Slangsystem genom vattentäta säckar

Insnöat gramjagande vinterpyssel igen. Bygger en ny säck utgående från en Haglöfs "Watatait" (400g). Tänkte först ha små vattenflaskor i koger vid axelremmen, men det blir tyngre och mer besvärande än traditionellt slangsystem - och kanske hindrande över iskanten.
Behöver finna en nippel/genomförings beslag för att dra 10mm slang genom den vattentäta säcken. bör väl limmas och gängas för att sitta bra och inte flyga iväg om man skulle råka ramla på säcken. Har frågat runt lite, men ännu inte fått napp. Kan inte tro att jag är den förste att jocka med detta.... tips, råd, inköpsställe för denna lilla plastpryl efterlyses?

Finns det någon som gjort en halv mollbergare med vattentät säck med rulllåsning? Håller det? Jag har packat tight och fyllt ut med en halv rulle stående liggunderlag för att, (inbillar jag mig), minska risken för explosion vid fall. Estimerad vikt med "allt" utom vatten och mat blir 3,2 kilo - lite midre än den tidigare traditionella säcken med lös innersäck.
 
Pysse; sa:
Behöver finna en nippel/genomförings beslag för att dra 10mm slang genom den vattentäta säcken. .... tips, råd, inköpsställe för denna lilla plastpryl efterlyses?

Titta clas ohlsons kabelförskruvning art.nr 36-1221
eller ELFAS membrangenomföring art.nr 36-444-24

Du kanske behöver göra två stora brickor i aluminium eller nåt och lägga på var sida tyget för att få det att funka.

Annars kan du sy en liten "tub" som du syr fast på säcken, gör ett hål i basen och trär slangen igenom. Några varv med en gummisnodd som sen skrynklar ihop och klämmer fast tuben mot sugslangen så har du en hyfsat tät lösning.
[Ändrat av dabac 2006-03-01 kl 08:24]
 
Tack för tipset

Hur skulle man klara sig utan Clas i Insjön. Var faktiskt där och letade på måfå tidigare, men kunde inte föreställa mig att ett vattenproblem skulle lösas på elavdelningen. Låg kreativitetsnivå/depression pga den insnöade situationen. Som ofta är det svårt för mig som facknörd att förklara ett för mig stort problem för vanliga människor (expediter) i det tillståndet - det är någonting som gör att de slutar lyssna på mig efter några sekunder..... Prylen som löser problemet är alltså "Kabelförskruvning M16 med mutter för kabeldiameter 5-10 mm. Art nr 36-1221" på Clas Ohlson. Istället för en aluminiumbricka tog jag bara ett plastlock som förstärkning och limmade med
Liquisole.
Säcken är klar och jag är mycket nöjd med resultatet. Beta-test på plogad rundbana (eländiga tider) med låtsasplurr i morgon. Liggande kast med en (fel) hand, med vante på hela tiden, den andra simulerad bruten samt släpprov i linan över isen. Säcken är alltså en Watatait BP (backpack). Den kan synas klen, men jag har ju bara ca tre kilo i den fulltankad, två mot slutet av dagen.
Fördelarna med denna säck, jämfört med den tidigare, som väl är version 4, på tre år är:
- Inget blixtlås som fryser
- Tät säck i sig, (inget behov av innersäck)
- Lättare (400g rått, 1 kilo med kastlina, remmar och dubbar)
- Lättare integrerade "Lisondubbar" (Elrör med vässad expanderbult på axelbandet)
- Dragpunkten vid bröstbandet (förstärkt)
- Lätt kastbar lina i nacken (tidigare satt den under armen, längs axelbandet och skulle behöva lite fummel under vattnet för att greppa, samt kanske vara ivägen för iskanten vid uppstigning.)
- Linan är avkopplingsbar med en extra karbinhake
- Det är knappast en rumpsäck, men maximalt utsläppt sitter den så lågt att flytpunkten bör bli strax under bröstet, svagt bakåtlutad i vattnet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.