Snöskor?

Jag söker ett par bra och lätta snöskor. Inte nödvändigt med brodd under. Kommer inte att gå långa sträckor i dem, max några km åt gången. Enkla och hållbara. Tanken är att kunna använda dem i djup lössnö runt lägret och i nödfall om man inte har skidor med sig och snöar fast. Vet att det går att tillverka snöskor med granslanor men vill ha något färdigt. Har sett korta breda "björntassar" men vet inte hur de är. Någon som har några tips?

Raskesven
 
När det gäller hållbarheten så är det nog svårt att uppskatta, det kan nog vara viktigare att de är konstruerade så att man kan laga dem om de skulle gå sönder.

Jula har de billigaste.
 
med så modesta krav å sporadiskt användande skulle jag ta de billigaste som går att hitta, varianten med glasfiber-ram och skinnremmar duger säkert bra, kanske går att hitta för en femhundring eller nåt sånt. jag hade såna och gav dem till en vän som skulle ha dem vid motorstopp/fastkörning med snöskotern.

men om man höjer kraven några steg och upptäcker att det faktiskt är riktigt trevligt att "vintervandra" i skogar och fjäll med bra snöskor och teleskopstavar, en annan känsla och rörlighet i bökig terräng än skidor, aldrig bakhalt . .

Då kanske man får slanta upp 2 tusen eller därikring. Man sjunker djupare än man kanske tror i lös snö, om man är fullvuxen och dessutom har ryggsäck, ska man välja så stor bäryta som möjligt. (För traversförflyttningar i senvårsnö med snöbräda på ryggen räcker mindre snöskor bra). Jag använder Lundhags största modell. Som har vettiga stålklor och numera en köld-tålig bindning (tidigare i plast som sprack, numera nylonväv).

Klart att ett par Tegsnässkidor oftast är ett snabbare transportmedel, men de är bökiga för bussresa, tåg, å går förstås inte att spänna fast på en ryggsäck. ..

Man rör sig på ett annat sätt med snöskor, tar höjd mer rakt på än med omvägar som med skidor.

Som sagt, ska man göra mer än att gå runt kåtan för att spänna linor, är bra stavar med rejäla trugor ett givet komplement. Det är som att "koppla in fyrhjulsdriften" , ger mycket bättre driv, balans och säkerhet i bökig terräng, särskilt med packning.

Tja , det här var ju ganska OT, men jag blev i alla fall sugen på vintervandring, mellandagarna är inte långt borta nu! :)

Bild244.jpg
 
med så modesta krav å sporadiskt användande skulle jag ta de billigaste som går att hitta, varianten med glasfiber-ram och skinnremmar duger säkert bra, kanske går att hitta för en femhundring eller nåt sånt. jag hade såna och gav dem till en vän som skulle ha dem vid motorstopp/fastkörning med snöskotern.

men om man höjer kraven några steg och upptäcker att det faktiskt är riktigt trevligt att "vintervandra" i skogar och fjäll med bra snöskor och teleskopstavar, en annan känsla och rörlighet i bökig terräng än skidor, aldrig bakhalt . .

Då kanske man får slanta upp 2 tusen eller därikring. Man sjunker djupare än man kanske tror i lös snö, om man är fullvuxen och dessutom har ryggsäck, ska man välja så stor bäryta som möjligt. (För traversförflyttningar i senvårsnö med snöbräda på ryggen räcker mindre snöskor bra). Jag använder Lundhags största modell. Som har vettiga stålklor och numera en köld-tålig bindning (tidigare i plast som sprack, numera nylonväv).

Klart att ett par Tegsnässkidor oftast är ett snabbare transportmedel, men de är bökiga för bussresa, tåg, å går förstås inte att spänna fast på en ryggsäck. ..

Man rör sig på ett annat sätt med snöskor, tar höjd mer rakt på än med omvägar som med skidor.

Som sagt, ska man göra mer än att gå runt kåtan för att spänna linor, är bra stavar med rejäla trugor ett givet komplement. Det är som att "koppla in fyrhjulsdriften" , ger mycket bättre driv, balans och säkerhet i bökig terräng, särskilt med packning.

Tja , det här var ju ganska OT, men jag blev i alla fall sugen på vintervandring, mellandagarna är inte långt borta nu! :)

Bild244.jpg
Jag kör ju en del vintervandringar i mellansverige där det kan vara snöfritt i utgångsläget runt mellandagarna men snöa till sig runt, efter nyår. Så har det varit rätt ofta under senare år, så jag kanske skulle höja kraven ett snäpp. Lundhagarna ser ju bra ut, ska kolla in dem. Tack för tipset.

