Snöläget Laponia 2018

I tråden från förra året föreslogs en ny tråd för detta år vilket jag tycker är en god ide.

Som vanligt tänker jag mig upp i fjällen i juni och har kollat på SMHI om snöläget:
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/sno/snodjup

Bilden nedan visar hur det såg det ut 2017-06-02 (då kartan slutade uppdateras) samt idag. Jag drar slutsatsen att vi i år befinner oss minst en månad före förra året vad gäller snösmältning i Norrbotten. Det finns säkert ni som är bättre på detta än vad jag är och kan dra mer professionella slutsatser. Vad som sedan händer framöver kommer naturligtvis också bero på hur vädret utvecklar sig. Men det maximala snödjupet verkar lågt och snön borde inte bli något större problem i år, tycker jag.

Bläddrar man bakåt den senaste veckan ser man att väldigt mycket har hänt pga varmt väder.
 

Bilagor

  • Snödjup_jfr.jpg
    Snödjup_jfr.jpg
    97.1 KB · Visningar: 1,958
Tar med en fråga från tidigare tråden

Hade varit värdefullt med info om snöläget för de som vet hur det ser ut däruppe just nu!

En helt annan fråga: framåt mitten/slutet av juli - hur säkert är det egentligen att vandra rakt över snöfält som ligger längsmed mindre branta sluttningar eller snöfält som täcker ett större parti av en annars plattare terräng? Sett på flera bilder att många helt enkelt korsar rakt över sådana snöfält men är detta säkert i praktiken och vad bör man särskilt tänka på vid sådana passager?

Hinner inte svara just nu men ska göra det senare. Om ingen annan hinner före. ;)

/Hans
 
Att det är betydligt mindre snödjup i västra delen av fjällkedjan beror till stor del på att det fallit onormalt lite snö där. Tex har Björkliden fått ställa in evenemang pga snöbrist! Snön har istället fallit öster om fjällen och som man ser på kartan är det mer snö där än i fjol.
Ser först nu att det diffar ett par veckor mellan kartorna! Och med den värmen vi har längst i norr händer mycket nu.!
 
Det är ovanligt lite snö kvar i Laponia i år. Snödjupet kan följas mycket detaljerat på http://www.senorge.no/ (klicka på snö och snödjup). Med ett knapptryck kan man stega bakåt 1 dag, 1 vecka eller 1 år i taget. Det är därför enkelt att jämföra hur en viss dag förändras år från år. Det går naturligtvis att stega framåt också men bar så långt prognoserna gäller.
 
En helt annan fråga: framåt mitten/slutet av juli - hur säkert är det egentligen att vandra rakt över snöfält som ligger längsmed mindre branta sluttningar eller snöfält som täcker ett större parti av en annars plattare terräng? Sett på flera bilder att många helt enkelt korsar rakt över sådana snöfält men är detta säkert i praktiken och vad bör man särskilt tänka på vid sådana passager?

Frågan om snöfält var väldigt aktuell förra sommaren då bland annat stora områden i Padjelanta var täckta av snö. Folk åkte dit som vanligt i juni/juli, inte minst från kontinenten. Ett tillbud med en tysk man kunde slutat illa (hörde berättas om det när jag kom till Kvikkjokk). Han hade gått igenom ett snöfält med ryggsäck på och hamnat i en jokk som rann under. Om han inte fått hjälp upp ur snön av sin kompis hade det kunnat slutat illa pga nedkylning osv.

På flacka snöfält är det just vatten (i eller under) som är det farliga. Flacka snöfält med endast mark under är knappast farliga, men kan naturligtvis variera i hårdhet. Alltifrån nästan is till väldigt mjuka. På is kan man halka, och är det mjukt kan ett ben hastigt försvinna ner och skadas mot stenar på marken. Så alldeles ofarligt är det inte, man får tänka lite först.

När det gäller vatten så får man se efter att det inte rinner in någon jokk i snön som kan ha bildat en strömfåra eller vattensamling. Snön är då dessutom ofta underminerad eller innehåller håligheter. När det gäller sådana jokkar (t ex mindre glaciärjokkar) så väljer jag ofta ett ställe där vattnet brutit igenom snön och man kan inspektera förhållandena. Kanske är det då bättre att vada just där istället för att chansa över försvagad snö.

Med så mycket snö som det var förra året i Padjelanta var det ofrånkomligt att passera många snöfält. Snö på sluttningar innehåller knappast vattensamlingar alls, eftersom smältvattnet rinner bort under snön, utmed marken. Snöfält klarar att dränera stora mängder smältvatten och ändå bära en människa. Men så fort snöfältet är vågrätt rinner vatten inte undan lika bra och det kan finnas dolda vattensamlingar. Dessa kan man ofta ana som mörkare eller blåfärgade områden på snöns yta. Är man osäker undviker man de vågräta partierna och går där det sluttar lite.

