Snösmältningen

De senaste dagarna har det gått rasande snabbt med snösmältningen. De närmaste dagarna ska det även regna och vara rätt många plusgrader även uppe på höjd (Tarfala), så det ser ut som att de stora snömängderna trots allt försvinner i god tid.

// Jocke, som bokat 27:e juni - 6:e juli i Keb.
 
Lite för tidigt att säga hur det kommer se ut vid midsommar ännu. Värmen ser ju inte ut att vara extrem i Tarfala: Söndag 2-1 grader , Måndag 1-0 grader Celsius och molnigt men uppehåll.

Vet inte riktigt hur snöläget i Tarfala är men på de ställen i fjällkedjan där det ligger gott om snö (och även annars) är det omöjligt att förespå hur det ser ut innan midsommarhelgen. Efter den så går det nästan alltid att vandra.

Det vore kul annars om man kunde få lite feedback från folk som har tittat på hur det ser ut med snöläget, att de skriver i denna tråd.

Själv hoppas jag att glaciärerna får en trevlig och sval vår i år.
 
Maxsnödjupet

på höjd kan inträffa rätt sent i Lapplandsfjällen. Slå en pling till Kebnekaise strax innan du reser upp.

Thure
 
Kvikkjokk

massor av skid-och skoterföre kvar.bara man tar sej över vattnen,alltmer börjar öppnas nu.
det är mycket snödjup trots redigt somrig värme i solen, även på höjder ovan trädgränsen.
Mer barfläckar på fjällsluttningar idag jämfört med i torsdags.
Förra året gick vi första turen första juli.Mycket vandring på snöfält då,och det är mycket mer snö i år.
Inga ställen man kört skoter på barmark och sten,som van vanligtvis gör.
Bered dej på att gå på snö och glöm inte solbrillroan och solkrämen som jag gjorde,med påföljd att likna en liten gris.
 
Måste bara tipsa och påminna om att många platser i fjällvärlden har detaljerade prognoser från Smhi. T ex kan man kolla vädret för Kvikkjokk, Tarfala, Akka, Abisko, Sylarna, Ritsem och givetvis många fler.

Även om folk gillar att klaga på väderprognoserna här i landet så tror jag de är "bra", bättre än norska met.no vet jag dock inte.

(För de som inte visste: http://www.smhi.se/flash_weather/sv/natvader_flash/start_fullsize.html och sök Tarfala)

Ser onekligen ut som att snösäsongen inte riktigt är över :) Ännu mer om man tittar på yr.no


(För skojs skull kan man ju kolla observerade och förutspådda temperaturer vid Tarfala; hjälper ni till och kollar resultatet?

Söndag kl 6-12 Yr.no +2°: smhi.se: +3°
Söndag kl 12-18 Yr.no +0°: smhi.se: +2°
Söndag kl 18-24 Yr.no -2°: smhi.se: 0°

Måndag kl 6-12 Yr.no -3°: smhi.se: +1°
Måndag kl 12-18 Yr.no -2°: smhi.se: +2°
Måndag kl 18-24 Yr.no -1°: smhi.se: -3°

Tisdag kl 6-12 Yr.no -6°: smhi.se ca -2°
Tisdag kl 12-18 Yr.no -3°: smhi.se: ca +2°
Tisdag kl 18-24 Yr.no -3°: smhi.se: ? - ca 0°

Svårt att jämföra prognoserna för tisdag eftersom smhi's är mindre detaljerad.

Blir intressant att se hur det går!
 
Jag tror nog att det löser sig. Snötäcket försvinner i rask takt, även om det självklart kan bli bakslag. Regn är det man får hoppas på också ;)


// Jocke
 
Helags

Mycket snö kvar men den smälter riktigt fort just nu, regn, dimma och ett antal plusgrader. Från en dag till en annan expanderade barfläckarna rejält. Dessa varvas med partier där ledkorsen är begravda av snö. Inga problem att skida på lederna, vid sidan av sjunker man direkt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.