Raskesven
 
Hittar inga snöskor på vare sig Lundhags hemsida eller i katalogen. Utgått? Var i Stockholm kan man finna dem, Sportkompaniet kanske?

Raskesven
 
Varför inte satsa på ett par traditionella?

Minsta isfläck, hård skarsnö på skrå, eller hård snö med eller utan is brant uppför eller nerför, så är de ju ganska farliga. Bambi-varning. Bindningen lär inte vara mycket att hurra för heller. Man betalar nog ett överpris bara för nostalgi-värden, tycker jag. Fina på väggen kanske. Eller för plan skogsmark med lös-snö hela vintern.

Det är möjligt att Lundhags la ner sina snöskor för nåt år sedan. Men de är inte unikt bra. Så länge man väljer tillräckligt stor modell för sin totalvikt och tänkta snöförhållanden, de har en bra stabil bindning som tål kyla, misshandel och klarar många slags skor, de har rejäla klor och inte blir överdrivet tunga, spelar märket inte nån större roll.
 
Har vintervandrat en heldel med snöskor och älskar det! Vi använder snöskor från MSR och trivs bra med dem. Ordentliga broddar under och de är ledade så att tåbrodden alltid går i först. Det finns förlägningar att köpa till för bättre bärighet. har för mig att de kostade runt 1200 kr men jag kan ha fel...
 
Tack för svar hittills, ska kolla de nämnda.

Lundhags får in snöskor igen. Vad tror ni om de här?:

11298add9918bbc30593695953662d4c.jpg


Pris:1600
Vikt: 2,24 kg
Bindning: dubbla pumpspännen samt häljustering
Material: Aluminiumram med gummilaminerad nylonväv (hypalon)
Broddtyp: kraftiga stegjärn under tramp och häl
Bredd: 20 cm
Längd: 76 cm (L)
Front: upphöjd front ca 10 cm
Märke: Lundhags

Raskesven
 
jula

Jag har ett par snöskor från Jula. Jag tycker att de är alldeles utmärkta för "promenera runt lägret" eller skogspromenader. Mig bär de bra även i djup, lös snö, men jag vet ju inte hur bra de är om man är tyngre än mig.
De är inte så hållbara, men lätta att laga. De är också väldigt mycket billigare än andra skor (379kr).
De har broddar, men bara symboliska. Ska man gå uppför branter med packad snö kan det bli jobbigt.
Slutsats: utmärkta prova-på-snöskor. Bra för lättare bruk.
Vill man ut på långvandring (eller om man ska ha dem huvudsakligen för topptur) skulle jag dock välja något annat....
 
Fråga till emmma

Funderar också på Jula-skor,för mina gamla"fyrkantiga" sitter inte fast så bra,jag har för liten skostorlek för dom.Anv-område.gå runt "lägret"/skotern.Ingen "promenadsko".
Hur länge har du använt dina?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Snöskor Utrustning allmänt 4
Johan123 Erfarenheter av TSL snöskor? Utrustning allmänt 2
dmitrij Snöskor Utrustning allmänt 1
majjen Antika snöskor Utrustning allmänt 4
Dan B Försvarets snöskor. Utrustning allmänt 2
pysen78 Uppblåsbara snöskor Utrustning allmänt 3
ChristinaV Bra snöskor? Utrustning allmänt 7
torger Snöskor för stora skor och lössnö? Utrustning allmänt 2
majjen Vilka snöskor? Utrustning allmänt 5
Still Alive Kapacitet för snöskor? Utrustning allmänt 13
sparken Snöskor? Utrustning allmänt 30
ramsis_iv Snöskor vs Skidor Utrustning allmänt 19
Helseth Snöskor med rottefella Utrustning allmänt 2
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
nahoj81 snöskor vs turskidor Utrustning allmänt 12
Bearpaw Traditionella snöskor Utrustning allmänt 4
karl-petter Erfarenhet av Julas snöskor? Utrustning allmänt 17
sajberjohan Hyra Snöskor? Utrustning allmänt 0
avslutat080903 Arméns snöskor Utrustning allmänt 4
jonatanforsberg.net snöskor och snövandring - tips och råd Utrustning allmänt 6
graylingman Billiga snöskor? Utrustning allmänt 2
Avslutat medl Försvarets snöskor Utrustning allmänt 3
leonsson Tips på snöskor Utrustning allmänt 0
zeromaker Snöskor Utrustning allmänt 0
ringo Snöskor Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.