Snickers, kan det vara något?

Hej

Är det någon som känner till energiinnehållet i vanliga 60g Snickers?

Vore också intressant om någon gjort en jämförelse med energikakor typ "power bar".

Den enda jämförelse jag själv gjort är att snickers är gott, relativt billigt och skänker en hel del trivsel.
Dessutom är 60g rätt lagom som "mellis"

Med energiska hälsnignar

Ulf
 
Det har gjorts en del undersökningar avnäringsinnehåll i diverse olika "bars". De brukar i de flesta fall komma fram till att näringsmässigt så är de flesta lika bra/dåliga (och det gäller då även konventionella "chokladkakor". Näringen kommer till största delen från socker, sen kan det väl skilja lite grann i GI beroende på vad det är för typ av socker.

Här är en artikel
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1060&a=175014&previousRenderType=2
 

avslutad210712

Gäst
Ingen aning om energi-inehållet men på min sista vandring åt jag en hel del Snickers som godis och energipåfyllning. Är väl en hel del socker men eftersom det är nötter i är det nog en del fett i också. Och äter man Crunchers är det en del puffat ris så absolut sämst är de nog inte.
 
Energi som energi, snickers funkar utmärkt.
Du tar dig lika långt på samma mängd energi oavsett om den kommer från snabba eller långsamma kolhydrater.
Nackdelen med snickers är att förpackningen är ganska
omtålig samt att dom lätt smälter eller blir platta i packningen.
 
Snickers funkar nog alldeles utmärkt. Visst är nog Powerbars lite bättre, men knappast så det motvarar prisskillnaden. När jag sneglade lite på energi innehållet på detta såg jag att Snickers innehöll något mer fett. Men är du ute efter energi så är ju fett utmärkt.

Rätt så rolig är artikeln i DN som länkas till ovan.
"Energikakor fälla för överviktiga"! Ja, vad hade man annars förväntat sig. Är man överviktig och vill gå ner i vikt så är väl energikakor bland det sista du ska äta.

/
 
Chokladbollar

Mina seniorscouter jämförde olika powerbars och liknande och kom fram till att chokladbollar är ganska skagkraftiga: havrggryn/fett/socker/kokos

Så ladda med ett 10 pack delikatobollar till nästa äventyr.
 
Hellre Snickers än dyr Powerbar! Det är ändå sockret som ger energin, och snickers har i alla fall några olika energityper.

Men helst av allt hemgjorda kraftkakor! Det är billigt, galet gott, ger julbakskänsla och man kan dessutom bygga dem exakt som man vill ha dem.
Priset blir en tredjedel av Snickers och en tiondel av påvverbars.

Recept finns här på Utsidan.
http://www.utsidan.se/ddb/mat/artiklar/454.htm
Tillsätt kakao och hackade jordnötter så blir det ännu bättre!
 
Nordesjö; sa:
Men helst av allt hemgjorda kraftkakor! Det är billigt, galet gott, ger julbakskänsla och man kan dessutom bygga dem exakt som man vill ha dem.
Priset blir en tredjedel av Snickers och en tiondel av påvverbars.

Recept finns här på Utsidan.
http://www.utsidan.se/ddb/mat/artiklar/454.htm
Tillsätt kakao och hackade jordnötter så blir det ännu bättre!
Skulle vilja tillägga torkad frukt, helst jordgubb och/eller hallon. Problemet är att hitta dessa om man inte vill torka själv.

/K
 
carvingkimbo; sa:
Skulle vilja tillägga torkad frukt, helst jordgubb och/eller hallon. Problemet är att hitta dessa om man inte vill torka själv.
Det finns iallafall i Spanien, åtminstone torkade jordgubbar, så jag köper med mig hem när jag far dit. Det är klart billigare och smidigare än att torka själv... :)
 
Käkade snickers så fort jag kom åt för många härrans år sedan, gott som attan. Men så en vacker dag så hade jag nått gränsen, snickers-överdos! Det gick bara inte att äta dem längre, blev närmast spyfärdig av första tuggen. Det är först nu 7-8 år efteråt som jag kan käka dem igen så passa er. Farliga saker :)

Leif...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.