Sliter tåremmar i läder på gummistövlar?

Jag har nyligen införskaffat dels ett par vinterfordrade gummistövlar gjorda för skidåkning (Nokian Tuura) och dels ett par begagnade skogsskidor (Laasanen Skogis) med bindningar där tårna hålls på plats enbart med hjälp av en läderrem. Bindningarnas tåjärn är alltså inte vinklade inåt. (I övrigt har skidorna gamla hederliga kabelbindningar runt hälen.)

Jag har nu gjort ett antal kortare turer och tycker att det känns bra men befarar alltså att läderremmarna på sikt kommer att nöta sönder gummistövlarna. Om detta är ett problem, finns det någon bra lösning? Eller är det en onödig farhåga?
 
Min erfarenhet är att det s.k. gummit i moderna gummistövlar inte är särskilt tåligt. Har inte erfarenhet av just din situation dock.

Vad tror du om att lägga nåt emellan? T.ex. klippa upp en gammal cykelslang på längden så det bara blir ett skikt och använda som mellanlägg? Sånt gummi är användbart till mycket, tunt, smidigt och bra. Man kan t.o.m. sy i det. Har gjort många småprylar av sånt. Fås gratis på närmsta cykelbutik med verkstad. En idé jag får är att klippa till en lagom bit och sy ihop ändarna så det blir som en stor, bred gummisnodd och sen bara kränga den över tån på stöveln.
 
Har skidrat i liknande utstyrsel i några år nu (Nokian tuura och tegsnäsare med epokbindning) och kan inte säga att bindningarna slitit så mycket på stövlarna att jag betraktar det som ett problem.

Slet värre då jag råkade tända eld på den ena stöveln mha ett brinnande bromsok på en skoter (huh, har skotrar parkeringsbroms? ...) :D.
 
Har åkt mycket skidor med Tuura och stövelbindning med tårem. Inget märkbart slitage på gummit. Snön smörjer fö bra...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Finns många olika gummikvalitéer. Cellgummi slits lättare och där kan en tunn läderbit kontaktlimmad mot gummit öka slittåligheten en hel del.

Nokia(n) kan nog gummi.

Thure
 
Senast ändrad:
Tack för fyra bra svar. Millgard och Ayrins erfarenhet säger ju att jag inte behöver oroa mig, så jag skidar nog på tills vidare. Men jag ska komma ihåg Doktor Glas förslag om cykelslangsskydd alternativt thurebs om pålimmad läderbit. Om inte annat kan de kanske komma till användning i något annat sammanhang.

(Nokian Tuura-stövlarna ska förresten vara i naturgummi. Jag ska försöka komma ihåg att inte tända eld på dem!)
 
Jag ska försöka komma ihåg att inte tända eld på dem!
Det är lugnt, små eldsvådor går bra, de är fodrade med ylle, så bara själva ytterstöveln brann. Gick dessutom att få tät igen med liquisole. Vart dyrare med skotern, så det är väl snarare sådana jag rekommenderar att inte tutta eld på :D.
 
Jag har nyligen införskaffat dels ett par vinterfordrade gummistövlar gjorda för skidåkning (Nokian Tuura) och dels ett par begagnade skogsskidor (Laasanen Skogis) med bindningar där tårna hålls på plats enbart med hjälp av en läderrem. Bindningarnas tåjärn är alltså inte vinklade inåt. (I övrigt har skidorna gamla hederliga kabelbindningar runt hälen.)

Jag har nu gjort ett antal kortare turer och tycker att det känns bra men befarar alltså att läderremmarna på sikt kommer att nöta sönder gummistövlarna. Om detta är ett problem, finns det någon bra lösning? Eller är det en onödig farhåga?

Ingen egen erfarenhet av så mycken åkning med läderremmar tillsammans med mina Nokian Kaira men en tanke är att en torr och stel läderrem är mer gnag-benägen än en mjuk välsmord dito. Dock med smörja som även stövlarna tål.

Försvarsmakten har ju både tårem på vita blixtens bindning och gummistövlar i sortimentet - kanske du kan fråga någon på FM vinterenhet (Boden & Arvidsjaur) om de känner igen problemet:
http://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/norrbottens-regemente-i-19/forsvarsmaktens-vinterenhet/

/Patrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.