Som jag förstod frågan så gällde den inte snöbryggor ("snöbroar") över större jokkar och heller inte snöfält på glaciärer. Så detta avstår jag från här. Har avhandlats noga i trådar för ett antal år sedan har jag för mig.

Och det finns säkert fler som har erfarenheter att dela med sig av.

/Hans
 
Mycket lite snö i Laponia

Det är nu barmark runt de stora sjöarna Vastenjaure och Virihaure inne i Padjelanta. Förra året var det 100 - 150 cm snö och det dröjde ytterligare 6-7 veckor innan snöläget blev som det är redan nu. I östra Sarek är snöläget ca 4 veckor tidigare än förra året. I Rapadalen är det barmark ända upp till Smajlaträffen.
 
Vindelfjällen

Funderar på hur det fortskrider med snösmältningen i Vindelfjällen, Hemavan-Ammarnäs. Är sugen på en hyfsat tidig (??) vandring i början av juli. Kikar på webkamerorna från Hemavan men kan inte bedöma höjden på snögränsen. Någon som vet läget?
 
Det är nu barmark runt de stora sjöarna Vastenjaure och Virihaure inne i Padjelanta. Förra året var det 100 - 150 cm snö och det dröjde ytterligare 6-7 veckor innan snöläget blev som det är redan nu. I östra Sarek är snöläget ca 4 veckor tidigare än förra året. I Rapadalen är det barmark ända upp till Smajlaträffen.

Trevligt! då kanske man vågar sig upp redan i juli i år? blött kanske det är iof.
 
Funderar på hur det fortskrider med snösmältningen i Vindelfjällen, Hemavan-Ammarnäs. Är sugen på en hyfsat tidig (??) vandring i början av juli. Kikar på webkamerorna från Hemavan men kan inte bedöma höjden på snögränsen. Någon som vet läget?

Det är barmark på Kungsleden mellan Hemavan och Ammarnäs så när som på några mindre områden i Syterskalet.
 
Utsikt från Vallevarre 27/5!

Kvikkjokk fjällstation hade lagt upp dessa på sin sida...tagna från Vallevarre mot Sarek/Pårte!

Verkar redan vara snöfritt upp till ca 700m höjd...bådar gott då jag planerar en liten midsommartur till den regionen :)!
 

Bilagor

  • kvikkjokk1.jpg
    kvikkjokk1.jpg
    28 KB · Visningar: 1,008
  • kvikkjokk2.jpg
    kvikkjokk2.jpg
    31.9 KB · Visningar: 993
Tusen tack för ditt svar, och ni med mer eller annan erfarenhet med detta att vandra över snöfält får mer än gärna göra ett inlägg om det ni med!

Frågan om snöfält var väldigt aktuell förra sommaren då bland annat stora områden i Padjelanta var täckta av snö. Folk åkte dit som vanligt i juni/juli, inte minst från kontinenten. Ett tillbud med en tysk man kunde slutat illa (hörde berättas om det när jag kom till Kvikkjokk). Han hade gått igenom ett snöfält med ryggsäck på och hamnat i en jokk som rann under. Om han inte fått hjälp upp ur snön av sin kompis hade det kunnat slutat illa pga nedkylning osv.

På flacka snöfält är det just vatten (i eller under) som är det farliga. Flacka snöfält med endast mark under är knappast farliga, men kan naturligtvis variera i hårdhet. Alltifrån nästan is till väldigt mjuka. På is kan man halka, och är det mjukt kan ett ben hastigt försvinna ner och skadas mot stenar på marken. Så alldeles ofarligt är det inte, man får tänka lite först.

När det gäller vatten så får man se efter att det inte rinner in någon jokk i snön som kan ha bildat en strömfåra eller vattensamling. Snön är då dessutom ofta underminerad eller innehåller håligheter. När det gäller sådana jokkar (t ex mindre glaciärjokkar) så väljer jag ofta ett ställe där vattnet brutit igenom snön och man kan inspektera förhållandena. Kanske är det då bättre att vada just där istället för att chansa över försvagad snö.

Med så mycket snö som det var förra året i Padjelanta var det ofrånkomligt att passera många snöfält. Snö på sluttningar innehåller knappast vattensamlingar alls, eftersom smältvattnet rinner bort under snön, utmed marken. Snöfält klarar att dränera stora mängder smältvatten och ändå bära en människa. Men så fort snöfältet är vågrätt rinner vatten inte undan lika bra och det kan finnas dolda vattensamlingar. Dessa kan man ofta ana som mörkare eller blåfärgade områden på snöns yta. Är man osäker undviker man de vågräta partierna och går där det sluttar lite.

