snöskor vs turskidor

Jag ska ut på en snötur i skogsmiljö.

Söker för- och nackdelar med snöskor vs turskidor.
någon som provat, erfarenheter, synpunkter?
 
Även jag själv oftast använder snöskor (skidor lånar jag vid behov, äger inga egna längre) kan jag säga att turskidor i de flesta fall är bättre; Förutom om:

-Transport av långa skidor till startplats är ett problem. (T.ex. om man har en Smart som jag, eller ska ta sig dit med buss eller flyg etc.. :) )
-Det är väldigt, väldigt bökig skogsterräng som gör det svårt att manövrera skidor effektivt.
-Det ingår många branta stigningar där det inte funkar att ta sig upp på skrå. (Riktiga snöskor med stålklor kan man klättra brant med utan problem, bakhalt existerar inte)

I övriga fall är turskidor i de flesta fall bekvämare och snabbare och mindre fysiskt krävande. Kan vara lite trist att hamna på efterkälken på platten och i nedförsbackar om man är ute på snöskor med dem som har skidor.

Men, det är kul att gå med snöskor!

Ska du gå med snöskor, glöm inte att bra stavar med rejäla trugor är viktigt, särskilt med packning blir det vingligt och tungt att gå utan.
 
Gillar man skidåkning så är svaret givet. Själv skulle jag gråta om jag stod inför en fin utförslöpa med ett par snöskor...

Men jag har en kompis som hatar skidor, så för honom är svaret också givet.
 
Senast jag testade snöskor dröjde det ca 10 minuter innan jag bytte dem mot skidorna. Bland kompisarna är snöskor ett stående skämt eftersom vi alla tycker att de inte duger till särskilt mycket. Men uppenbarligen finns det andra som tycker annorlunda.
 
Gillar man skidåkning så är svaret givet. Själv skulle jag gråta om jag stod inför en fin utförslöpa med ett par snöskor...

Men jag har en kompis som hatar skidor, så för honom är svaret också givet.

Jag ska tillägga att min kompis ogillar all slags fysisk vinteraktivitet, så han var nog ett dåligt exempel... Sannolikheten att han ö h t skulle bege sig ut på tur med vare sig snöskor eller skidor är tämligen obefintlig.
 
Senast jag testade snöskor dröjde det ca 10 minuter innan jag bytte dem mot skidorna. Bland kompisarna är snöskor ett stående skämt eftersom vi alla tycker att de inte duger till särskilt mycket. Men uppenbarligen finns det andra som tycker annorlunda.

Men snöskor och skidor är ju bra på helt olika saker och egentligen inget man borde jämföra sinsemellan.

Uppför brant, knixig terräng, kanske till och med i skog, då är snöskor oslagbara. På platten är skidor såklart bättre.

Det beror helt och hållet på vilken tur man ska göra.
 
Men snöskor och skidor är ju bra på helt olika saker och egentligen inget man borde jämföra sinsemellan.

Uppför brant, knixig terräng, kanske till och med i skog, då är snöskor oslagbara. På platten är skidor såklart bättre.

Det beror helt och hållet på vilken tur man ska göra.

Min åsikt är ändå att snöskor gör sig bäst i teorin och inte i terrängen.
Jag föredrar skidor uppför, utför och på platten.
 

avslutad210712

Gäst
Min åsikt är ändå att snöskor gör sig bäst i teorin och inte i terrängen.
Jag föredrar skidor uppför, utför och på platten.

Är böjd att hålla med men efter att ha jagat i tät skog med lös snö vete tusan om jag inte i just de fallen skulle välja ett par snöskor (om jag ägde ett par).
 
Är böjd att hålla med men efter att ha jagat i tät skog med lös snö vete tusan om jag inte i just de fallen skulle välja ett par snöskor (om jag ägde ett par).

Jo, tät skog med skidor kan ju vara ett h-vete, liksom genombrottssnö på våren när det droppat från träden. Men, är det inte problem med sämre bärighet om man kör snöskor i skogen? Har aldrig testat, men min erfarenhet är att det oftast bär betydligt bättre på fjället, där snön drevar ihop och packas av vinden.
 
Min åsikt är ändå att snöskor gör sig bäst i teorin och inte i terrängen.
Jag föredrar skidor uppför, utför och på platten.

Jag tror att det isåfall beror på att du inte stött på rätt sorts terräng. Vissa turer jag gjort skulle ha varit ett skämt på skidor, medan snöskor skulle ha hjälpt enormt.

Exempelvis i terrängen uppför en fjällsluttning i skog där det inte finns rum att svänga runt skidorna är det inget att fundera på.

På renblåst kalfjäll (dvs mycket hårt och isigt) kan snöskor vara praktiskt.

Skidor har sina fördelar när det går att glida. Om man ändå måste trampa, trampa sig fram så kan man dock börja fundera.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Snöskor Utrustning allmänt 4
Johan123 Erfarenheter av TSL snöskor? Utrustning allmänt 2
dmitrij Snöskor Utrustning allmänt 1
majjen Antika snöskor Utrustning allmänt 4
Dan B Försvarets snöskor. Utrustning allmänt 2
pysen78 Uppblåsbara snöskor Utrustning allmänt 3
ChristinaV Bra snöskor? Utrustning allmänt 7
torger Snöskor för stora skor och lössnö? Utrustning allmänt 2
majjen Vilka snöskor? Utrustning allmänt 5
Still Alive Kapacitet för snöskor? Utrustning allmänt 13
sparken Snöskor? Utrustning allmänt 30
ramsis_iv Snöskor vs Skidor Utrustning allmänt 19
Helseth Snöskor med rottefella Utrustning allmänt 2
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
Raskesven Snöskor? Utrustning allmänt 16
Bearpaw Traditionella snöskor Utrustning allmänt 4
karl-petter Erfarenhet av Julas snöskor? Utrustning allmänt 17
sajberjohan Hyra Snöskor? Utrustning allmänt 0
avslutat080903 Arméns snöskor Utrustning allmänt 4
jonatanforsberg.net snöskor och snövandring - tips och råd Utrustning allmänt 6
graylingman Billiga snöskor? Utrustning allmänt 2
Avslutat medl Försvarets snöskor Utrustning allmänt 3
leonsson Tips på snöskor Utrustning allmänt 0
zeromaker Snöskor Utrustning allmänt 0
ringo Snöskor Utrustning allmänt 0
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Utrustning allmänt 0
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
avslutat080903 Vem gör "fiskfjäll" på turskidor? Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.