Slippa motorvägarna

Jag har funderat lite på att spendera någon/några veckor i fjällen nästa år, men jag vill inte behöva spinga på en massa människor.
Är det någon som sitter inne på några bra tips? Jag funderade på att ta en sväng förbi
Blåsjöfjälls naturreservat, eftersom att jag har ett onaturligt intresse för dunderklumpen ;). Men det lär knappast ta så lång tid även om jag ger mig in i norge och letar lav.
Så var vandrar ni osociala människor ?
 
Om man tex följer Kungsleden söderut från Kvikkjokk,och/eller sen kanske går i riktning Staika-Vaimok,gamla Varvekleden,då slipper du nog folk.
LInnès väg från Kvikkjokk mot Tarreluobbal,eller forsätta mot Sarvesvagge,Njåtsosvagge,gå på Luottolako,Nieterieppevagge,Alkavagge i Sarek;där har vi gått och sällan eller aldrig varit i närkontakt med andra.Kungsleden från Vakkotavare mot Teusastugan,Teusadalen likaså.
OBS att det är så pass många delar av Kungsleden man får vara ifred.
Där jag träffar folk folk är i Tarradalen,Kungsleden mot Aktse,Saltoluokta,enstaka i Muddus längs den vanligaste rutten till fågeltorn och Fallstuga.,Rapadalen,Ruotesvagge mot Ritsem.
Nästan trist ibland när man är ute själv och inte möter en enda person att heja på,så det finns nog goda chanser att få vara ifred på mina ovan nämnda alternativ.
 
Jag har funderat lite på att spendera någon/några veckor i fjällen nästa år, men jag vill inte behöva spinga på en massa människor.
Är det någon som sitter inne på några bra tips? Jag funderade på att ta en sväng förbi
Blåsjöfjälls naturreservat, eftersom att jag har ett onaturligt intresse för dunderklumpen ;). Men det lär knappast ta så lång tid även om jag ger mig in i norge och letar lav.
Så var vandrar ni osociala människor ?
Svaret är mycket enkelt! Håll dig ifrån lederna så slipper du frottera dig med folk!
god tur!
 
Arjeplogsfjällen

Gå från Ammarnäs till Vindelkroken och fortsätt oledat norrut till Laisstugan och vidare till Vuoggatjålme. Jag och min bror mötte inte en enda människa på fem-sex dagar... Gissar att det är ganska lite folk tills du kommer till Kvikkjokk om du undviker Kungsleden.
 
Inget ont om Vindelfjällen etc, men man måste ju inte ta till de värsta avkrokarna för att slippa folk. Även på sträckan Abisko-Nikkaluokta kan man möta nån enstaka på hela veckan om man går rätt väg.

Om man vill vara helt säker på att inte möta en enda människa så får man kanske vara mer kräsen, men om det räcker med att komma ifrån trängseln så är det lätt gjort.
 
Ingen "motorväg"

Gå från Ammarnäs till Vindelkroken och fortsätt oledat norrut till Laisstugan och vidare till Vuoggatjålme. Jag och min bror mötte inte en enda människa på fem-sex dagar... Gissar att det är ganska lite folk tills du kommer till Kvikkjokk om du undviker Kungsleden.
Att det skulle vara mycket folk på kungsleden är en myt! I varje fall viisa delar av den! Vandrar man kungsleden söderut från Kvikkjokk till Jäkkvik så kommer du kanppast att möta mer än någon enstaka vandrare. Så någon "motorväg" är inte kungsleden överallt! Du möter mer folk om du vandrar i Sarek!
 
Som sagt förut; sätt dig med en översiktskarta och leta rätt på lagom stora fjällområden som du inte har hört talas om förut. Googla. Om du inte får några vandringsrelaterade träffar, åk dit.
 
Jag såg fem människor i i Alggavagge i juli 2006 och fem människor i Sarvesvagge ijuli 2005 på en dag. Öster om Pårte och i Pielavalta träffar man väldigt mycket folk. Jag såg också 10 människor i Njoatsosvagge.
 
Tanken var egentligen inte att man skulle ungå att möta alla människor. Utan jag tänkte bara på hur mycket folk man hela tiden möter i kebne området.
 
Sarek

Har vandrat i Sarek i flera dagar utan att ha träffat nån. Väljer du de mindre dalarna kan du säkert går runt i veckor utan att se någon.
 
Tanken var egentligen inte att man skulle ungå att möta alla människor. Utan jag tänkte bara på hur mycket folk man hela tiden möter i kebne området.

Börja i Riksgränsen eller Katterjåkk (beroende på vilket tåg du tar och var det stannar). Gå leden som följer gränsen ner till Unna Allakas och sedan in mot Alesjaure.

Spring över bron vid Alesjaure och ta omedelbart till vänster och följ leden ner mot Vistasvggi som du sedan följer ner till NIkkaluokta. Alternativt kan du vid Vistas svänga in mot Kaskasavagge och ta vägen över Tjeuralako (om du vill ha lite mer utmaning: trepassleden till Tarfala och därifrån över passet mot Tjeralako) ner till Nikkaluokta.

Står du ut med korsandet av Kungsleden vid Alesjaure, som kan göras mycket kort, så har du fått en fin tur utan att behöva uppleva någon motorväg.
 
Om man skippar frågan "var" och använder "när" istället så kan man vandra överallt. Tidigt eller lite senare under sommarmånaderna så kan man i princip vandra var som helst utan att träffa på andra förutom sådana som är där i samma syfte som en själv; att få vara i fred.

Skiftet augusti-september är min favorit. Semestrarna är slut för de flesta. Fjällen börjar få färg. Stressen är mindre även i fjällen. Stugvärdar månar mer om sina gäster (när de inte behöver fördela uppmärksamheten på så många). Det enda negativa kan (förutom vädret) vara att matförråden i de små butikerna i stugorna är begränsade och att det kan upplevas som lite slitet längs med stigarna.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.