Som jag förstod frågan så gällde den inte snöbryggor ("snöbroar") över större jokkar och heller inte snöfält på glaciärer. Så detta avstår jag från här. Har avhandlats noga i trådar för ett antal år sedan har jag för mig.

Och det finns säkert fler som har erfarenheter att dela med sig av.

/Hans
 
Vatten på snö...

Hejsan

Håller helt och fullt med Fowwe, det är platta områden som är klart lurigast! Kan ju även vara värt att tänka på att det kan finnas någon mindre vattensamling/tjärn under snön.

Som ett litet tillägg kan jag väl nämna att jag även varit med om bäckar som rinner ovanpå snön. Detta har jag förvisso bara varit med om väldigt tidigt på säsongen, typ månadsskiftet maj/juni, men det kan ske. Föga förvånande blir det ett mycket svårforcerat hinder. Går inte att vada då botten av bäcken är snö/is, så enda möjligheterna är att gå runt eller hoppa över.

Sen har jag även sett spår av typ "snödam som brast" uppe i fjällen. Tydligast på en midsommarvandring i Stora Sjöfallet för en 6-7 år sedan. Detta fenomen är ju bland annat mycket vanligt på stora inlandsisar som Grönland. Smältvatten ansamlas bakom t.ex en snödriva som till slut brister. Misstänker dock att detta är mycket ovanligt, men det vore coolt att få se någon gång på lagom och säkert avstånd...

Sist kan det vara värt att påpeka att sommaren gjort ett litet uppehåll i Lappland. Enligt http://www.senorge.no/index.html?p=senorgeny&st=snow så har det kommit 25-50 cm nysnö inne i Sarek...

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 14
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 0
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
Erik.erik Snöläget i muddus nu i början av maj Fjällvandring 6
WiseDuck Snöläget, Grövelsjön? Fjällvandring 4
camlun Snöläget Fjällvandring 0
cloud76 Sen vår - snöläget i Lapplandsfjällen 9 juli? Fjällvandring 1
josia Snöläget på Luohttolahko och i Lullihavagge Fjällvandring 20
Magnus S Snöläget i Abisko/Kebnekaisefjällen Fjällvandring 19
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
virror Snöläget i Sarek i påsk? Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
josia Snöläget i Fjällen 2013 Fjällvandring 7
JoeSwede Snöläget Grövelsjön? Fjällvandring 12
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
Elvah Snöläget vid midsommar Lunndörrsfjällen-Härjångsfjällen (och fotbolls-EM)? Fjällvandring 1
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
Fjällvinden Snöläget Fjällvandring 75
jens.voepel snöläget Nikkaluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 11
norrahisingen snöläget i Kirunafjällen Fjällvandring 3
Mr. O Snöläget i Sylarna-Blåhammaren Fjällvandring 3
C_Johansson Snöläget kring sylarna? Fjällvandring 5
jmb77 Snöläget i Hemavan Fjällvandring 0
claesf Snöläget i Kebnekaisefjällen Fjällvandring 0
camillabacher Snöläget + status Abisko Fjällvandring 1
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
avslut1008 Snöläget i Jokkmokksfjällen Fjällvandring 0
niklas104 Snöläget på kenbnekaise nu??? Fjällvandring 0
sandwichman Snöläget i Jotunheimen? Fjällvandring 1
sundstorm Snöläget i Hemavan/Artfjället? Fjällvandring 1
en kollega Snöläget i jämtlandsfjällen Fjällvandring 4
Skråmsta Snöläget i Härjedalen? Fjällvandring 6
niki Snöläget i Helags? Fjällvandring 1
Tuki Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 1
Snöläget på Kebnekaise just nu Fjällvandring 4
nidob49 Snöläget i Padjelanta idag. Färsk rapport. Fjällvandring 3
MLind Väta och snöläget i Abisko-Nikkaloukta nu Fjällvandring 37
samme83 snöläget i stora sjöfallets naturreservat? Fjällvandring 6
sundancekid Snöläget sylarna/helags Fjällvandring 7
Hedman Snöläget Abisko Fjällvandring 3
Strykarräven Snöläget i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 3
Anna_N Snöläget på Jojoleden i år? Fjällvandring 7
mafr snöläget Kungsleden Abisko-Keb Fjällvandring 0
Hedman Snöläget Fjällvandring 2
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.