Små segelbåtar?

Jag är på jakt efter segelbåt av lite mindre modell. Jag tänker inte göra några jordenruntseglingar utan kommer hålla mig på svenska västkusten för det mesta. Jag tänker dock va ute ganska länge i stöten ibland, och vill inte vara alltför beroende av väder....även om det går lite sjö vill jag ju kunna ge mig ut.
Har tittat lite på modellen "j-17" och tycker den verkar trevlig....kommer ensamsegla för det mesta så jag vill nog inte ha nån större än så....är detta en bra seglare som ändå klarar lite tuffare väder....vilka andra förslag har ni?

Mvh
Jonatan
 
Ruff

Hej
om du tänker vara ute lite längre perioder så rekomenderar jag en med ruff och lite ordentliga packutrymmen, J-17 är ju en "öppen" båt, visst det funkar någon vecka,men det är inte så kul om det regnar för då blir det mesta blött, hade själv en 606:a i några år, det är ju samma koncept fast modernare. Om du går upp lite i storlek så finns det en hel bunt med -70 och -80 talsbåtar som seglar ok

Classe
 
Hej
om du tänker vara ute lite längre perioder så rekomenderar jag en med ruff och lite ordentliga packutrymmen, J-17 är ju en "öppen" båt, visst det funkar någon vecka,men det är inte så kul om det regnar för då blir det mesta blött, hade själv en 606:a i några år, det är ju samma koncept fast modernare. Om du går upp lite i storlek så finns det en hel bunt med -70 och -80 talsbåtar som seglar ok

Classe

vad menar du att j17 är en öppen båt? Den har ju lite ruff och så: http://www.blocket.se/sodermanland/J17_22056318.htm?ca=15&w=3
 
ej uppdaterad

ser jag .
jag såg orginalet framför mig, som jag även har seglat med. den var iaf öppen och i trä
sorry, hade inte koll på att den även fanns i plast, men varför inte ,nästan alla "bra" båtar från den tiden har ju fått plastefterföljare t.ex. IF som näms ovan.

Classe
 
Kolla på www.sailguide.com. Där finns de flesta svenska segelbåtarna presenterade och många ägarkommentarer. En bra källa när man letar båt.

Mitt tips blir Sunwind 20 som har gott rykte. En liten pärla tror jag. Det finns en man här på forumet som seglat en Sunwind i Medelhavet under flera års tid.

Lite större är Maxi 68:an som är en bra båt. Lite dyrare, mycket rymligare.

Lycka till med jakten!

//A
 
Kolla på Seacat eller Rock 20 om du vill ha en billig båt som seglar hyfsat. Om du satsar på ett nytt segelställ så har du en jättefin båt. Nya segel kostar mer än båten men tänk inte så utan vad du får för resultat!
 
Varför inte en en bäverhydda? Åh förlåt, Folkbåt menar jag?;)

Första gången jag såg en folkbåt i riktigt hårt väder stod jag på en Bornholmsfärja i 16-17 m/s som passerade bara några 100 meter från folkorna. Det såg inte kul ut att segla just då, men det såg rätt kontrollerat ut ändå. Ganska imponerande av dom små båtarna, framför allt då en av de två båtarna var en träbåt.
 
Hydra

Jag rekommenderar Hydran. Billig för sin storlek, fick bra omdömme på sin tid bland annat för att den har 50 % av sin vikt i kölen!
 
Två förslag,
* Monark 540 ritad av Pelle Petterson (samma som för Maxi båtarna) den ser förövrigt ut som en maxi. Ruff för fyra trots sina 5,40 meter.

* Seacat 6,30 meter lång ven den ritad av Pelle Pettersson.Ruff för fyra även den, praktisk akter durk med bensintank mm.

Har ägt båda båtarna och har seglat över till Åland med båda två. Favoriten var seacat aldeles lagom för 1-2 fungerar även för 3 men då får extrapassageraren sitta i ruffen.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...