Till min stora förvåning har jag i fyra månader, 22/12-13/4, anlitat en PT, min sista och troligen bästa. Angivet ämne: rygg - rumpa - lår för hållbarare friluftsliv. I praktiken har programmet blivit lite vidare än så, och givetvis har jag kört helkropp hemma, med undantag (nästan) av armar, eftersom höger arm är paj. Bland det första var att förbättra mitt program för rumpan, t ex maximus: hip thrusts, en mycket verksam, men obekväm, övning (med 20 kg över naveln). Han hjälpte mig förbättra benböj, som jag nu kör allt djupare (som nu knäna tillåter) , med 20 kg (vilket är vad jag nätt&jämnt får över huvudet). Rodd har jag kört två varianter, en med stång (30 kg, länge allt jag hade) och en med kettlebell (12 kg, ska försöka öka till 16, som jag numera använder vid sving). Även marklyft, först 30 kg, nu 35, allt jag nu har. Han betonade kraftigt gående utfall, alltså en utomhusövning. Jag har förbättrat mig en hel del i uppresningsövningar, där jag genom försumlighet blivit rätt dålig. Det är den övning som fick mig tillbaka på banan efter en trafikolycka för 14 år sen.
Resultatet vet jag ännu inte. Jag har försökt en enda gång att gå med packning, 12 kg, c:a en mil. Jag fick känningar i ländryggen, men inte ihållande värk. Ska det vara mening att vandra, ska jag kunna bära 13-14 kg kanske 15 km, helst mer. Långsiktigt projekt, med oviss utgång, eftersom framgången är svår (tidsödande) att mäta. Bättre benstyrka tycker mig notera efter vårens första cykelutflykter, och det kan tänkas att även sommaren 2022 domineras av cykeln, precis som 2020 och 2021, fast kanske lite längre utanför Östergötland.