Snabbtorkande skjorta?

När det gäller underkläder finns det i dag mycket bra grejer, som torkar snabbt och ger en torr och behaglig känsla mot kroppen. Underkläder i bomull är därför sedan länge bannlysta i min packning, även på sommaren. Men jag har ännu inte hittat något snabbtorkande alternativ till den gamla bomullsskjortan, som jag fortfarande använder. Finns det sådana?

/Nisse
 
visst

Själv har jag en HH-skjorta i ripstopnylon som är otroligt snabbtorkande och som fungerar bra både i svalt och varmt klimat. Jag har dålig över marknaden men vet att även t.ex. TNF har snabbtorkande skjortor i syntetmaterial. Klart värt att kolla runt lite alltså.
 
Tekwear

Jag har använt TNF's "tekwear"-skjortor sedan 1998 och kan verkligen rekommendera dessa. De har klar "bomullsskjorte-gefühl" men i princip inga av bomullens nackdelar. Den torkar väldigt fort, har ventilationsöppningar på ryggen (permanent öppning) och under ärmarna (dragkedjor). Som en bonus så är de väldigt hållfasta - min äldsta Tekwearskjorta är från 1998 och mycket välanvänd på vandring och paddling men kan fortfarande tjänstgöra som "casual friday"-skjorta på jobbet. Ytterligare ett plus är att den är hur lätt som helst att tvätta! Hade för något år sedan fått en stor rödvinsfläck på skjortan, som dessutom hade legat och grott i 3 dagar i mitt kajakskott. Trodde naturligtvis att trotjänaren hade sett sin sista "casual friday" med efter en vanlig 40-graders tvätt syntes inte ett spår av rödvin... undrar om TNF gör vitskjortor i tekwear?

(Den utmärkta tvättbarheten gäller även för TNF's tekwearbyxor)
 
vitskjorta i Tekwear

Visst, jag beställde en vitskjorta från TNF i Tekwear, hade den på senaste vandringen, då jag gick Helags -Sylarna iförd vitskjorta, frack, lackskor och hög hatt.

Stugvärdarna tyckte jag var lik en pingvin, så därför öppnade jag en led där, som kallas Pingvinleden, som kontrast till Pilgrimsleden.

Jag försökte frakta dit en flygel med helikopter för att kunna spela Beethovens månsskenssonat, men tyvärr fick vi inte tillstånd till det ;-)

Hälsar, Mats
 
Fjällräven

Fjällräven har faktiskt gjort en riktigt bra skjorta. "Skårki" heter den och ser ut som en vanlig rutig flanellskjorta...men...är helt gjord i microfleece. Den är tunn, lätt och ändå varm...den andas bra och torkar snabbt. När jag plockade upp den ur packningen efter ett par dagar så fanns det inte ett veck på den (...om nu det är viktigt).

//Mell
 
Prova Lundhags skjorta!

Köpte alldeles nyligen en Lundhags-skjorta som är tillverkad av syntetfibrer. Den var helt otroligt bra. Under en 300 hm hög stigning blev jag givetvis genomsvettig och kände att jag var genomblöt på ryggen. När jag tog av mig ryggsäcken för att vädra var ryggsäcken blöt men skjortan helt torr!! Den hade alltså transporterat ut svetten och ryggsäcken hade sugit upp den.
Mina vandrarbyxor däremot som är ett par Fjällräven i deras G1000 väv är värdelösa. Har man blivit rejält svettig i dem brukar det ta hela natten att torka dem. Tyvärr har inte Lundhags byxor i samma material som skjortan. Tror iofs att både Haglöfs och Tierra har liknade material i sina skjortor o byxor.

/Tobbe
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.