Snöskor vs Skidor

Vid mjuk höstsnö och tillräckligt stora snöskor samt för obäriga skidor vinner snöskorna. Du kommer att utveckla hitintills okända muskler här och där med hjälp av snöskorna.
Med höstsnöskidor och övriga storlekar på skidor i beredskap åker du snabbt ifrån alla som går på snöskor.
Ditt val om du inte tillhör USDEF för där gäller snöskor först och skidor för experterna ev sen, här var det tvärtom.
YMMV
 
Det handlar inte bara om snöförhållandet utan även terrängen. I brant, snårig och tex blockterräng är snöskor effektivare än skidor.
 
Det beror på skulle jag säga.
Har själv såväl snöskor som ett gäng olika skidor och vad jag väljer beror på var jag är och vad jag ska göra. I stugan till exempel, så är snöskorna utan tvekan överlägsna när jag ska röra mig på och omkring tomten. Det är en brant backe ner till sjön oavsett riktning, det är mycket träd och buskar, däremellan ligger det stora stenar. Vid sådana förhållanden så blir man bara arg av att försöka använda skidor. Är terrängen flackare, öppnare och "plattare" dvs inte blockterräng så är skidor snabbare och ger bättre bärighet.
Välj rätt don efter jobb säger jag!
 
Jag är helt klart nöjd med svaren och tycker att de är vettiga!


Jag tänkte ha dem när jag vandrar i skogen om vintern.....just nu finns ju (tyvärr? ^^) inget behov för nån av dem. Jag tror att det kommer bli skor, spåret är rätt "fattigt".
 
Snöskor är trevligt i rätt terräng. Tät skog och stenigare kustlinjer brukar det väl främst bli här på östkusten. Sen står inte alltid valet mellan skidor eller skor. Vissa turer väljer jag skor även om skidor hade varit smidigare/snabbare/effektivare. Roligt ibland helt enkelt:).
 
Snöskor sjunker ner djupare i snön, är tyngre och tar längre tid än skidor anpassade för underlaget. För smala eller korta skidor kan vara lika jobbiga eller jobbigare.

För den skidvane är snöskor en nödlösning eller möjligen speciallösning för vissa begränsade ändamål. För den som inte kan åka skidor är snöskor räddningen, men hoppas inte på att hålla jämna steg med skidande kamrater...

//J
 
Jag skulle skaffat ett par träskidor i första hand om jag var du. Ser folk ute med snöskor ibland, och i mina ögon är det alldeles för lite bärighet med dem. Med träskidorna tar man sig relativt lätt fram i skogig och moderat backig terräng.
 
En nackdel som många verkar se i snöskor är att de ger dålig bärighet. Detta är såklart helt beroende på storleken på snöskorna, köper man för små snöskor får man inte tillräcklig bärighet, och köper man för små skidor får man så klart även då inte tillräckligt med bärighet. Det är alltså inte snöskorna som princip som är dålig, utan modellen/märket man har valt. Byxor blir inte en dålig produkt generellt sett bara för att man råkade köpa för trånga en gång för 15 år sedan =)
Läser man på Wikipedia så står det, förvisso osäkert, att snöskor är mellan sex och åtta tusen år gamla, hade de varit så värdelösa som vissa verkar vilja göra gällande så hade de försvunnit för länge sedan.
Låt terräng och aktivitet avgöra vad som är bästa verktyget! Kan man tänka sig att köpa begagnat och inte behöver ha sakerna idag så blir det heller inte någon prisskillnad på att köpa såväl skidor som snöskor mot att bara köpa det ena nytt.
 
Snöskor

har blivit mycket populära i alperna både hos vandrare och hos snowboardåkare. Just i knixig terräng så finns det fördelar med snöskor.

Själv är jag så förtjust i utförsåkning på skidor att jag därför tycker skidor är mera attraktiva vid t ex toppbestigningar. Uppför i ospårad snö är nog snöskor ofta snabbare än skidor.

Bristande skare är piece of cake med snöskor men inte med skidor.

Thure
 
Det beror nog på vilka skidor man har. Med skidor gjorda för utförsåkning och randonnéutrustning så är man snabbare uppför på skidor än snöskor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Snöskor Utrustning allmänt 4
Johan123 Erfarenheter av TSL snöskor? Utrustning allmänt 2
dmitrij Snöskor Utrustning allmänt 1
majjen Antika snöskor Utrustning allmänt 4
Dan B Försvarets snöskor. Utrustning allmänt 2
pysen78 Uppblåsbara snöskor Utrustning allmänt 3
ChristinaV Bra snöskor? Utrustning allmänt 7
torger Snöskor för stora skor och lössnö? Utrustning allmänt 2
majjen Vilka snöskor? Utrustning allmänt 5
Still Alive Kapacitet för snöskor? Utrustning allmänt 13
sparken Snöskor? Utrustning allmänt 30
Helseth Snöskor med rottefella Utrustning allmänt 2
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
nahoj81 snöskor vs turskidor Utrustning allmänt 12
Raskesven Snöskor? Utrustning allmänt 16
Bearpaw Traditionella snöskor Utrustning allmänt 4
karl-petter Erfarenhet av Julas snöskor? Utrustning allmänt 17
sajberjohan Hyra Snöskor? Utrustning allmänt 0
avslutat080903 Arméns snöskor Utrustning allmänt 4
jonatanforsberg.net snöskor och snövandring - tips och råd Utrustning allmänt 6
graylingman Billiga snöskor? Utrustning allmänt 2
Avslutat medl Försvarets snöskor Utrustning allmänt 3
leonsson Tips på snöskor Utrustning allmänt 0
zeromaker Snöskor Utrustning allmänt 0
ringo Snöskor Utrustning allmänt 0
lottizen Skidor för helt grön Utrustning allmänt 3
Nirrebosse Jörnkängor och skidor för väldigt korta turer Utrustning allmänt 10
Tordnado Billiga längdåknings-skidor och skridskor Utrustning allmänt 0
olis Börja åka med 4-åring, skidor eller bräda? Utrustning allmänt 4
deephed Gamla Åka Skidor nummer. Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.