotal större tätorter. Dessa särtryck är ca 26 x 35 cm stora.

Jag har faktiskt sett en variant av atlasen avsedd för militären. Då hade man valt att stoppa med grönsakskartor över viktiga militära orter istället.

Min version har ringbunen rygg, så den är enkel att använda. Som ett exempel på hur stor yta som täcks in av ett uppslag kan man ta Närke/Sörmlandssidan, som sträker sig från Lindesberg i övre vänstra hörnet ner till Trosa i nedre högra.

AndersLj
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.