Snart ar det den 21 December. Vad ar din plan?

Har du en Onske / projektlista?

Vad ska tickas av i vinter?

Har du tranat for ett projekt?

Ingar det i en storre plan?

Ar alpinism to random for att ha en traningsplan en strategi och ett mal?

Borde vi alpinister se mer pa var aktivitet som andra tavlings/elit idrottare?
 
Började klättra is för två vintrar sen och känner mig rätt säker på det så den här vintern ska det tränas mycket på mixat istället.

Börjar med att tillbringa Januari i Skotland med grym mixklättring i Cairngorms, sen bär det av söderut till alperna i tre veckor, Kandersteg, Cogne och en sväng till Chamonix förhoppningsvis. Coltin-Macintyre på Grande Jorasses och Ginat på Les Droites står högt upp på önskelistan. Hoppas jag är tillräckligt stark för dem efter Skotland.

Sen blir det flytt till Norge, förhoppningvis till Tromsö men först tänkte jag klämma in nån vecka i Romsdal och kanske lite alpint i Lofoten.

Så nog ska jag hinna ticka av några leder i vinter! Hoppas på grymt väder och ännu grymmare partners!
 
Började klättra is för två vintrar sen och känner mig rätt säker på det så den här vintern ska det tränas mycket på mixat istället.

Börjar med att tillbringa Januari i Skotland med grym mixklättring i Cairngorms, sen bär det av söderut till alperna i tre veckor, Kandersteg, Cogne och en sväng till Chamonix förhoppningsvis. Coltin-Macintyre på Grande Jorasses och Ginat på Les Droites står högt upp på önskelistan. Hoppas jag är tillräckligt stark för dem efter Skotland.

Sen blir det flytt till Norge, förhoppningvis till Tromsö men först tänkte jag klämma in nån vecka i Romsdal och kanske lite alpint i Lofoten.

Så nog ska jag hinna ticka av några leder i vinter! Hoppas på grymt väder och ännu grymmare partners!

Det dar later ju som du kommer ha fullt upp och det ar ju en otroliga omraden du ska till. Hoppas du far till det med vader och bra forhallanden. Ginat ar bra uppvarmning for Macintyre som man bor vara snabb pa.
 
Började klättra is för två vintrar sen och känner mig rätt säker på det så den här vintern ska det tränas mycket på mixat istället.

Börjar med att tillbringa Januari i Skotland med grym mixklättring i Cairngorms, sen bär det av söderut till alperna i tre veckor, Kandersteg, Cogne och en sväng till Chamonix förhoppningsvis. Coltin-Macintyre på Grande Jorasses och Ginat på Les Droites står högt upp på önskelistan. Hoppas jag är tillräckligt stark för dem efter Skotland.

Sen blir det flytt till Norge, förhoppningvis till Tromsö men först tänkte jag klämma in nån vecka i Romsdal och kanske lite alpint i Lofoten.

Så nog ska jag hinna ticka av några leder i vinter! Hoppas på grymt väder och ännu grymmare partners!

Låter som en härligt amitiös plan!

Vi får hoppas på bra och stabila förhållanden i vinter.
 
Det dar later ju som du kommer ha fullt upp och det ar ju en otroliga omraden du ska till. Hoppas du far till det med vader och bra forhallanden. Ginat ar bra uppvarmning for Macintyre som man bor vara snabb pa.

Har du några planer själv du vill dela med dig av? No Siesta på två dagar tyder ju på en bra form inför vintern, så jag hoppas man får lite nya stordåd att läsa om!
 
Har du några planer själv du vill dela med dig av? No Siesta på två dagar tyder ju på en bra form inför vintern, så jag hoppas man får lite nya stordåd att läsa om!

Nu ar det javligt tveksamt om hur mycket av No Siesta vi klattra sa jag vill inte havda en repetition av den med hansyn till att andr klattrat mer av orginalet i mycket battre stil. Vi klattra sannolikt en enklare och kortare variant av tre leder. Jag forskar i det.

Jag funderar verkligen pa vad jag vill med vintern. Sedan lange har jag velat gora alla nordvaggar pa vintern. Jag har gjort alla utom Dru men inte pa vintern (bara Matterhorn pa vintern). Men jag har svart att se mig sjalv pa Brandler Hasse i januari...

Jag skulle verkligen vilja gora Desmaisson pa Jorasse i vinter. Det ar kanske prio ett.

Eiger en tredje gang med ratt partner skulle vara trevligt.

En ide om en tur upp Monte Agner jag skulle vilja forverkliga.

NE Spur pa Les Droiets nagot som tillhor allmanbildningen

En verklig drom vore Lessorier pa Dru.

Nagot nytt i Ecrins vore kul och laskigt.

Ngara forslag pa angot som borde bli gjort?
 
Nu är jag än så länge en ödmjuk bergbestigare och inte isklättrare men alla vägar bär till Rom eller hur var det?

Eftersom det mer eller mindre är bekräftat att det finns en höghöjdsgen som man inte kan påverka vill jag pröva min förmåga på höga höjder innan jag inleder någon längre karriär. Om ett år blir det Aconcagua där det förhoppningsvis skall avgöras.

Nu i vinter hoppas jag på riktigt kallt väder och då bär det av till Glittertind för att träna uthållighetsbestigning i kallt väder. Kurs i vinterboende med skidor vecka 11 i Åre. Till sommaren Mont Blanc för mer klassisk alpinism i grupp.

Jag tränar rätt mycket nu och försöker höja träningsmängden. Jag tror absolut på att även bergsklättare/bestigare behöver ha en strategi, mål och en inställning till det hela som en sport. Tagit mycket intryck av Mark F. Twight som pratar mycket om uppbyggnasperioder av 22 veckor inför en topp, och som menar att man bara klarar att peaka sin förmåga 1-2 gånger om året.
 
Cremytos: Nyfiken på hur mycket "rätt mycket träning" innebär :)

För min egel del som riktig rookie i sammanhanget pågår just nu planeringen av 2012's äventyr. Tänkta upplägget:

- Klippklättringskurs i Sverige
- Vinterbestigning av Kebnekaise
- Bestigning av Matterhorn + ett gäng andra toppar i närheten

- Ev. bo i Chamonix under sommaren. Har någon tips på lägenhet eller söker partner där nere så hör gärna av er.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.