Smart packsystem för ryggsäcken - ngt att ha?

Inför en kommande månadslång tur till Thailand surfar jag runt och kollar smarta lösningar.
För min Haglöfs 65 Sec som nu kommer användas till sitt yttersta (har med mindre säck för kortare trekkingturer) undrar jag om jag ska skaffa något smart "packsystem".

Hittat dessa två på nätet, har ni något att säga om dem?

Packsnake
http://w1.854.telia.com/~u85427689/

OPS
http://www.alpendesign.com

Tacksam för synpunkter.
 
Färgglada tygpåsar

Jag använder mig av fyra påsar (rymmer kanske fem liter styck) i olika färger på mina vandringar. De är gjorda i syntettyg och går att köpa i de flesta sportaffärer. Inget avancerat, men gör underverk med packningen.
 
Min flickvän använder OPS och är nöjd med det. Hon tycker att systemet är bra och att ordningen blir bättre.
 
OPS.

Jag använder själv OPS och tycker att det är helt underbara.

Men om man behöver packsystem eller inte beror nog på personligheten. gillar man ordning gillar man packsystem(?)

Anledningen till att jag gillar OPS är att påsar är lagom stora och att de verkligen fyller ut ryggsäcken. har man dessutom en toppmatad rygga är det nästan ett måste. bara att lirka upp den påse man behöver utan att behöva röra runt alltför mycket..

finns en bunt recensioner av OPS i recensionsbanken..
se länkar nedan.

http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1561
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1326


/m
 
Jag kör också med påsar för smågrejer, och har olika färg för olika prylar så att både jag och andra kan hitta i min rygga.
Jag har försökt använda logisk färgindelning så att det är lätt att komma ihåg.

"plåstret finns i den röda påsen i topplocket"

Grått (som metall): verktyg och reparation (topplocket)
Blått (som vatten): hygienprylar (djupt nere i säckens kärna)
Gult: ombyteskläder (i kärnan)
Grönt (som grönsaker): "porslin" och bestick (högt uppe vid kök och mat, som har egna påsar)
Rött (som blod): sjukvård och första förband (topplocket)

Mer strukturerat packsystem än så tycker jag inte behövs eftersom grejerna ju alltid ligger på samma ställe i säcken.
Det är billigt, lätt och ger i alla fall en smula utökat fuktskydd.

En annan fördel är att det går snabbt att packa när man ska ut. "Vad behöver jag i grå påsen den här gången?".
[Ändrat av Nordesjö 2004-08-04 kl 09:36]
 
Jag kör med ungefär samma upplägg som Nordesjö ovan. Finns finfina packpåsar att köpa på Stadium (Everest?) billigt och som räcker gott och väl till iaf mina behov.
 
Jag packar också i färgkodade packpåsar. Saker som ibland är blöta (ätsaker) eller kan läcka vid flygningar (necessären) packar jag i plastpåsar. Jag gillar små tunna påsar för de tar ingen plats när de är tomma och tar inte mer plats än sakerna som är i. Jag är därför tveksam till både Packsnake och OPS, men det är en smaksak.
Rekommenderar att ha ett packsystem så slipper du lägga så mycket tid att leta efter saker. Det är också lättare att hålla ordning (inte tappa bort/glömma saker) när det bara är några få saker i varje påse.
/Stina
 
Jag använder en vattentät rullförslutningsbar packsäck för sovsäcken och de kläder jag vet att jag endast behöver tillgång till när lägret är iordningställt, långt ner i säcken. Ovanpå det en vattentät rullförslutningsbar packsäck för mat. Och en annan vattentät rullförslutningsbar packsäck för de kläder jag vill ha snabbare tillgång till, under topplocket. I övrigt a´la Nordesjö ovan. I min Vulcans sidofickor läggs apotek, vattenskyddat i röd liten påse, fiskegrejor i blå, hygien i orange, reparationsutrustning mm i brun påse.

Varför ett kommersiellt färdigt packsystem skulle vara bättre begriper jag inte. Det blir som Trangiaköket som begränsar ens urval av kastruller, dvs. mindre polyvalent som Malindo kanske skulle uttryckt det:)

Raskesven
 

avslutad210712

Gäst
Funderar på att köpa färg-glada påsar

men än så länge kör jag med all mat (egentorkad, pasta, potatismos) i fryspåsar som jag sen stoppar i större (hightech)plastpåsar av märket Willys, ICA, Obs etc :)

Kläderna i en egen plastpåse i botten på säcken förutom regn- och förstärkningsplagg som jag lägger högst upp i ryggsäcken.

Sen litar jag på regnskyddet om det regnar. Vid en plurrning lär jag väl få ångra att jag inte packar i plastsäckar men det är av misstagen man lär sig så när jag plurrat första gången får jag väl ändra strategi.

Fast jag har en packpåse och i den har jag bensinkök, kastruller, vindskydd och tändstål.
[Ändrat av avslutad210712 2004-08-04 kl 11:58]
 
Finns fördelar

Jag har sett OPS men har det inte själv. Det som slog mig är att för den som varierar sig i aktivitet är det ju smidigt. När man ska packa en kajak kan man ju lägga ut de olika väskorna på lämplig plats, de ska (enligt uppgift) tåla lite vatten. Att köra ner en ryggsäck i en kajak är ju inte så görbart alla gånger. Likadant med fikaklättring med biltransport. Ryggsäcken blir ju "modulariserad" på ett schysst sätt. Så länge man är konsekvent med packningen så kan man alltid hitta sitt pryttel, vare sig den är i bil, kajak eller rygga.
Än så länge är det dock Billhälls ExtraLight UltraPro Extreme med inbyggd GPS och snöspade som gäller...;)
 
TACK

för alla råd, erfarenhetsutbyten, länktips osv! Jag ska kika på enklare packpåsar och se sen om det blir OPS eller dem. Tack :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.