Slalomskida för pisten

Hej
Jag står i begrepp att köpa ett par skidor i kommande höstreor och behöver lite tips.
Idag åker jag på ett par äldre specialslalomskidor(ej carving). Väger ca 95 kg, 188 cm och åker ca 2,5 veckor om året i sverige. Skall jag åka offpist blir det med telemark. Jag söker ett par skidor som går bra i puckel och relativt hårda svenska backar. Det är kul att svänga men de bör klara av lite högfarts storslalomsvängar. För två år sedan testade jag ett antal och fastnade för ett par Head tm100???. Dock vet jag inte hur de är större svängar och hårt underlag( åkte 10 minuter).
Vad rekommenderar du och i vilken längd?
mvh ht
 
Detta svar blir inte ett dugg vetenskapligt, men jag föreslår kungen bland pistmissiler, Völkl P50 RC (årets modell heter P60). Dyra? -nja, men mycket pengar är det...

/K
 
bredviken; sa:
Hej
Jag står i begrepp att köpa ett par skidor i kommande höstreor och behöver lite tips.
Idag åker jag på ett par äldre specialslalomskidor(ej carving). Väger ca 95 kg, 188 cm och åker ca 2,5 veckor om året i sverige. Skall jag åka offpist blir det med telemark. Jag söker ett par skidor som går bra i puckel och relativt hårda svenska backar. Det är kul att svänga men de bör klara av lite högfarts storslalomsvängar. För två år sedan testade jag ett antal och fastnade för ett par Head tm100???. Dock vet jag inte hur de är större svängar och hårt underlag( åkte 10 minuter).
Vad rekommenderar du och i vilken längd?
mvh ht

Ta och kolla in nya nr av Åka skidor där testar dom vinterns 35 hetast friåknings och pistskidor.

//Micke
 
Kinderegg?

For puckel passar en rakt skuren skida, annars skar dom hit och dit. For storslalomsvang passar en carvingskida. Jag tror inte det finns någon bra kompromiss. Sjalv har jag en carvingskida som inte ar sa extrem, Rossignol 9S Pro. Den ar lika bra - eller dalig - i saval puckelpisten som i storslalomsvang. Idealet ar alltsa tva par skidor, och da kan det lona sej att hyra den ena sorten.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.