Små barn och utrustning

Som nybliven förälder och friluftsintresserad undrar jag om det finns några bra kläder för små barn (<1år), typ underställ mm. för flerskiktsprincipen. Har funderingar på att kunna ta med barnet i dragpulka på små korta skidfärder i vinter och undrar därför om det finns några tips på var man kan köpa sådana och om tips på hur man bäst bäddar ner barnet. Kan man ta med en 3 mån bäbis i en dragpulka på vintern?

Mycket tacksam för diverse tips om att ta med små barn på friluftsliv.
 
allt går!

jack wolfskin (känns igen på tassarna...) har mycket kläder för små och stora barn i underställ, mellanlager och skal.
kan vara lite kinkigt att få tag i, men om du bor i närheten av linköping vet jag att det finns en butik där som säljer. uteliv heter den.
nästa butik jag känner till ligger i lund, men sen vet jag inga fler som har i sverige.
/johan-som-väntar-ett-tag-med-att-bli-förälder
 
Sovsäck

Ett barn på tre månader har ju inget behov av att vara rörligt, som ett större barn. Man kan ju packa ner ett barn i en pulka minst lika varmt och ombonat som i en barnvagn. Jag minns att vi köpte en stor overall, lagom storlek till nästa säsong, där både händer och fötter fick plats långt innanför. Man kan ju tom använda sig av en dunsovsäck om man tror det behövs. Du skriver inget om vilka temperaturer som avses. Det är viktigt att skydda barnets ansikte i pulkan, t.ex med en vindruta (finns till segebadenpulkor), och att man formar kapellet till vindskydd. Vi åkte skidor med vår dotter i pulka när hon var 2-3 månader, men endast kortare utflykter medan hon sov.
\C
 
Hej
jag har haft med min dotter i pulka sedan hon var ca 3 mån. Instämmer med tidigare svar att det är nog så viktigt att skydda barnet från vinden. Jag sydde själv ett litet kapell som jag fäste på pulkan,med genomskinlig plast från Claes ohlsoon så jag hela tiden kunde se henne. försåg det också med blixtlås för att kunna ta in och ur henne samt ventilera.. Hon sov aldrig så bra som när hon vaggades av pulkan. Senare gjorde jag ett kapell till barnbilstol(minsta typen) då knde hon ocskå sitta upp och ändå vara vindskyddad.. JAg har alltid använt ylle från topp till tå på dottern, även en balaklava för att slippa kalldrag vid halsen. Magazine de nord i luleå har allt detta. Tror du finner dem på nätet. Om barnet fortfarande ammas så rekommenderar jag en vindsäck för mamma och barn att krypa in i oavsett väder!!
Just det om det är vårsol så tag gärna ett par slalomglasögon minsta storlek för att klara ögonen....
Ha det gott på turen..
 
Utrustning till små barn

Hej och grattis till faderskapet!
Jag har inte hittat något underställ som passar till så små barn. Craft har, eller ialla fall hade, från stl 92 men dit är det ju en bit kvar. Det jag kan rekommendera är en "fleecesparkdräkt" och fleccetossor på fötterna. En bra och varm åkpåse att sätta den lille i och något varmt att sitta på i pulkan, typ ett fårskinn e.dyl. Kombinera gärna med ett liggunderlag.
Att tänka på är att man inte kan vara ute så länge i stöten om det är kallt, småttingar har känsligare luftrör än oss vuxna. Ett liggunderlag att sitta på och för snabba blöjbyten är också att rekommendera.
 
Grattis till barnet!
Ämnet har diskuterats tidigare i tjejforum, se http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=15123
Som tillägg till vad som sagt där och här, kan jag säga att vår son har haft minsta craft-understället (strl 92?) sedan han var ca 70 cm lång. När han var mindre hade vi faktist bomull innerst (vågade inte ha ylle pga allergi), men då var vi noga med att han inte blev varm. Han fick aldrig ligga påklädd inomhus, hellre att vi fick klä på oss ute. Vi hade också en för stor overall till ända till han började krypa, vi bara knöt ihop ärmar och ben. Då slipper man desssutom glipor vid handleder och anklar.

