snö och lavinläge norra fjällen

Tänkte åka upp och gå toppturer nånstans i området abisko-narvik till helgen. Eftersom alla anläggningar är stängda verkar det hopplöst att få en snörapport och en lavinriskprognos. Vet någon ett bra ställe att kolla snöläge på eller har du varit i området och kan berätta hur snön är vore det kanon!

Tack på förhand
 

avslutad210712

Gäst
Tyckte man gick ut igår på tv om att det är en allmän "lavinfara" av 2 på en 5 gradig skala i hela fjällvärlden. Vad det innebär har jag ingen aning om men det finns säkert upplysning på SMHI's hemsida.

Snöläget har jag ingen aning om men har det kommit lika mycket snö i fjällen som hemmavid de senaste två veckorna så lär det inte saknas snö.

Nämde jag förresten att jag är rätt less på att skotta snö.....
 
Just nu kan man sammanfatta snöläget i området så här: generellt är det en bra bas med ca 70-90 cm, riktigt vindpackat ovanför trädgränsen men fin kallsnö nere i skogen. För några veckor sedan gick det en del laviner i lähängen men nu är det rätt liten lavinrisk. Men allt det här kommer att förändras de närmaste dagarna då det ska bli varmare och komma en hel del nederbörd. Jag tror att du kan få riktigt fina förhållanden ovanför trädgränsen till helgen, lavinrisken är omöjlig att förutspå i dagsläget.

Lycka till med turerna!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.