Snösmältning

Hej!
Jag och några kompisar ska upp till Grövelsjön v.12 för att gå på tur.
Eftersom vi inte är så vana av att gå på tur på vintern undrar jag hur man ska göra när man smälter snö. Måste snön koka, eller räcker det med att man smälter den?

Anledningen att jag frågar detta är att det både sparar bränsle och att man skulle slippa köpa dyra vattenflaskor som klarar av kokande vatten. Vi har självfallet med oss termosar, men det vore bra att kunna bära med sig mer en 1 L.

Tack på förhand

Oskar
 
Hej!
Jag och några kompisar ska upp till Grövelsjön v.12 för att gå på tur.
Eftersom vi inte är så vana av att gå på tur på vintern undrar jag hur man ska göra när man smälter snö. Måste snön koka, eller räcker det med att man smälter den?

Anledningen att jag frågar detta är att det både sparar bränsle och att man skulle slippa köpa dyra vattenflaskor som klarar av kokande vatten. Vi har självfallet med oss termosar, men det vore bra att kunna bära med sig mer en 1 L.

Tack på förhand

Oskar

Bortsett från flaska kommer vattnet, oavsett om det har kokat innan eller ej, att frysa.
Korrekt förfarande är att vid rast slita upp köket, smälta snö, dricka sitt varma vatten från sin termos och därefter fylla på termosen med den nyligen smälta snön.
Jag hävdar att man inte behöver koka det pga få bort bakterier e d däremot bör man få upp vattnet några grader så att det blir varmt å gott att dricka till nästa rast. Finns säkert andra tyckare som hävdar att snön bör kokas.

Glöm inte locket! :)
 
Jag har druckit okokt smält snö många gånger utan problem.

Hur vattnet klarar kylan beror på hur kallt det är ute. Är det endast några få minus grader klarar vattnet sig utan att frysa länge utan att det är särskilt varmt, skulle säga att ljumet vatten och sedan lägger man flaskan lite isolerat så klarar den sig över dagen.

Självklart får man ta till andra lösningar om det är kallare ute. termos, värma vatten fler gånger under dagen.

på vinterturer brukar jag ha vattnet i en vattenlunga som hålls varmare av den ligger mot ryggen i ryggsäcken. Då klarar sig vattnet från att frysa unde ren hel dag även om det är rejält kallt, slangen är dock en annan historia. Det brukar gå bra om man isolerar den med rörisolering som köps på coop bygg eller likande samt att man är noga med att tömma slangen efter att man druckigt.

Trevlig tur
 
Vid enstaka minusgrader går det bra att ha vatten i flaskor utan det fryser så länge man är i rörelse. Annat är om flaskan ligger stilla, t.ex. över natten. Vid temp. under -5 C. brukar jag ha enbart varmvatten i termos. För att få det att räcka längre fyller jag kåsan med snö och häller på varmvatten från termosen tills jag har kåsan fylld med flytande vatten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.