Lycka till!
/Stina
 
se om pulkan

Dina frågor har redan fått många bra svar, så jag slår ett slag för att bona pulkan odentligt (särskilt om man har en gammal Segebaden som jag!). Ett sätt är att skära ut anpassade liggunderlagsbitar, och möjligtvis klistra eller i övrigt fästa dem så att de inte glider. Om barnet är väldigt litet, och inte nyttjar större delen av pulkans innanmäte, försök att "dela av" pulkan så att det blir mindre mängd att värma upp: Fyll upp pulkans främre del med något, eller placera något på kapellet. Man kan också placera "värmeläckande" behållare i pulkan och runt omkring barnet: Säkra plastbehållare med varmt vatten är ett tips. Isolera glipor (i den gamla träpulkan!)med hjälp av vattenfast material, kontrollera att kapellet sluter tätt kring relingen. Förutom barnsovpåsar och sovsäckar bör man säkerställa att värmetappet är så litet som möjligt, och i sammstämmighet med andra inlägg, trycka på att små och orörliga barn behöver bra kläder. Viktigt att man som vuxen kontrollerar barnet kontinuerligt, enär det är på det viset att de flesta kottar sover gott under rörelse, varför man kan förledas att tro, att allt är bara bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
Skogskungen Små barn - hur löser ni det med mygg och knott? Barn och friluftsliv 13
Anna på G Hur små barn kan åka skridskor? Barn och friluftsliv 6
rand Hur klarar små barn höghöjdsvistelse? Barn och friluftsliv 14
apfaktor Små barn och klättrande föräldrar. Barn och friluftsliv 2
Åsa B Små barn på hög höjd Barn och friluftsliv 3
Görel tälta med små barn Barn och friluftsliv 9
Kuddsson Sökes! tips om kajakpaddling med små barn Barn och friluftsliv 10
Hostan96 Tipstråd när man ska vandra med barn Barn och friluftsliv 3
P_50202 Gå ut med graviditet Barn och friluftsliv 8
Twism Övernatta i stugor med barn Barn och friluftsliv 1
gusfallca Kort vandringstur kring Göteborg med litet barn Barn och friluftsliv 4
martin8956 Tälta som ensam vuxen med 2 barn - toalettbestyr... Barn och friluftsliv 5
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
KlaraS Två - tredagarstur med barn från Grövelsjön (skidor) Barn och friluftsliv 1
AnnikaSW Dra ett större barn efter längdskidor Barn och friluftsliv 13
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
Sällan Vandra med barn i Dalarna Barn och friluftsliv 5
Sjobbe Tälta med barn i Norge Barn och friluftsliv 0
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
markus-l Vintertältning med barn Barn och friluftsliv 5
exjobb19 Resa med barn Barn och friluftsliv 13
vandringskängan Vagn i fjället med barn? Barn och friluftsliv 8
Belsebullen Fjälläventyr med barn Barn och friluftsliv 8
JakobInge Tälta med barn nära Karlskoga Barn och friluftsliv 4
peter_j_holm Jotunheimen med barn Barn och friluftsliv 6
Alolinona Friluftsintresserad med barn i Uppsala/Stockholm Barn och friluftsliv 1
Newlin Barn under 1 år Barn och friluftsliv 1
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Jopernou Pulka för två barn? Barn och friluftsliv 3
Pia73 Fjällvandra med barn - var? Barn och friluftsliv 22
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Vimes Friluftsliv med barn utan bil? Barn och friluftsliv 21
Graget Bra plats i närheten av Nyköping med barn Barn och friluftsliv 9
personnvik Friluftssällskap med barn sökes vid Uppsala Barn och friluftsliv 3
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
Moniqan Friluftssällskap med barn sökes i Stockholm Barn och friluftsliv 1
Rallarros Norge, nära Karlstad, Oslo med barn? Barn och friluftsliv 2
DanielK Vildmark i Götaland/Svealand för tält med barn? Barn och friluftsliv 7
pernissila Hilleberg Nammatj 3, för litet för 2 vuxna och 2 barn? Barn och friluftsliv 23
GustavOh Inreda tvåmanstält för två vuxna och ett barn Barn och friluftsliv 11
sucram123 Naturskön plats som basläger med barn? Barn och friluftsliv 11
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Insiktalina Sommaräventyra med äldre barn, ensam? Barn och friluftsliv 0
Tekku Tumregler för barn och vandring? Barn och friluftsliv 13
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.