Smörjmedel för kamsäkringar?

Hej!
Är det någon som kan ge något bra tips på vad man kan smörja friends med? Hittills har jag använt en teflonbaserad olja men jag tycker inte att det fungerar särskilt bra. Visst, det klibbar inte, men det smörjer heller inte så bra. Jag har problem med ett par WC friends som bara är något år gamla och som kärvar (pga användning i väta). Hjälp mig. Vad använder ni?
/Mattias
 
Hej
Testa att använda silikon till att smörja dina kamsäkringar. Har läst att man ska använda silikon till karbiner efter att man rengjort dem i ljummet vatten och såpa. Man ska inte använda petroleumbaserat smörjmedel då det kan skada dem.

Må väl
Stefan
 
Silikon låter bra

Jag röstar också för ett silikonbaserat smörjmedel. Tyvärr är dessa konstgjorda smörjmedel inte så beständiga som rätt olja hade varit. Men om jag kommer ihåg rätt så är det så att mineraloljeprodukterna (petroleumprodukterna) kan skada nylonfibrer, tex slingorna på friendsen, och försvaga dem avsevärt. Detta vill man inte ska hända, varför man helt enkelt får undvika oljerna. Du har säkert fått rådet att inte slänga ditt klätterrep i en oljig baklucka på en bil, just av samma anledning.

Tja, inte mycket mer hjälp kanske, men eventuellt en förklaring.

/Micke
 
Metolius säljer smörjmedel för friends som jag tycker fungerar alldeles ypperligt. Vet dock ej om den säljs i Sverige ?
 
Glömde att säga i mitt förra inlägg att tidigare körde jag med silikonspray som också funkar bra (säkert billigare än metolius eget smörjmedel)
 
Teflon skadligt? Slick 50?

Hur är det med teflonoljan?

Jag har använt teflon både till kamsäkringar, karbiner och vapen. Har inte sett någon bieefekt av den. Eftersom man är sparsam med oljan kan jag inte tänka mig att den skadar några textiler.

Den teflonoljan jag använder ger i alla fall mycket bra smörjning, teflon är ju halt av bara f**n. Oljan är ett koncentrat för industriellt bruk.

Skulle vara kul (och bra) att veta om min olja är ok att använda.

Jag har funderat på hur Slick 50 skulle vara att använda? Någon som provat den?
[Ändrat av Per J 2001-11-10 kl 20:51]
 
Vad jag har hört så är även teflon okej att använda till smörjning av klätterutrustning (läste det i klätterhandboken) även om de flesta rekommenderar ett silikonbaserat smörjmedel.

Stefan
 
Olivolja?

Hej alla friends...

Jag har i nödens stund använt olivolja, fungerar utmärkt.
Den innehåller dock en viss mängd syra, ca 0,5 %.
Är det någon som vet vad för syra, och om detta kan vara skadligt?
Om inte för aluminium och stål, så kanske för slingor och rep? Nu är det ju inte fråga om några mängder, men ändå.
Jag har inte märkt något sådant i alla fall, och tanken att använda en naturprodukt känns ju inte fel.

Ciao!
Uffe
 
Olja för

Hello!

Har hört att olja för spinnfiskerulle skall fungera. Det påstods att den är anpassad för att inte skada tex. nylon som lär användas för linan.. Om någon har mer information vore jag också tacksam.

stef
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.