Snabb hjälp, idétorka!

Tjena

Nu behöver jag verkligen eran hjälp!

Jag ska ut på en kajakdejt på lördag 17/6 och jag har ju slagit på stort med att lova romantisk trangiamiddag med havsutsikt!
Jag kan bara inte komma på vad jag ska bjuda på som blir lite lyxigt!
Kan i princip ta med vad som helst eftersom det bara handlar om en dag (och förhoppningsvis en övernattning) Så så, få inga ideér nu! Jag är en gentleman och tar med två tält!
Jag har tillgång till ett bensindrivet kök (trangia) och ett vanligt t-sprits trangia
Tips och recept mottages tacksamt!
 
fuska!

Paddla förbi någonstans där du kan köpa (tex) rökt fisk. Fast då blir det inte trangiamidddag, förstås. Lycka till, Erika
 
När vi var ute med scouterna i höstas så körde vi ledare lite "lyxig" mat för att visa scouterna att det faktiskt inte behöver vara makaroner och köttbullar jämt (deras standardmat).

Till förrätt körde vi räkfyllda avocadohalvor men även skagentoast är ju rätt enkelt och lyxigt, särskilt om man köper färdig röra.

Varmrätten blev helstekt fläskfile, använd en uppochnervänd gryta som lock för efterstekningen. Jag rekommenderar duossal eller titan (för aluminium har "rullad" kant och det hamnar en massa stekfett under kanten som är svårt att diska bort och kladdar ner allt efteråt... duossal och titan har såvitt jag vet bara vikt kant).

Till den åt vi ris, det behöver ju bara koka upp och kan sen stå och dra under lock (nåt att ha som lock behövs eftersom stekpannan är upptagen med köttet), haricot vert och bearnaise (färdig).

Till efterrätt blev det chokladfundue med frukt, men en ostbricka är lite enklare.
 
Förrätt: Crêpes med räk- eller svampstuvning.
Köp pannkaksmix i flaska (Willys) och stuvning på burk. Stek en kaka, lägg den åt sidan, stek en till, på med stuvningen och den första pannkakan.
Drick ett fylligt halvtorrt vitt vin till detta.

Huvudrätt: Pytt i panna!
Köp fryst pytt, stek den medans ni äter förrätten. Servera med rödbetor och HP-sås. Drick ett mörkt öl till, och kanske en Jägermeister.

Efterrätt: Chokladmousse.
Den kan du göra i förväg och förvara i kylväska. Spraygrädde på, och varsitt glas portvin till.

Lycka till.
 
Boludo; sa:
Huvudrätt: Pytt i panna!
Köp fryst pytt, stek den medans ni äter förrätten. Servera med rödbetor och HP-sås. Drick ett mörkt öl till, och kanske en Jägermeister.

Härregud - killen ska bjuda en tjej på mat, inte en svulten fotbollshuligan!! :)

Du kanske ska försöka lista ut vilken typ av mat hon gillar - det mesta går ju faktiskt att fixa till i någon form när man är ute.

/Per (som gillar att steka lax på trangiat)
 
Gâr vágen till en dams hjärta verkligen via magen..? Trodde det var tvärtom, sà att säga.

Har inga konkreta mattips att komma med. Ett visdomsord pà vägen kan dock vara att krângla sà lite som möjligt-- inget romantiskt med en kille som hàller pà och stress-svettas med en massa konserver, burkar, kastruller, plastpàsar etc., skulle jag tro..
Lycka till, och àterkom gárna med vad det blev (samt foton)
 
Malindo; sa:
Ett visdomsord pà vägen kan dock vara att krângla sà lite som möjligt-- inget romantiskt med en kille som hàller pà och stress-svettas med en massa konserver, burkar, kastruller, plastpàsar etc., skulle jag tro..

Fördelen med mitt förslag är att det inte direkt är nåt som behöver passas. Man kokar upp riset, ställer det åt sidan, bryner på köttet och sen kan det eftersteka medans man gör och äter förrätten.

Det blir lite "fire and forget" liksom:)

Glömde ju att haricot vertsen värmer man ovanpå riset (man lägger dit dem när det mesta vattnet sugit in) om man inte vill värma dem separat.

Det mest kritiska med såna här grejer är ju annars att man ofta har begränsat med kokkärl och liknande. Steker man går ju inte stekpannan att använda som lock t.ex. Men det går ju att lösa genom att planera noga (inte bara vad man skall laga utan HUR, I VILKA KÄRL och I VILKEN ORDNING.

Det finns inget värre än att stå med två skitiga kastruller och fundera över vad man ska vispa chokladpuddingen i...

Fast med Trangia så kan man ju ganska lätt få med sig en extra gryta inuti köket (om man köper en som går i den lilla).


Hmm, skomakarlåda (med pulvermos alltså) borde vara ganska lätt att göra också kom jag på... det måste jag prova nästa gång jag är ute.


Det finns nåt recept på minipizzor här i forumet, de har jag provat en gång och de var kanongoda också. Fast de är kanske inte så romantiska sådär...


Jag glömde ju säga att när vi åt den där fläskfilen hade vi såklart en fin blå och vit-rutig duk och levande ljus.


Det kan vara ide att ta med lite finare plasttalrikar också (storkåsa är inte så romantiskt). Och såklart vinglas i plast (vinet kan vara tetra eller BIB).
 
Grilla

Ta med en engångsgrill och grilla fågel, fisk eller mitt-i-mellan.
Koka nypotatis till.

Menyförslag:
Räkor/kräftor till förrätt
Grillad lax med dill och citron till huvudrätt
Färska frukter och bär till efterrätt.
Drick en god lager, ett gott röd vin eller vatten till.
Avsluta med kaffe och avec.

: )

Ola
[Ändrat av hendberg 2006-06-15 kl 13:12]
 
Ska ni bara vara ute över dagen så kan du ta med färsk mat och det mesta går att frysa, eventuellt har du fuskat och tillagat den hemma och bara värmer upp.


Själv gillar jag sill och potatis, så det kan du ha till förrätt. En ljus öl till (t.ex Staropramen eller Urquell) och varför inte en snaps Lyshols Linieakvavit (nr 59).

Pepparbiff med potatismos. Stek biffen hemma, frys. Gör sedan en grönpepparsås och låt biffen puttra sig varm. Gör pulvermos, sätt i en klick smör och 1-2 klyftor vitlök (tar bort pulversmaken). Rödvin till t.ex Señorío de los Llanos Reserva (nr 2685).

Efterrätt... tja... Tjejer tycker ju om choklad så det kan rekommenderas till kaffet, köp några olika sånna svindyra belgiska praliner.
Kanske en wisky, cognac eller någon kladdig likör t.ex Dooleys (nr 691).

Lycka till
/Ulf
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.