Snugpak Ionsphere

Hej!


Fick upp ögonen för Snugpak Ionsphere men fick inte fram så mycket information om det, ingen har skrivit om det på detta forumet konstigt nog!?

Tanken är att använda det på nästa års aktiviteter, och det lutar åt en sväng Abisko - Nikkaluokta med lite toppturer och eventuella övernattningar på fjälltopparna. Kollar efter ett litet smidigt tält då jag troligtvis kommer att röra mig längre sträckor och utanför motorvägarna där dagsetapperna är.
Mina krav är egentligen inte så stora, mer än att det skall vara tåligt, inom en rimlig budget, stå emot vind/regn samt vara lätt att sätta upp.

Är det någon som sitter på detta tältet så skriv gärna några rader om vad ni tycker.
 
Jag har ett sådant tält, det är litet, lätt och smidigt att sätta upp. Låg profil och tål mycket regn och vind.
Enda nackdelen är att om man vill ha ryggsäcken i tältet och är lång (jag är 187) så blir det trångt.
 
Lösningen på ryggsäcksproblemet är en tarp och vandrinsstavar!, det är en rätt trevlig lösning med om man vill vara någorlunda regnskyddad när det kommer regn på morgonen, det är ju inte mycket svängrum i tältet. hade ett sådant tält själv, och jag gillade det! kombinerat med en tarp så kunde man lösa det mesta :) nu har jag dock en sambo som gärna följer med ut, så det blev lite trångt i mitt snugpack så det fick åka :)!!
 
Jag har också sneglat på ionosphere.
Det som bär mig emot lite, är att man kryper in från huvudändan. Hur funkar det för er som har det?

Idag har jag ett enmanstält av liknande mått, men sämre kvalitet, men där man öppnar hela sidan.
Då kan man lägga sig rätt in utan att krypa en massa.

Angående ryggsäck och liten absid:
Ryggsäcken hänger jag mot närmsta träd, med regnskyddet över. Håller sig torr i de flesta situationer. Toalettgrejer ombyte, lektyr osv har man ju då lagt ur i tältet innan man kryper in. Äter aldrig i tältet.
 
Jag kört ibland med Jackwolfskin Gossamer och det är ett liknande tält.

Det funkar hur bra som helst trots sizen men jag föredrar större tält när det är kallare och regnigare så man
har lite boyta inomhus.

Har suttit inregnad typ 36 timmar...lite ytrymme men mysigt och torrt annars.

Så tält i dessa storleksklasser är definitivt en sak och ha på äventyrshyllan
 
Att krypa in i huvudändan vid blött väder är inte optimalt. Det går men man drar lättare med sej fukt in.
Jag brukar ha ryggsäcken i en sopsäck och sedan regnskyddet på. Väldigt effektivt och en sopsäck väger inget.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.